Hyresrätt eller bostadsrätt?

Jag behöver lite råd just nu och hoppas att ni kan ge lite olika perspektiv. Jag är ung och är precis nyexaminerad, och jag har sparat upp en betydande summa pengar som handpenning. Senaste tiden har jag varit tungt investerad i fastighetsbolag med belåning (30% +. CSN), tyvärr har det gått riktigt dåligt på senaste tiden och mitt eget kapital har minskat med 14% i år.

Jag har varit lite avvaktande med att investera ytterligare pengar eftersom jag hade tänkt köpa en bostadsrätt, men nu börjar jag tvivla på om det är en klok idé. Jag känner ingen brådska att flytta hemifrån och jag kan lika gärna skaffa en hyresrätt. Dessutom har jag just fått jobb, så jag har provanställning i sex månader, vilket försvårar möjligheten att få ett bolån under den perioden.

Så min fråga är: Ska jag fortsätta att investera och hoppas på bättre tider framöver, samtidigt som jag eventuellt skaffar en hyresrätt? Eller är det bättre att kvitta förlusten genom att köpa en bostadsrätt? Jag skulle verkligen uppskatta era råd.

1 gillning

Att veta hur tillgång/efterfrågan i framtiden ser ut är inte lätt. Det är i princip omöjligt att veta.

Om du kan skatta tillgång av bostäder, efterfrågan av bostäder och den ränta som råder i framtiden så kan du få en bild av vad en bostad i framtiden kommer att kosta. Plus de ränteavdrag som kommer att råda, givetvis. Staten subventionerar lån av någon anledning som jag inte förstår mig på.

Om du är ung, precis börjat på ditt första riktiga jobb, och kan få tag på en hyresrätt som inte är orimligt dyr, då tycker jag det är en rätt bra idé att bo i hyresrätt ett tag. Det händer mycket när man är ung, man flyttar runt och byter jobb och har olika partners och sånt där, och då kan det vara lite flexiblare att bo i hyresrätt.

Med detta sagt, om du tänker köpa bostadsrätt i närtid, då ska du inte ha insatsen på börsen! Som du har märkt är det väldigt riskabelt, mycket pengar kan försvinna på väldigt kort tid. Pengar du tänker använda inom två år bör du ha på sparkonto med insättningsgaranti. Ja det är lite surt att titta på när börsen drar upp 10%, men den kan lika gärna dra ner 20%! Det vet man ingenting om. Det framgår inte riktigt av ditt inlägg hur mycket pengar du har utanför börsen så kanske har du redan insatsen säkrad, men ändock. Även om du tänker köpa om först säg 5 år så bör fortfarande en stor del av den tänkta insatsen ligga utanför börsen.

3 gillningar

Hyresrätt skulle jag säga. Flexibelt och begränsad nedsida om fastigheter/ränta krashar totalt. Läs på on 90-talskrisen så ser du vad det kan leda till om man inte har goda marginaler…

1 gillning

Varför inte bo hemma så länge du kan och spara mer pengar?

Här får du tips från coachen, något jag ångrar att jag inte följde:

Spara ej pengar på börsen till lägenhet.
Bo hemma så länge du kan för att spara så mycket du kan

RES så mycket du kan innan du flyttar hemifrån, åk på längre resor! Bo utomlands ett tag? Det kommer begränsa dig när du väl har eget sen.

2 gillningar

Det är lite svårt att svara på. Vet inte hur gammal du är eller hur “sugen” du är på att flytta hemifrån, komma igång med egna livet osv. Jag flyttade hemifrån direkt efter gymnasiet, jag var ivrig. :slight_smile:

Hyresrätt är ju ett enkelt och “safe bet”. Å andra sidan är väl priserna rätt ok nu och vill man ge sig in i bostadsmarknaden så tycker jag att man ska göra det. Destå tidigare man ger sig in i det, destå bättre, tror jag…

Bara du själv som vet. Men är ok att bok kvar hos föräldrarna ett tag med. Om du inte är typ 30. :wink:

Jag hade dock tittat på fastighets aktierna/fondern. Sålt dem och antingen satt pengarna på ett konto med bra ränta (finns flera med 3%+ hos avanza tex). Alternativt investera i globala indexfonder. Det låter ju dock som att om du inte köper boende nu, kommer du göra det snart. Så jag hade hållit dem på räntekonto.

Kom ihåg att historisk avkastning inte säger något om framtida. Du har gått back 14% nu. Jag hade inte suttit och väntat på att de ska gå upp igen, för att “ta igen förlusten”. Förlusten har du redan tagit. Det finns inget som säger att de kommer gå upp igen, eller med hur mycket. De kan lika gärna fortsätta gå ner mycket mycket mer?

Viktigaste tipset är att lyssna på detta podd-avsnittet: Börja spara och investera rätt och lätt | Kom-igång guide