Råd för nybörjarsparande

Hej!

Tack för otroligt informativ och pedagogisk hemsida! Jag har nyligen hittat hit då jag på senaste börjat inse att jag måste investera mina tillgångar och inte låta dem bara ligga på ett sparkonto som de gör idag. MEN, jag är helt ny till allt vad fonder och aktier heter och vill se till att jag gör detta på bästa sätt. Jag har förstått att det är mer lönsamt att investera genom typ Avanza eller Lysa än att få hjälp att placera på sin huvudbank (Swedbank). Novis som jag är känns det väldigt betryggande med tex Lysa, och värt den extra kostanden jämfört med Avanza. Min plan är att följa fyra hinks principen (fast något anpassad). Min ekonomiska situation ser idag ut såhär:

Jag är 26 år och nybliven student med ytterligare tre år av studier framför mig. Jag har tagit utökat CSN lån för att jag vill investera de pengarna, samt att jag jobbar extra. Varje månad har jag möjlighet att spara 8’000. Min bufferthink är full och nu undrar jag hur jag ska dela upp mina tillgångar mellan mellanriskhinken och den passiva hinken. Utöver mitt månadssparande på 8’000 har jag även i skrivande stund ungefär 60’000kr sparat som jag vill investera.

Jag har öppnat två konto på Lysa: ett med en horisont på 5-10 år (beräknat att jag bör ha 60% aktier och 40% fonder) och ett med en horisont på 15+ år till pensionen (beräknat att jag bör ha 100% aktier).

Så, min fråga är: bör jag i enlighet med hinkprincipen endast fokusera på att fylla upp Mellanriskhinken, innan jag ens börjar tänka på den passiva? Eller bör jag peta in en del i den passiva redan nu? (Ex 7000kr/mån till mellan och 1000kr/mån till passiva) Och hur delar jag upp klumpsumman på 60’000 mellan de två hinkarna?

Funderar även på att pga min enorma passion för resande öppna en alternativ fjärde hink där allt som ”blir över” varje månad läggs in och på ett säkert sätt kan växa under kort tid. Smart eller dumt?