Vart ska majoriteten av pengarna investeras som student?

Hej!

Jag har nyligen kommit in på tankarna att jag verkligen vill ta kontroll över min ekonomi. Jag är student och kommer vara det i minst 4 år till. Jag sitter inte heller i någon dålig position tack vare mina föräldrars sparande och sommarjobbspengar, men inte heller i en position av överflöd.

När jag fyllde 18 så sattes den större delen av sparandet jag fick ta över in på Handelsbankens fond för svenska småbolag. Utöver det sparandet så har jag en buffert på ca 30 - 40 000 på SBAB. Jag har dock aldrig haft ett ordentligt månadssparande så det är bara ev. klumpsummor som skuffats fram och tillbaka in på SBAB.

Min fundering är hur mycket risk en student bör ha på sina pengar då jag inser att om man inte sitter i en jätteutsatt position och inte heller kommer behöva större summor med pengar förrän om tidigast 5 år så kanske det bör vara högre risk så pengarna växer? Jag är dock inte intresserad mer än till den grad att jag vill börja månadsspara med autogiro och det gör att jag tänker att LYSA hade varit ett bra alternativ.

Men vad ska jag göra med pengarna på svenska småbolagsfonden. Borde man omplacera hela kapitalet och få skatta ganska mycket pengar på vinsten eller ha kvar den pga bra med lite högre risk och månadsspara även i den?

1 gillning

Hej, och grattis till en bra start i det ekonomiska livet.

Jag tycker absolut att du ska ta tag i ditt sparande och se över det till den mån att du känner att du själv äger det och hanterar det. Om allting just nu på Handelsbanken ligger i ett Aktiefond-konto så kommer du som du säger att behöva skatta på det med 30% vinstskatt och det kommer du inte ifrån oavsett när du säljer det. Även om det är långsiktigt sparande så skulle det må bra av en diversifiering som du får med tex Lysa som du nämner.