Bättre affär att hyra än att äga sitt boende

Jag har nog lite löst tänkt att flytta till hyresrätt de året jag fyller 66år så jag inte har nått bundet kapital efter det. .

4 gillningar

Det tror jag absolut inte.
Vi har en liten lgh i Linköpings innerstad, kostade 1.1 milj, utan lån. Har den uthyrd, den genererar typ 3 skattefria tusingar per månad i vinst. Värdet är oförändrat eller möjligen något lägre än när vi köpte för 4 år sen.
Sen har vi villan. Det som är kvar på lånet kostar ca 2200 /mån. Rätt skaplig hyra för 230 kvm 8 rok. Om 4 år räknar vi med att lånet är borta, men värdet bör ligga mellan 6-7 milj.
Sen har vi sommarstugan, kostade ca 1 milj, utan lån, det är bara någon tusenlapp i drift, värdet består eftersom tomten är stor och el, vatten och avlopp finns.
Att investera i fastigheter tror jag är det smartaste man kan göra ur ekonomiskt perspektiv.

1 gillning

Hyra är alltid bättre än att ”äga” något du egentligen inte äger. Däremot om du har äganderätt/ägarskap/andel av företag/ dvs du har inte ett öre på lån så är ägandet bättre. Tyvärr lever folk i illusionen att man ska köpa en bostadsrätt och sitta och betala av ränta som egentligen är andra människors avkastning

Fenomenet att fastighetsägare sätter upp höga krav för hyresgäster har också delvis sin grund i den starka reglering vi har på hyresmarknaden i Sverige. Som hyresvärd är jag själv livrädd för att få in fel hyresgäst. Skillnaden i kostnader för en skötsam och en oskötsam hyresgäst kan vara enorm. Har man oturen att få en riktigt dålig hyresgäst som man måste försöka bli av med står man i värsta fall med kostnader på hundratusentals kronor, delvis baserat på den starka skyddslagstiftningen för hyresgästen. Hyresvärdar har dock fortfarande friheten att välja hyresgäster, så man använder det verktyget. Mindre hyresvärdar jobbar nog oftast med individuella bedömningar för att sålla bort potentiellt problematiska hyresgäster, men jag antar att större hyresvärdar försöker hitta mer generella regler och det blir såklart en trubbig sållning.

4 gillningar

På vilket sätt skulle sättet man äger tillgången på göra det bättre eller sämre än att hyra?

Mycket bättre att äga själv än att hyra. 200 kvm villa inkl garage och parkerin för två bilar och husbil. Att hyra 200 kvm och en lokal motsvarande ett dubbelgatage och tre parkeringsplatser skulle kosta bra mycket mer än det kostar att äga.

1 gillning

Nu förutsätter du att alla har eller vill ha hus, 200kvm och garage för större antal bilar. För mig låter det hemskt. Bara för att något är bättre under väldigt specifika förutsättningar betyder det inte att motsatsen kan vara sann under andra specifika förutsättningar.
Det är aldrig alltid det bästa, billigast eller långsiktigt mest ekonomiskt fördelaktiga valet att hyra eller äga.
Jag kan inte förstå hur så många verkar tro att det ena eller andra alltid är bättre sett till hur det finns nästintill oändligt olika platser, wants and needs, förutsättningar och faktorer generellt för boenden.

1 gillning

Livskvalité, svårt att räkna på.

6 gillningar

Om man utgår därifrån jag bor så är köpes det som gäller.
Köpte min 3:a på 80kvm varav balkong på 9kvm för 710k, halvt renvored och nytt kök bland annat. Hyran är 6k och räntan 1500(inget avdrag med räknat) så den totala hyran ligger på 7500.

