2017 sålde jag en bostadsrätt för att flytta till en hyresrätt i en annan stad. Pengarna som blev över, ca 800 000 kr, satte jag då in på ett sparkonto i väntan på nästa bostadsköp. Problemet är att jag inte vet när det blir och nu funderar jag på om det kommit ett läge då det vore klokt att börja månadsspara över ungefär hälften av detta belopp till Lysa. Resten skulle få ligga kvar på sparkontot och användas som kontantinsats. Detta skulle innebära att jag vid ett bostadsköp tar ett större lån än vad jag tänkt från början, men att jag förhoppningsvis får avkastning från pengarna på Lysa. Är det en rimlig tanke eller är det bättre att använda pengarna till att ta ett mindre lån?
Hur skulle ni tänka kring att nu i april 2020 börja sätta in 25 000 kr från detta konto till Lysa under en 18-månadersperiod, vilket skulle innebära att jag i september 2021 har 450 000 kr på Lysa och 350 000 kr kvar till kontantinsats?
Vilken fördelning mellan aktier och räntor skulle ni rekommendera i sådana fall?
Just nu har Lysa handelsstoppat sin räntedel, så jag skulle inte börja ett sparande där nu utan avvaktat och se hur Spiltan förklarar sig med sin fond. Just nu är det mycket konspirationer kring vad de egentligen har i sin fond.
Men i princip tänker jag att det är två fall:
Antingen så tänker du att du SKA använda dina 800 000 till kontantinsats 2021, bara det att du tänkte investera drygt hälften av det i Lysa. I och med att ditt sparmål då är 1-2 år bort hade jag avrådit dig från att investera dem. Om du hade investerat dem för två år sedan, och haft dem på lysa nu och då antagligen mycket i form av räntor; och du behövt dem nu i dagarna, så hade du fått ett obehagligt besked från Lysa: du får tyvärr inte ta ut dina pengar tillsvidare och vi vet inte när dina pengar låses upp. Sorry. - Därav inte investera när du behöver dem om så kort tid.
Eller så tänker du att 350 000 räcker i kontantinsats, och att det du investerar INTE BEHÖVS för köpet av bostad. Då beror investeringsrådet och fördelningen mellan aktier och räntor på vad du istället har för mål med denna investering.
Angående tidshorisonten och hur du ska placera pengarna i form av aktier/räntor så tycker jag att tumregeln “investera 10% i aktiefonder för varje år du kan avvara pengarna”, sedan för att se vilka fonder du skulle kunna ha i en sådan portfölj så skulle jag ha kollat in “Nybörjarportföljen”!
Fast då ändra andelen aktier/räntor mot din sparhorisont.
Men tänker du att du vill börja spara generellt med dessa pengar för att bygga upp en bra ekonomi så skulle jag ha kollat in “Fyra-Hinkar-Strategin”.