Vilsen 20-åring

Halloj! Jag är 20 år och har enormt svårt att välja vart jag ska ta vägen rent privatekonomiskt och investeringsmässigt just nu, främst med avseende på att ge mig ut på bostadsmarknaden, eller inte.

För att ge lite bakgrund om mig själv tog jag studenten förra året och har jobbat som säljare på lite olika ställen sedan dess. Jag har inga skulder och bor fortfarande hemma där jag betalar en hyra på 5000. Idag har jag ungefär 100 000 i fonder, med störst andel teknikfonder, resten global index och lite småbolag. Av dessa 100 000 hade jag 10 000 som startkapital från när jag fyllde 18. Jag har en flickvän, (som också bor hemma idag), som jag firar årsdagen med nu i september. Vi trivs bra ihop.

Mitt allra största bekymmer idag och anledningen till varför jag skriver här, är att jag under en längre period har grubblat över om jag ska ge mig ut på bostadsmarknaden innan året är slut eller någon gång vid Q1 2025. Jag har tittat på bostadsmarknaden ett tag nu, och räntorna som är påväg ner, och resonerar kring att det är relativt bra köpläge. Köpa innan året är slut, för att sälja inom kanske 2-3 år. Enkel vinst. Med det sagt finns det ju såklart inga garantier med bostadsrätter, det är jag medveten om.

Men…

1. Kanske vill jag och min flickvän flytta ihop med varandra? Om marknaden inte tillåter så sitter jag där i min bostadsrätt med amortering + ränta + månadsavgift. Vi har dessutom pratat om att nån gång potentiellt nästa år backpacka tillsammans och det kostar ju självklart pengar. Blir svårt om jag då sitter i en bostadsrätt.

2. Jag har som ambition att börja plugga, så småningom. Helst en ekonomikandidat. Utbildningen finns där jag lever just nu, men jag kanske får lust att prova på en annan stad framöver?

3. Livet är oförutsägbart. En bostadsrätt medför många risker. Saker och ting kan förändras. Saker och ting KOMMER förändras. Jag är ju bara 20 bast och har hela livet framför mig.

Eller ska jag hyra en liten etta och sen köpa bostadsrätt ihop med flickvännen senare? Risken är att förlora den potentiella uppgången. Samtidigt har jag relativt långt till jobbet och har sneglat på att köpa bil. Men det går ju inte, med tanke på bostadsrätten som jag kanske ska köpa…

Jag har ingen som helst ambition om att “tjäna massa-massa pengar” eller att “gå i pension när jag är 30”. Jag försöker bara tänka långsiktigt. Realistiskt sett blir man ju rik långsamt, (vilket ju ingen vill ska tilläggas), det vet jag. Med det sagt kan en bostadsrätt, i dagens läge, potentiellt sett ge mig en märkvärdig boost framåt.

Samtidigt som skallen snurrar runt kring allt detta infinner jag mig ironiskt nog också i tanken om att… Jag är 20 år. Jag kanske borde sluta tänka på allt och bara njuta av livet… Kanske någon befunnit sig i liknande situation och kan dela med sig av lite erfarenhet, eller bara har tankar att dela med sig av rent generellt efter att läst om min situation? Oavsett var det skönt att skriva av sig lite. Stort tack på förhand!!

/Tobias

2 gillningar

Skulle säga att det inte är köpläge för några större kap just nu… Köpläge för klipp var det höst 2023

3 gillningar

Är det inte ett alternativ att skaffa en bostad som ligger på en plats där du kommer så nära jobbet att du slipper känna behovet av bil?

1 gillning

Jag skulle tänka såhär … ha pengar tillgängliga då du inte säkert vet vad du vill göra, då har du möjligheter. Dvs kör på hyrerätt.

Du letar bostadsrätt för en relativt liten kontantinsants?? Så även om den skulle gå upp i värde ( inte säkert ) så är det då relativt lite pengar du får ut för att låsa fast dig i ung ålder med många potentiella möjligheter.

2 gillningar

Tack för svar! Min kalkyl säger mig att jag bör ha runt 130-150 000 vid början på 2025, det är väl först då eller strax efter det att jag nått en rimlig kontantinsats som det faktiska “letandet” efter en bostadsrätt hade börjat. Just nu befinner jag mig fortfarande i “tänka” stadiet, lite grann. /Tobias

Tack för svar! Inte riktigt. Med större sannolikhet kommer jag inte jobba kvar mycket längre till på min nuvarande arbetsplats av olika anledningar. /Tobias

Du baserar ditt bostadsköp på att försöka tajma marknaden istället för att ditt behov av boende styr. Det bör vara tvärtom. Inget vet var marknaden befinner sig om tre år.

Värderar du att äga din bostad så du kan påverka ditt boende via BRF eller kunna välja färg på väggen, köp. Vill du hellre ha ett flexibelt boende där du kan ringa hyresvärden när dörrhandtaget lossnar, hyr. Flexibilitet låter viktigt för dig just nu, så hyra låter inte dumt.