Gammal etta lågstandard utan balkong och tvättmaskin och diskmaskin kostar runt 4-5k att hyra och en fräschare 1a ligger på 6-7k.
Ska du där emot hyra en trea med samma standard som den lägenhet jag har så får du ge runt 10k/11k

Jag har bott i min lägenhet 6år och min granne sålde sin lägenhet i sämre skick för 800k ett år efter att jag köpte min.
Så låt säga att min granne ska sälja sin lägenhet så kommer han iallafall sikta på sälja den för minst 850k

Då har jag bott billigare och fått med mig en vinst.

Om man vill spara pengar då ska man köpa dem friköpta radhusen som finns här. En etta med altan och gräsmatta såldes för 550k. Då den är friköpt och ingen hyra finns så betalar du bara räntan på typ 1600 och sopavgiften😅
Kanske har otur då att du måste byta tak men tror det fortfarande att den slår en hyres lägenhet.

1 gillning

Du behöver jämföra dina tusen i månaden i avkastning idag när de ligger i fastigheter med vad de där miljonerna istället hade gett i avkastning om du gjort något annat med dem, om du vill förstå hur optimal investeringen är. Vad jag läser har du inte med den beräkningen?

1 gillning

Nej det har jag inte med i beräkningen,eftersom det förutsätter kunskap om börsen och intresse i aktier samt ett större risktagande.
Jag vill bli ekonomiskt fri, men tycker det är sjukt svårt att förstå aktier och vara påläst på olika bolag och branscher. Hålla sig konstant uppdaterad o försöka räkna ut hur det kommer gå för ett bolag. Därför har jag 90% indexfonder, för där behöver jag inte fatta ett skit,utan en förvaltare gör det åt mig. Övriga 10% är aktier, som ger några få tusen i utdelning per år, i lite större bolag.
Givet min okunskap och ointresse för att bli börshaj och ta stora risker är det absolut bästa och tryggaste sättet att bli fri att just investera i fastigheter, som jag dessutom tycker är roligt. Börsen är svårt, om man inte ska satsa på indexfonder, och väldigt många jag pratat med känner samma.

1 gillning

Mer att det kallas leva livet. Garage har man till prylarna man behöver för att ha kul. Verkstad, golfbag, cykel, utemöbler och massa annat. Bil och husbil står ute.
Bor man i lägenhet och har en massa intressen behövs plats som man måste hyra i så fall. Jag skulle säga att det är väldigt vanligt att folk vill ha gott om plats.

3 gillningar

Därför att taken är fel.
Det är inte billigare att hyra än att äga.
I alla exempel (som jag sett) jämförs en liten billig studio, kanske två- eller trerummare mot en villa med tomt och garage (åtminstone parkeringsplats).
Jämförelsen blir då att det är billigare att bo billigt än att bo dyrt…
Om du hyr ut din villa kommer du knappast göra det med förlust. Du kommer ta ut en vinst på uthyrningen inklusive dina kostnader för lånet på fastigheten. Då blev det med automatik billigare att äga än att hyra.

Har aldrig räknat på vad som är mest lönsamt utan valt boende efter behov.
Började med en 1:a hyresrätt. Därefter blev det en 2:a bostadsrätt i 6år som jag iofs gjorde en bra vinst på. Nu stort hus sedan 13år som dessutom är obelånat sedan ett par månader tillbaka.
Har det varit en bra affär? Njäää… 3 miljoner på börsen hade gjort mig ekonomiskt fri nu. Nu medans vi jobbar vill vi gärna bo i hus.
Nu på sommaren är det rätt befriande att gå i trädgården med en kopp java i handen medans hundarna tassar efter och kissar på något träd. Det optimala vore att inte behöva gå till jobbet.

Jag förstår men dina siffror blir svårtolkade som argument kring investering utan alternativa värdet. T ex räntefonder om du är riskavers.

Håller med i detta, jämförelsen bör göras mellan m2 priset för Hyres-/bostadsrätt samt egenägt boende(ägarlgh/radhus eller villa)

Som jag skriver här( Bättre affär att hyra än att äga sitt boende - Nr 40 av Jojja ) så är mina utgifter högre men min kostnad per m2 lägre.

