Investera företagets pengar och tjänstepensionen

Hej

Jag skulle vilja rådfråga er kloka människor på detta eminenta forum. Jag har försökt att läsa på en del men det finns otroligt mycket info att gå genom och sålla.

Jag är 43 år och driver ett eget AB som konsult sedan några år tillbaka varav på heltid sedan drygt ett år tillbaka. Branschen har stabil tillgång på jobb som sannolikt håller i sig över tid. Efterfrågan ökar ständigt.

De sista tre åren har jag investerat företagets överskott i ett tjugotal aktier i en KF på Avanza. Jag har blivit klok på dels att det är svårt att få någon hyfsad årsavkastning men även att det tar en hel del tid att förvalta kapitalet. Min genomsnittliga årsavkastning ligger på knappt 9 % och jag har ca 1,5 Mkr i samlat kapital.

Jag har bestämt mig för att sälja av nästan hela mitt aktiekapital och placera detta i fonder istället. Jag vill minska mina risker och få mer tid över till annat. Såklart vill man ha en god avkastning men med en balanserad risk.

Rent ekonomiskt räknar jag med att kunna investera ca 300 tkr årligen i företagets KF.

Utöver detta planerar jag att ta ut ca 300 tkr årligen i aktieutdelning. Av detta kapital tänkte jag privat via en KF investera 100 tkr årligen som ett privat sparande i fonder via Avanza,

Företaget betalar även in ca 60 tkr årligen till en tjänstepension i Länsförsäkringar.

Från tidigare anställning har jag ca 600 tkr i tjänstepension i Swedbank (går inte att flytta till Avanza). 70 % ligger i Swedbank Robur Globalfond 1 och ca 30 % i Swedbank Robur Technology.

Jag hade tänkt att göra följande:

I den privata tjänstepensionen ( 60 tkr/år) från Länsförsäkringar hade jag tänkt sätta allt i Länsförsäkringar Global Index.

De 100 tkr årligen som jag sparar privat från min aktieutdelning hade jag tänkt sätta jämnt fördelat mellan Avanza Global och Länsförsäkringar Global Index i en KF.

När det gäller företaget hade jag tänkt fördela kapitalet (1,5 Mkr + 300 tkr årligen) enligt nedan.

70-75 % fördelat i globala indexfonderna jämnt fördelat mellan Avanza Global samt Länsförsäkringar Global Index.

5-10 % Emerging markets

5-10 % Globala småbolag

5 % Sverige

5-10 % som lite lekhink med ett fåtal aktier. Sannolikt investmentbolag som Berkshire Hathaway och Investor men även kanske något annat smått och gott.

Tanken är att rebalansera med nytt kapital regelbundet.

Sparhorisonten ligger på ca 12-15 år. Därefter kommer jag sannolikt att vilja trappa ner på arbetet och över 3-5 år ställa om portföljen med en mindre aktiefondandel för att minska riskerna och så småningom leva på kapitalet.

1. Kan detta vara en rimlig portfölj med balanserad risk?

2. Har jag missat något fundamentalt i min portfölj? Sparkapital på bankkonto med ränta?

3. När det kommer till Emerging markets, globala småbolag, Sverige. Vilka fonder eller mix av fonder hade ni tagit in i portföljen?

4. När det gäller min tjänstepension i Swedbank. Hur hade ni placerat pengarna i denna?

5. Hade ni gjort något annorlunda?

6. Är det något ytterligare jag bör tänka på?

Stort tack för er input!

Tycker det ser bra ut!

Nej det tycker jag inte.

Jag har också tjänstepension inom ITP1 hos Swedbank och har valt 100% i Swedbank robur access global. Nöjd med detta.

Inget, tror jag.

Är inte dessa väldigt dyra och aktivt förvaltade fonder? 1,26% avgift för globalfonden och 1,3% för teknologifonden? Även om du inte kan flytta ut kapitalet måste du ju kunna välja billigare fonder bland Swedbanks fonder. Och varför 30% teknologifond? Följ samma investeringsfilosofi där som i ditt andra sparande.

Globalfonden har en årlig avgift på 0,53% och 1,3 % för teknologifonden som du nämnde.
Robur access global har en avgift på 0,21%.
Hade det varit ett bättre alternativ av anledningen att den är billigare?
Jag minns inte riktigt men jag har nog sannolikt bara tittat på historisk avkastning när jag valde att placera pengarna i dessa fonder. Hade du också rekommenderat Robur access global?

