Hej,
Tänkte fråga om lite feedback kring mitt upplägg med ekonomi, kanske får ett väldigt intressant perspektiv av någon här i forumet.
Fyller 29 i år. Har generellt under åren sen jag var 20-25 år haft ca 20-70 tusen på mitt konto i olika perioder. Efter skolan visste jag inte riktigt vad jag ville göra så jag arbetade inom butik, tog mc-kort, köpte mc och gjorde den typen av investeringar.
Började plugga när jag var 24 och gjorde det i 3,5 år så det har varit svårt för mig att spara under denna tid. Började jobba heltid Februari 2022 efter plugg och har främst fokuserat på att bygga upp en ordentlig buffert vilket jag har nu och därav vill jag ta tag i mitt investerande och vänder mig nu till experterna här!
Buffert - 115 - 130 000 i ett sparkonto som inte är låst.
Nettinkomst - 32 000 - Kommer få en ökning i Mars som jag planerar att investera i global indexfond
Räkningar, mat & hushåll etc - 12 400
Spara - 12 500.
Kvar att leva på - 8 000
Ibland sparar jag mer om det blir över samt om jag får en extra slant från spelningar med mitt cover-band.
Mitt sparupplägg har jag tänkt följande
Länsförsäkringar Konto Buffert - 4000
Vill fortsätta spara till detta konto för eventuell kontantinsants till lägenhet i framtiden, bilköp, resa, den typen av grejer helt enkelt.
Avanza Fonder Långsikt - 3000
70% Avanza Global
10% Avanza Emerging Markets
10% Plus Allabolag Sverige
10% Handelsbanken gi småbolag
Här får ni GÄRNA komma med andra förslag/tips. Ska man kanske ha spiltan investment istället? Eller något annat intressant?
Avanza Aktier Lång - 2000
Jag funderar på att ha en portfölj där jag även investerar i aktier långsiktigt i bolag som jag tycker om. Exempelvis Nvidia, Investor och Microsoft. Jag vet att tech-jättar ingår i en global index fond men har lite funderingar på att lägga extra i de bolag jag personligen tycker om, kanske tänker helt fel? Kanske bättre att lägga det i en indexfond?
Avanza Högrisk - 2000
Ett konto med lite högrisk för att lära mig mer kring aktier och dess rörelser samt ha lite kul med. Utvecklas inom swingtrading, chansa på småbolag, tekniska analyser, försöka köpa så nära dippen som möjligt, köpa bull/bear certifikat etc. Sånt som många säkert tycker är en dum grej. Funderar på att dra ner summan till 1000 istället.
Extra Skatt - 1000
Denna kommer nog inte vara populär bland många men jag vill testa ett år bara för att se hur mycket jag får tillbaka samt att både jag och sambon fyller år i April, kanske kan unna oss något extra fint vid en fin återbäring. Dock kommer jag med största sannolikhet till nästa år ta bort detta för att istället investera det och få en avkastning, är fullt medveten om att det är dumt att “spara” på detta vis.
Länsförsäkringar Fond - 500
LF Global indexfond för att kunna vara guldkund och få rabatt på deras försäkringar.Samt kul att se hur den presterar jämfört med Avanza Global
Tack!
Ser fram emot att få lite feedback och några ögonöppnare kring mitt sparande! ![]()