Hyresrätt kan säkert vara billigare beroende på alternativ användning av tillgångarna, men för att på ett meningsfullt sätt kunna uttala sig huruvida det är en bättre affär måste man väl titta på värdet också, dvs huruvida hyresrätt eller ägande passar ens behov och smak bättre, och i vilken grad?
Vi bor inte i hus preliminärt av ekonomiska skäl utan för de övriga värden det ger.
Tycker inte resonemanget håller. Är ju bara sunt förnuft, varför skulle det vara bättre att betala räntan för hyresvärdsens lån (nästan inga bostadsbolag äger hus utan lån, plus att du ska betala hyresvärdens lön/vinst), mot att betala ränta på sitt eget lån. Räntan betalas oavsett, och oberoende av om börsen går +10 eller -30.
Du kan ju inte räkna med vad du skulle haft för avkastning på pengarna om du inte hade pengarna från första början. Ska du jämföra rätt skulle du ju i första läget låna x miljoner och sätta på börsen trots att du hyr. Och det gör ju ingen. Men annars får du ju ingen rättvis jämförelse.
Men visst, bo i hyresrätt och ett 30 år gammat kök med plastmatta, och låna 5 millar i blancolån för att satsa på börsen så får vi väl se sen eftråt om du är nöjd med det beslutet…
Det ska förtydligas att dom flesta länder har en betydligt kortare kö än Sveriges/Sthlm bostadskön…
Att stå i 20 år i kö för en bra hyra är inte relevant för den som stått 0 år. Dom som har 0 år i bostadskön får betala 17500kr för en nybyggd trea i Rinkeby.
Jag råkar veta vad mitt hus såldes för 1975 så jag gjorde en liten koll med ränta på ränta-kalkylatorn och landade på 6,5-7% i årlig värdeökning.
Ben säger mycket bra i klippet men det är ju väldigt beroende av marknad, utbud, ränteavdraget och tusen andra grejer…
Jag tycker det som däremot inte lyfts är de gånger som en lägenhet och ett hus inte riktigt är jämförbara. Vill man ha krypavstånd från innerstadskrogen är det svårt med hus och vill man bo på 250 kvadrat krymper mängden tillgängliga lägenheter extremt snabbt. Detsamma gäller om man har någon hobby som gör sig bäst i trädgård, i garage el dyl.
Så, alla måste ju ändå bestämma vad som lönar sig mest för dem. Men inställningen att bostadsaffär automatiskt är en vinstaffär, den är ju bara korkad.
Är Eskilstuna Sveriges kommande svar på Longmont, Colorado kanske?
Alla FIRE-ivrare i hela Sverige flyttar dit och in kommer inte en krona i kommunalskatt. Snacka om en plan som slog bakut…
Fördelen i att äga är inte i huvudsak ekonomisk för en hel del människor är hyra smartare, smidigare och billigare.
Amortering är inte en bra sparform i avkastning, men för väldigt många är det deras enda betydande sparande.
Hur bra investering en bostad är varierar också enormt både i och bortom privatekonomiska faktorer så det är svårt att generalisera till en rekommendation utan att veta mer.
Säg det till alla som blivit (multi)miljonärer genom att bara belåna sig till max i en lägenhet. Den hävstången svennar har i boendet genom att endast gå in med 15% är oslagbar.
Problemet med sådana här frågor är att svaret är det beror på. Vi hyr själva och skulle ha mycket svårt att göra det ekonomiskt rimligt för oss att köpa , så absolut tror jag att hyra betydligt oftare än många vill tro är mer fördelaktigt. Att använda de sista 30 ish åren som en rimligt måttstock på vinsten med att köpa som de flesta verkar göra är naturligtvis helt orimligt. I närheten av den utvecklingen i relation till löneökning och inflationen är helt omöjligt.
En stor poäng (som Ben också trycker på) är ju att man då måste investera överskottet, ta ifrån det om så krävs och upprepa under hela boendetiden.
För det stora flertalet (mest folk som inte är RT-medlemmar gissar jag) lockar en resa, en ny bil, en pool, nya gardiner eller vad det nu än är, mer än att se pengarna bli fler på ett abstrakt ISK.
Well. Har för mig att det som räknas som “inkomst” i de områden och fastigheter som berörs av de hårdare inkomstkraven är, lön, pension, studiemedel och a-kassa (riktig då, som man måste vara medlem i och ha kvalificerat sig till genom arbete). + att de ökat inkomstkravet relativt hyresnivå.
Så, de i din lista skulle fortfarande kunna hyra av allmännyttan såvitt jag förstår.
Jag alltid velat äga ett hus . Guss finns inte ifta att hyra eller finns men då kan man inte göra så mycket hemmafix som är göra att man trivs i huset . Jag köpte lägenhet bodde biligt under 7000 kronor med lån ,hyra ,el inräknat hela 10 år så rä tor var låga. Lägenhet ökade i värdet 120% och jag gjurde vinst på nästan 2,5 millioner . Jag köpte hus , kontant insats osv. Lån på 80% . Resten av pengar köpte jag lägenhet till morsan i hemlandet .
Om jag bodde i hyresrät jag tror inte jag skulle kuna spara ihop så mycket pengar på 10 år. Nu bor jag ändå ganska billigt i villa och betalar till banken lika mycket som en trea i nybyggt hyresrätt . Med dagens amortering jag betalar 60% av min nuvarande lån . Och lämnar huset till barnen och flyttar till hyrerätt som jag står i kön i 10 år nu ,när det blir dags då är säkert 35 års kötid .
Jag trooor de räknar in sjukersättning i gruppen “pension”.
Man kan tycka en massa saker om Eskilstunas ageranden, men man ska samtidigt veta att det byggts upp områden där t ex kommunen satt in väktarbolag för 24h övervakning, men väktarna har blivit utkörda från området av klanernas egna beväpnade “vakter”, och därefter har facken gått in och förbjudit väktare att arbeta i området p g a skaderisken. Så. Åtgärder behövs, men i vissa fall kommer de slå snett. Tämligen säker på att KFast är rätt duktiga på att se mellan fingrarna i de fallen.
Man kan tycka vad man vill om åtgärderna (där tightare hyresregler bara är en). Betydligt fler oskyldiga har drabbats av att kommunen varit för försiktiga och för sena med att ta till olika åtgärder. Du kan vara övertygad om att 95%+ av boendena i de områdena inte flydde från sina länder med målsättningen att hamna i samma förtryck i ett utanförskapsområde i Eskilstuna.
Jag tror att det går att argumentera mellan Hyresrätt och BRF. Men skall man jämföra med Hus så blir det knepigare.
Jag flyttade 45m med bil utanför staden, det blir fler mil till och från jobbet(men tiden i bilen är ungefär samma pga innestads trafiken).
Min hyresrätt á 50m2 kostade mig då 7000kr/mnd ink all drift.
Mitt hus á 175m2 kostar mig ~15000kr ink all drift( ja jag räknar med alternativkostnad för kapital, dock ej med ev värdehöjning då jag är pessimist. Även avsättningar för renoveringar i framtiden och ökade transport kostnader)
Min boendekostnad per m2:
Hyresrätt med 10min kollektivtrafik till centrum: 140kr/m2/mnd
Hus på landet utanför stan: 86kr/m2/mnd
Värdet på höjd livskvalité och det faktum att jag har dubble garaget och en ladugård á 250m2 samt en ganska rejäl “tomt” för alla mina och frugans projekt.
Mina utgifter är högre i kronor och ören, men min kostnad för boende är lägre. Och min livskvalité går inte att jämföra, denna är dock subjektiv till skillnad från min boendekostnad.