Hur gör jag nu?

Hej! Jag har är en student som har ca 3 år kvar av plugg, bor i en bostadsrätt och har deltidsjobb. Nu senaste månaderna har jag blivit väldigt insatt i min ekonomi, då jag insett att jag slösat bort otroligt mycket pengar på skit och inte haft något sparande, förutom kontantinsatsen då,

Nu har jag fått ihop en buffert på 30 000kr, har samlat ihop lite fickpengar till sommaren då jag inte har csn då, samt resepengar för utlandsresa. Allt detta ligger på sparkonto+ på avanza med 3,5% ränta och fria uttag.

Alla korttidsutgifter är därför ”färdiga”,

Vad är nästa steg? Ska jag lägga in allt överskott från mina framtida löner i en fond? Har gjort en grundportfölj på 100% aktier på avanza,

Eller ska jag ha någon mellanhink också?

Mitt mål med sparandet är att långsiktigt lägga undan till villa i framtiden, kanske bil, men även för att ha en bra pension.

Men det känns också så himla mycket att lägga undan allt överskott i fonden, då jag kanske har något jag vill spara till inom snar framtid?

Hur ska man tänka där med tex mellanhink? Ska jag skita i den helt och hållet?

Tack på förhand

Du ska absolut inte sätta dessa i en fond om du tänker använda pengarna till sommaren. Då är det ett konto med fast sparränta som gäller. Se vad din nuvarande bank har. Ofta kan man få runt 3,5% i dagsläget utan större problem.

Sparar du däremot till detta och du bedömer att det ligger ca tio år fram i tiden (eller mer) så är definitivt en billig global aktiefond hos t ex Avanza att föredra. Månadsspara gärna och peta inte i pengarna även om det kommer att gå både upp och ner.

Bra tänkt - där kommer sparkontot med ränta in i bilden.

Ja, för just nu fylls den av övervärdet på din bostadsrätt (som jag ser på det iaf).

1 gillning

Hej igen! Tror jag var lite otydlig,

Har 30 000 på sparkonto+ på avanza i buffert
Har 10 000 fickpengar sparkonto+
Har 8 000kr resepengar sparkonto+
Alla med fria uttag!

Min fråga är mer nu vad jag ska göra med kommande pengarna, då jag har ca överskott på hela min deltidslön varje månad kan jag lägga undan ca 10 000 per månad, eftersom jag sparat ihop allt som ska vara på sparkonto, är det rimligt att lägga in alla dem ”nya” 10 000 kr per månad till fonden?

Ja okej jag kan tänka att min kontantinsats är mellanhinken, det var ju ett bra tankesätt! Dem pengarna glömmer man lätt bort att man har när dem sitter i en bostad

På räntebärande konto då hoppas jag. :slight_smile:
Du behöver ju inte bara nå dem utan de ska ju helst inte ha gått ner i takt med börsen.

Toppen! :+1:

Det tycker jag verkligen! Åtminstone om din horisont fram till husköp är längre. Så har jag själv gjort och jag ser min mellanriskhink som knöfull av boendet när Jan är på hinkpratarhumör.
Nu kan ju värdet ha gått ner och därför skrev jag övervärdet, men det som är marknadsvärdet idag minus eventuell skatt och mäklarkostnader samt resterande lån, är vad du faktiskt har insatt i boendet.

Sparar du 10k i månaden på en modestare årsinkomst kommer det att kunna växa kvickt. Bränn det inte på en bil om du inte verkligen måste, det är mitt råd. :smiley:

1 gillning

Hej igen! Ja precis 3,5% ränta är det på dem! Så det går inte ner med börsen,

Ja jag tänker också att det kan sticka iväg rätt snabbt, tänker nu när jag är ensam och är student med låga utgifter (exkl boende då…) så borde jag passa på att spara men såklart leva samtidigt!

Ja men precis, jag sparar ju redan också genom amorteringen till lånen, så det är ju plus som man också lätt glömmer,

Nejdå ingen bil på lång tid! Det blir nog i samma veva med att skaffa barn då jag bor centralt i en rätt stor stad!

Tack så mycket för hjälpen!

2 gillningar

Jag hade satt in överskottet på Avanza global

Hej! Det är planen, samt EM och småbolag och alla bolag Sverige!! Kört på en grundportfölj med 70% avanza global och 10% x 3 på resterande! Känns som en bra spridning!

1 gillning

Absolut en bra portfölj! :slight_smile:

Lycka till!

1 gillning