Har jag som student rätt fördelning och risknivå i mitt sparande?

Hej!

Jag är 21 år och har precis påbörjat en 5,5 årig lång utbildning. Har tack vare Jan och Caroline förstått hur viktigt det är att investera. Jag är dock helt ny på området och har tänk använda mig utav LYSA men vet inte om jag tänker rätt? Hade blivit otroligt tacksam för input!

• Jag planerar att spara via LYSA, 3000-4000kr/mån fördelat på 90% aktier och 10% räntor.

Frågan är vad jag skall göra av de pengarna jag sparat ihop under sommarjobb och extrajobb under min uppväxt (Detta är ca: 800 000kr och det är alla pengar jag har. Jag har alltså inget ytterligare kapital som mina föräldrar sparat undan eller dylikt) och som just nu ligger på ett vanligt bankkonto.
Är följande rätt tänkt? (Planerar för att köpa bostad efter studier, alltså om ca: 6år)

• 30 000kr i buffert på vanligt bankkonto.

• Resterande 770 000kr via LYSA med fördelningen 60% aktier och 40% räntor, och att jag efter 2-3 år flyttar över även detta till ett vanligt bankkonto igen? Tänker att jag kommer behöva detta till en kontantinsats om 6år.

Hade som sagt blivit otroligt tacksam för input!

Hej Olivia!

En tumregel man kan använda är att ”Investera 10% i aktiefonder för varje år du kan avvara pengarna”, skulle man applicera detta på ditt sparande så hade du då börjat med en 60/40(aktiefonder/räntefonder)-portfölj.
När ett år har gått så sänker du sedan din risk med 10% till en 50/50-portfölj, andra året så blir det en 40/60 osv.
På så sätt kommer du ha ”säkrat hem” dina pengar tills dom ska användas.

Vad tror du om detta?:slightly_smiling_face:

1 gillning