Tack för dina svar!

Nu vet jag att de inte fyller samma syfte, men hade ni hellre investerar i aktier/fonder vi AB än lagt de i en periodiseringsfond?

Via fonder/aktier så växer de och man kan ta ut de när som ifall det krisar.

Sorry OP för att jag gick går lite offtopic.

Jag utnyttjar mina periodiseringsfonder fullt och investerar den uppskjutna skatten om det är det du menar?

Nix, om man ska välja mellan att köra periodiseringsfond eller spara i aktier/fonder.

Nu vet jag att de inte är samma sak, men båda fyller lite samma syfte att reducera vinsten som man kan återinföra sen. Dock kommer aktier/fond men en risk

Jag är nog inte riktigt med på vad du menar i sådant fall. Den uppskjutna skatten kan man ju med olika risk investera med förhoppning om viss avkastning.

Förutom ovan, har du övervägt en fondrobot som t.ex. LYSA eller OPTI? De går att köpa som företagare också. :wink:

Jag är tyvärr inte inte speciellt påläst om fondrobotar. Jag får läsa på helt enkelt :slight_smile:

1 gillning

Det tycker jag.

Gissar du har buffert på sparkonto privat, så krävs normalt inte dubbla. Men kan ändå vara värt att ha ett sparkonto med ränta medan pengarna ligger och skvalpar mellan utdelningar och överföringar till KF. Finns för företag hos SBAB med bra ränta. Själv brukar jag skyffla överskottet till skattekontot, är hygglig ränta där också.

Avanza EM, skippat småbolag (pga avsaknad av bra alternativ), Plus allabolag Sverige.

Kolla gärna min Motsvarande Lysa hos storbankerna tråd.

Jag har gjort ett kraftigare bet mot hemmamarknad. Kombinationen låga avgifter och skatt på utdelning, exponering mot småbolag, planerar att pensionera mig i Sverige, Sverige har överpresterat globalt index i 100 år, svenska börsen och kronan är lågt värderade för tillfället gentemot historiskt genomsnitt var motiven. Rätt eller fel, bara gudarna vet.

Alltid värt att fundera över hur stor risk man faktiskt behöver ta för att uppnå sina mål. Vad är dina mål, och hur mycket pengar tror du behövs? Sett utifrån tycker jag det verkar som du har en bra situation och kanske kan börja växla in en liten del långa räntor redan nu. Bra tabell för att hitta rätt:

Kolla gärna:

1 gillning

Tack för dina åsikter!

Jag har en såväl en privat buffert som en buffert på företaget i SBAB men jag har för mig att det även finns sparkonto med ränta för företag på Avanza. Precis, Skattekontot ger en del ränta också.

Ska kolla Lysa.

Ditt resonemang kring hemmamarknaden låter vettigt. Ska ta mig en funderare kring det.

Jag har egentligen inte funderat så mycket på hur mycket pengar som kommer att behövas. Mina utgifter nu är relativt stora med stor familj och relativt stora boendekostnader men sannolikt kommer detta att bli något mindre i takt med att barnen blir större och flyttar hemifrån men jag kan ju ha fel :slight_smile: . Ska ta en funderare kring på vilken risknivå jag vill lägga mig på idag.

När det kommer till räntor. Vad hade du rekommenderat?

Hur ser din portfölj ut för hemmamarknaden?

Historisk avkastning är något man INTE ska titta på när det gäller aktivt förvaltade fonder.

Aktivt förvaltade fonder kan visa överavkastning över en viss period, men i en längre tidsperiod så kommer de visa lägre avkastning än indexfonder. Detta visar statistiken. Investera ALDRIG i aktivt förvaltade fonder.

Stort tack för din input! Duly noted!

Är inte avgiften ngt högre via fondrobbot?

Vill man hålla det billigt och enkelt brukar jag föreslå AMF räntefond mix och lång.

Vill man försöka optimera portföljen med dyrare mer komplexa alternativ är Captor Iris, Captor Aster och Danske globala realräntor några alternativ.

100% Plus allabolag Sverige

Topp! Tack!