2 gillningar

Stort tack för svar! Nej precis det är ju sant, jag har mest resonerat kring att det är läge o köpa nu med avseende på att bostadspriserna ofta skjuter upp efter en räntetopp. Det sista du skrev, isåfall resonerar jag mer om att “köpa för att sälja” och inte “köpa för att äga/bo”. Och ja, helt sant. Flexibilitet är en betydande del just nu. /Tobias

Rent ekonomiskt så är de absolut bäst och bo så billigt som möjligt och fortsätt jobba och spara pengar 5-10 år till. Ditt framtida jag tackar dig.

Edit: Fattar att detta kan misstolkas lite, de ja menar är att avvakta med alla stora köp och spara pengar så länge du kan.

4 gillningar

Jag tror inte på det här med uppgång och klipp. Det kostar mycket pengar att både köpa och sälja bostad. Så länge du kan bo enkelt och billigt utan att köpa något så är det alla gånger en vinnande modell. När du kommer till ett läge där den enkla och billiga modellen känns tydligt otillräcklig - då är det dags att köpa, inte förr.

4 gillningar

Jag tycker du ska investera/resa för dina pengar. Bo hos föräldrar/hyresrätt funkar då du inte har en massa barn.

Att tänka att dus aka köpa bostadsrätt för att sälja om 2-3 år känns väldigt riskfyllt.

Kolla vad som stod i Di idag:

Sen är det inte särskilt kul bo i bostadsrätt. Man måste gå på tråkiga möten och förstör grannen något så går det ut över dig.

Jag har valt att ha mina pengar investerade enligt globala barnportföljen. Går börsen upp kan jag ta ut en del pengar och resa.

Jag kan inte sälja ett par kvm av min bostadrätt.

Innan du ens funderar på att köpa något måste du sätta dig in i sambolagen. Den är knas.

Lycka till! :blush::sunglasses:

5 gillningar

Ska göra ännu ett inlägg här iom att du påminner lite om mig som 20 åring. Jag köpt ett hus och en lägenhet som 20 åring och fick äta upp de 5 år senare och sälja me 25k€ förlust… Dont be like me

2 gillningar

Jag tolkar det som att det är möjligt att få tag på en hyresrätt där du bor. Då hade jag kört på det i din situation.

Jag hade övervägt bostadsrätt om de enda alternativen hade varit att bo hemma hos föräldrarna, vara inneboende hos en surtant eller liknande. Då hade bostadsrätten löst ett problem.

Om syftet med köpet endast är att få en eventuell avkastning är det betydligt smidigare att ha pengarna på börsen. Det är ganska omständligt att köpa och sälja ett boende och försäljningen kostar en bra slant.

Avslutningsvis så är det inte bara du som har listat ut att räntorna just nu är på väg ner, dvs. detta lär redan vara inprisat. Jag skulle säga att du är cirka två år för sen på den bollen.

2 gillningar

Det är aldrig för tidigt att köpa boende om förutsättningarna är rätt. Som någon sa är det inga klipp du kommer göra om du tänkt använda vinsten (eller förlusten) till nästa bostad. Det du tänkt köpa följer också marknaden. Köp för att bo…

Ska du däremot ut och resa hade jag inte köpt för du tappar flexibilitet och kan stå med en förlust. Vi hemma billigt och spara.

1 gillning

Lite off topic men 10 000kr till 100 000kr på två år - det var inte dåligt.

Och att du nu förutspår 100 000 till någonstans 130 000 - 150 000kr till början av 2025.

Jäkla värdeökning på dina placeringar!

1 gillning

Finns väl inget att fundera på ens. Hyresrätt är vad ni ska ha. När jag var 20 tänkte jag inte ens tanken att köpa bostadsrätt. Man kör hyresrätt åtminstone tills det är dags att långsiktigt stadga sig.

2 gillningar

Försök att hyra något för rimlig kostnad så slipper du skuldsätta dig.

1 gillning

Väldigt sevärt avsnitt!

Tänk på risken du tar genom att med 6-7x hävstång ta en lång position på den svenska bostadsmarknaden i stället för att ha en väldiversifierad global portfölj! Alternativkostnaden är stor, glöm inte räkna med den så kanske premien du betalar för att bo i hyresrätt inte känns lika saftig längre. Samtidigt är du likvid / flexibel på ett helt annat sätt än med ett boende som du (läs banken) äger.

Är det svårt att få ett förstahandskontrakt där du bor?

2-3 år är för kort tid att äga en bostad och förvänta sig vinst.

1 gillning

Det är inte heller gratis att flytta från boenden man köper så även om man kan sälja för samma pris som man köpte kommer man gå minus pga tex mäklarkostnader. Sen är det också betydligt mer besvärligt att flytta från ett boende man köpt än ett man hyrt. Ska man utsätta sig för allt besvär och alla risker är det bra att vara hyfsat säker på att man kommer bo där länge