Sen är det ju aldrig så att jag VET att jag får snittet i avkastning. Det kanske blir 3%. Det är en gambling. Med fastigheter är det tryggare investeringar.
Om vi bara tittar på lägenheten du hyr ut, så är det ju ungefär +/- 0 mot att ha pengarna på ett sparkonto. Och helt garanterad är ju inte avkastningen från uthyrningen heller, du kan ju t.ex. hamna i en situation där lägenheten står vakant under en period.
Fastigheter kan vara bra alternativa investeringar och kul, absolut, men man ska ju för den delen inte stoppa huvudet i sanden och säga att det alltid är en tryggare och bättre investering.
Nej, det är sant, inte fastigheter generellt. Det beror ju på fastighet. Men just den här är nog tryggare. Den ligger precis mitt i city i en universitetsstad och är helt nybyggd, i princip obefintlig risk att den blir vakant då efterfrågan är större än utbudet i city.
Ligger en tråd här på forumet där nån måste göra en förlust på 500K för att få sålt sitt boende. På samma vis så är det inget som är säkert.
Både börsen och fastigheter kräver tid, lång tid för att ge riktigt bra avkastning och jämna ut toppar och dalar.
Men över lag så är börsen bättre att bygga upp pengar över tid.
Säger inte emot dig om att det finns fler värden än kronor och ören. Jag flyttade själv ut från stan till en gård på landet.
Får gratulera till FIRE målet som är inom närtid! Kul att ni även jobbat ihop kapital på börsen utöver era fastigheter ![]()
Rent matematiskt(livskvalité kan man inte värdera i kronor) så hade ni kunnat gå FIRE tidigare om ni lagt in en hävstång på ca 3,1msek på börsen.
Jag förstår varför ni inte gjorde det, jag värderar friheten av att äga ett boende fullt ut eller med så låg belåning att omvärlden blir till brus. Det är dock ett känslomässigt beslut och inte ett matematiskt som jag har tagit, och det är där man bör skilja på logik och känslor.
Jag tänker garage är för bil eller fordon, medans cyklar, utemöbler å annat har man i förråd…
Tack!
Man vet ju aldrig hur länge man får vara med på resan, död, sjukdom och elände kan drabba så det blir på sätt och vis bråttom att göra allt man vill.
Tidshorisonten på 7-8 år är eftersom minsta barnet tar studenten i den vevan, så då räknar vi med att bli empty nesters inom kort. Då kommer livet på landet rent praktiskt vara enklare. Bara han, jag, vår lilla gård, självförsörjning och 8-10M på börsen som ynglar av sig till elen, bilen och mejeriprodukterna.
Vi kan ta ett exempel från min stad – en liten stad i mellersta Sverige.
En bostadsrätt på 3 rum och kök, 70 kvm, såldes år 2020 för 250 000 kr. År 2025 är den ute till försäljning för 125 000 kr. Den har varit till salu sedan årsskiftet, men det har inte funnits några intresserade köpare. Månadsavgiften ligger på 3 700 kr.
En hyresrätt på 3 rum och kök, 70 kvm (sekelskifteshus), har en hyra på 5 600 kr per månad inklusive garage.
Hyreshöjningen har varit 5 % per år sedan 2023.
Det är svårt att se hur bostadsrätten skulle vara ett bättre val i detta fall
Det var bara ett exempel på en risk, jag kan radda upp en massa andra exempel på risker varav säkert en del även gäller för din fastighet.
Men, det var inte poängen.
Poängen var inte heller att klanka ner på dina val, även vi har sommarstugor och lägenhet utöver villan som vi bor i, med relativt låg belåningsgrad på totalen.
Jag kan argumentera varför vi har valt att sätta pengarna där över börsen eller sparkonto, men argumenten är varken att det är tryggare eller bättre investeringar. En del av argumenten är inte ens ekonomiska, vilket gör att de delvis kan vara en mycket sämre och otryggare investering.
