Vart ska majoriteten av pengarna investeras som student?

Hej!

Jag har nyligen kommit in på tankarna att jag verkligen vill ta kontroll över min ekonomi. Jag är student och kommer vara det i minst 4 år till. Jag sitter inte heller i någon dålig position tack vare mina föräldrars sparande och sommarjobbspengar, men inte heller i en position av överflöd.

När jag fyllde 18 så sattes den större delen av sparandet jag fick ta över in på Handelsbankens fond för svenska småbolag. Utöver det sparandet så har jag en buffert på ca 30 - 40 000 på SBAB. Jag har dock aldrig haft ett ordentligt månadssparande så det är bara ev. klumpsummor som skuffats fram och tillbaka in på SBAB.

Min fundering är hur mycket risk en student bör ha på sina pengar då jag inser att om man inte sitter i en jätteutsatt position och inte heller kommer behöva större summor med pengar förrän om tidigast 5 år så kanske det bör vara högre risk så pengarna växer? Jag är dock inte intresserad mer än till den grad att jag vill börja månadsspara med autogiro och det gör att jag tänker att LYSA hade varit ett bra alternativ.

Men vad ska jag göra med pengarna på svenska småbolagsfonden. Borde man omplacera hela kapitalet och få skatta ganska mycket pengar på vinsten eller ha kvar den pga bra med lite högre risk och månadsspara även i den?

1 gillning

Hej, och grattis till en bra start i det ekonomiska livet.

Jag tycker absolut att du ska ta tag i ditt sparande och se över det till den mån att du känner att du själv äger det och hanterar det. Om allting just nu på Handelsbanken ligger i ett Aktiefond-konto så kommer du som du säger att behöva skatta på det med 30% vinstskatt och det kommer du inte ifrån oavsett när du säljer det. Även om det är långsiktigt sparande så skulle det må bra av en diversifiering som du får med tex Lysa som du nämner.

Du kan månadsspara mot Lysa och flytta allt ditt sparande dit, det känns som ett steg i rätt riktning och det kan mycket väl vara så att intresset ökar på, desto närmare du känner att du behöver pengarna desto lägre risk bör du ta. Kanske ska pengarna användas som en kontantinsats snart efter studierna eller dylikt.

Kolla gärna igenom fyra-hinkar principen. Där kan du allokera dina pengar i olika ”hinkar” som student lär du inte ha så stort behov av en allt för stor buffert hink, men om några år vill du säkert göra den eller mellanrisk hinken större och större med tanke på att du inom en 5-7års period vill ha pengarna till någonting.

Om du tänker ditt sparande är på lång tidshorisont, så hade jag tänkt så att: ”Skulle jag inte köpt denna fonden nu så ska jag inte äga den heller”.

Så då hade jag sålt den och lagt in den i någon utvald portfölj som jag vill följa.

Varför skulle du vilja behålla den?:slightly_smiling_face:

1 gillning

Bättre att betala vinstskatt idag än om 50 år när det är en jättesumma :slight_smile:

Vill du ha kvar svenska småbolag hade jag valt en billigare fond. Din fond har 1.83% i avgift vilket är väldigt högt. På Avanzas fondlista kan du filtrera på svenska småbolagsfonder. Finns flera dussin fonder med lägre avgift.

Lysa kommer vara en toppenlösning för dig.

Riktigt grymt att du börjar så tidigt i livet :+1:

Du sitter i en drömsits. Jag började mitt sparande som student och det har betalat av sig tusenfalt för mig.

Mitt råd är att maxa lån/bidrag + jobba så mkt extra du kan, så bidrag/lån inte minskar. Bry dig inte om lånet, det kan du betala av senare.

Sen månadsspara så mkt du bara kan i en bred fond, typ LYSA el liknande som du inte behöver bry dig om. Och ta så hög jäkla risk du kan. Du kommer kunna korrigera senare.

Kör hårt!