Sen är det ofta en emotionell faktor som avgör vilken typ av boende och vilken geografisk placering som folk har. Och den går egentligen inte att sätta ett pris på då det är individuellt hur man värderar olika saker.

Ja, det är 2,1 milj som har investerats i fastigheter, eller förresten vi har amorterat ca 1 miljon också så säg 3,1 milj. Vi har uteblivna räkningar och har ett cashflow på 3000 sek/mån.
Alternativet hade varit att ha börsinvestering utan risk med en garanterad avkastning. Hur ska jag kunna uppge det alternativa värdet?
Våra fastigheter totalt är värda runt 8 milj. vi har 900k i lån.
Om vi skulle bo i hyresrätt och hyra sommarstuga varje helg? ingen aning vad det skulle kosta.
Inte en chans i världen att det hade varit ekonomiskt eller livskvalitetmässigt gynnsamt att hyra istället för att äga.
Jag har gett dig alla siffror - bevisa mig gärna fel!

1 gillning

Så är det naturligtvis för många men återigen inte för alla. Vi har också hobbies, som inte kräver det utrymmet, jag håller på med kampsport, gym, hund, friluftsliv innebär förvisso en del prylar men inga som helst problem att få plats de sakerna, tv spel, läser, mat på bättre resturanger och resa. Vi bor väldigt centralt i en av våra största städer, vi kan gå överallt, inget förutom när jag vandrar i fjällen är längre än 10 minuters promenad bort av det vi gör skapligt regelbundet,kan ta en 2 timmar promenad med hunden och vara i skog och natur 1,5 timma av tiden och knappt se en människa om man inte går på gångstigarna, vara på flygplatsen på 25 min allt det med en boendekostnad för lite drygt 7000kr inkl el och hemförsäkring och vi behöver aldrig lägga tid, pengar och nämnvärd energi på boendet. Lägger vi på ett par tusenlappar för städhjälp så lägger vi kanske lägga i snitt 1 timma i veckan på hushållsysslor och boende inkl matlagning, det är livskvalitét för oss. Men återigen hur, vad och var du, jag eller någon annan vill bo och tycker ger livskvalité är irrelevant för den generella frågan om det är bättre ekonomiskt och för livskvalitén att hyra eller köpa för det finns ingen absolut sanning som gäller för alla.

2 gillningar

Du kan räkna med alternativkostnaden(det som ni petat in kontant/amorterat) på två vis.

1. Snittet för att ha pengarna på ett räntebärande konto(säg 3% innan skatt, 2% efter skatt =~65000kr/år eller 5425kr/mnd)
  2. Börsens genomsnitt över tid(7% innan skatt, 5,85% justerat för ISK skatt =~180000kr/år eller 15000kr/mnd)

Detta är vad det kostar er att ha kapitalet(3,1msek) bundet i fastigheten. Mot det får man ju även dra av kostnaden för ett belånat eller hyrt boende etc. Går att göra komplicerat med fler faktorer om man orkar.

Jag orkar inte lägga in supermånga variabler.
Men säg att du lagt pengarna på börsen/ISK och med en tillväxt på 5,85% efter att du sålt av för att betala skatt så skulle dina 3,1mske efter 10år blivit i runda slängar 5,5msek och efter 20år 9,5msek.

1 gillning

Men vi hade inte haft livsglädjen med varken villan, sommarstugan, poolen, växthuset, trädgården…utan en massa cash på banken som växer medan åren går.

Målet med vår FIRE som planeras om 7-8 år är att flytta ut till sommarstugan o leva av vår egen gård. Vi säljer villan, har lite kapital stashat där redan så totalt 10 m på börsen vars avkastning vi kan klara oss på. Då äger vi fortfarande lånebefriad lägenhet och sommarstuga.

3 gillningar