Men, det är ok, för jag är medveten om kompromisserna som vi gjort med valen.
Och, det är hela min poäng, jag tycker det är viktigt att förstå de ekonomiska följderna av valen man gör. På riktigt, med alternativkostnader inräknat.
När man gör det är det helt ok att välja bort ekonomin, för man tycker något annat är viktigare.
Skulle inte säga att de är bättre affär att hyra äga sitt boende…
De beror på att hyra är klart dyr beroende på vad man hyr å hur stort…
Äga sitt boende är klart billigare om man inte lånar sina pengar till de å även struntar att investera…
Finns en klart stor å härlig trivsel faktor att bo i eget hus med trädgård än i en hyres etta i en sunkigt fastighet… Att jämföra hyres bostad mot ägande är två helt olika sätt att se på sitt boende… Antingen är boendet viktigt eller inte, då kanske man har bara ett ställe att sova på och ha sina saker i eller så gillar man sitt hem å värdesätt boendet klart mer…
Allting i livet är inte pengar även om de är en del av de…
Det är mycket tillfälligheter som spelar in om man gör vinst eller förlust på sitt köpta boende. Det är inte alls säkert att det blir en vinst fast man bott i ett antal år och vill sälja. Det kan fort diffa hundratusentals kronor åt fel håll även i mindre städer. Därför är hyresrätten mer förutsägbar. Hyreshöjningarna är olika från år till år, men sett till alternativkostnaden är det ingen dum idé att ha pengar placerade istället för uppbundna i ägt boende om man kan tänka sig ett lägenhetsliv. Helst i det kommunala bostadsbolaget med stort bestånd.
Lyssnade just på en ekonomipodd om Kina och de pratade med en medelinkomsttagare som ägde 6 lägenheter. Hon hade haft möjlighet till det då värdena på boenden stigit så galet där senaste 20 åren. Hon fick frågan om hur säker hon var på att investeringarna var säkra, och hennes svar var att “boende alltid går upp”.
Var lätt att inse när någon på andra sidan jorden sa det hur felaktigt det påståendet är.
Gud så härligt det låter med en gård på landet! ![]()
Något jag aldrig trodde att jag skulle behöva tänka på i Sverige är att jag nu föreställer mig att prisnivån i ett område kan falla ganska fort och kraftigt, även i ett område med gott rykte, om det plötsligt sker BOMBNINGAR och (fel)SKJUTNINGAR där. Det var liksom inte en parameter att överhuvudtaget ta hänsyn till tidigare, och jag tycker att det talar för att flexibiliteten i hyrande är rätt viktig just nu.
Ordet ni letar efter är kapitalkostnad med spetsa med prefixet alternativ.
“jag bor billigt för jag har inga lån”
Hur dyrt hade hade Warren Buffets hus blivit om han lyssnat på sin fru och köpt det flera år tidigare?
Menar du hus, som i villa och hyresrätt som i lägenhet och menar att det är jämförbara boenden?
Visst kan man jämföra boenden, men det är ju inte ett likvärdigt boende.
Om det är något som fler verkligen behöver förstå så är det att inte ha några lån också har en kostnad i form av framtida utebliven köpkraft.
Ska man dra det till sin spets är det enda vettiga att sova under en bro, äta ur soptunnor och investera 100% av sin inkomst i tillväxtbolag index smallcap-fonder.
Jag känner många med garage och ingen har bilen där. Däremot brukar motorcyckeln stå där.
Ska man jämföra t.ex en trea på 80 kvm med ett hus så ska huset också vara på 80 kvm och ha en vädigt liten tomt utan sidobyggnader. Jämför man med en villa med dubbelgarage och stor uteplats så ska man jämföra med en lika stor lägenhet med stor terass och en extern lokal motsvarande ett dubbelgarage. Har villan plats för 3 bilar ska även hyra för tre bilplatser räknas in i kostnaden för lägenheten.
Övertygad om att det oftast blir billigare att äga om man ska bo i 40 år.