Om jag hade valt att bo i en hyresrätt hade jag fått sälja mitt hus på 220 kvadrat – och ändå haft nästan samma boendekostnad för en hyresrätt på bara 70 kvadrat. Aldrig i livet! Jag trivs med friheten i min egen villa och tomt. Hellre det än att bo i en konservburk – men alla är vi olika!
Kul att det har gått så bra och att ni hittat en väg som fungerar för er. Intressant att vi år så olika. För egen del så skulle jag resonera precis tvärtom. Att gå från eget boende till hyresrätt skulle jag uppleva som ett totalt misslyckande. Nu bor jag visserligen i ett hus som jag inte har några lån på. Men oavsett så hade jag hellre betalat ett bolån än att kasta en massa pengar i halsen på en hyresvärd utan att egentligen få nånting tillbaka.
Att göra sig av med bilar är dock ett mycket effektivt sätt att spara pengar på. Det kostar massor att ha bil. Går tyvärr inte i min situation. Dessutom tycker jag faktiskt att det är ganska kul med nya bilar. Nöjeskontot är också ett konto.
Vi bor i en skärgårdskommun med närhet till allt. Jo alla är vi olika. Skulle bli otroligt stressad med så mycket utrymme att ta hand om Blir lätt att man köper för mycket onödiga “prylar”. Vi kände att 76kvm radhus blev för stort. Så länge det känns bra
Vi är väldigt nöjda med att slippa lån och den stressen Vi lever nog väldigt olika liv. Vi har hittat en hyresvärd som är förhållandevis billig och som verkar vilja förvalta sina hus på ett bra sätt. Våra omkostnader har minskat väldigt utan bil och ägt hus. Vilket möjliggör att vi kan leva mera för njutning i livet.
Förstår vad du menar! Vi har 220 kvm och trivs bra, men det beror nog mycket på personlighet också. Jag är ganska rastlös och gillar att ha saker att pyssla med – annars blir jag tokig av att bara sitta still. Så för oss känns det skönt att ha yta till barn, kontor, hobbyrum och lite projekt.
Fint. Det blir win win win. Sista vinsten är till samhället. Man konsumerar lika mycket men på ett annat sätt och bieffekten är sparandet, glädje och bättre hälsa. Den stora frågan är dock om ma sparar för mycket. Har du och ni andra tänkt på den? Ett kapital på 1,67 mille skulle göra mig nöjd samt hålla mitt vanliga jobb på deltid.
Så är det. Man måste hela tiden hitta en balans i att spara och samtidigt njuta och uppleva saker. Vi är inte främmande för att skämma bort oss själva. Så länge det fasta sparandet inte påverkas.
Ditt val av boende har ju gjort allt bättre. Man måste tänka lite på vad man gör och befinner sig och så ser man att cafét och restaurangen är som ens vardagasrum. Man tar in helheten och inser att saker omkring som inte får tid men kostar pengar kan outsourcas i de flesta fall. Detta ger en stor möjlighet att styra över ens tid vilket får enorma positiva konsekvenser. Jag känner att mitt hem är en area av 100km i en cirkel. När jag pendlar, känner jag mig som hemma, när jag är på jobbet… känner jag mig som hemma.
Jag förstår. Det är helt klart bekvämt och smidigt med hyresrätt. Man slipper ju allt sånt som en husägare måste ta hand om själv. Jag bor på ett torp från 1800-talet med 6000kvm tomt och flera byggnader, stall och allt. Det passar naturligtvis inte alla. Du får räkna med en del jobb, men det är väldigt billigt att köpa. Det hela gick på 275k år 1994, idag skulle det kanske vara dubbelt så mycket. Vet inte, men överkomligt hur som helst. Fast sen måste det ju underhållas. Jag märker att det är många som vill flytta ut på landet nuförtiden, och så betalar de på tok för mycket eftersom de inte fattar vad det är de köper. Det kan bli en dålig affär. Det är helt avgörande att man kan och vill göra i princip allting själv. Annars kan det bli jättedyrt. Jag har nästan aldrig haft nån hantverkare här hemma. För då skulle jag inte haft råd att bo kvar med tanke på vad de kostar i timmen. Men jag tycker om att pyssla och fixa. I en lägenhet får jag panik. Som du säger. Vi lever helt olika liv.
Sitter med både hus och lägenhet med en del lån.. hade gärna hyrt och haft lägenheten i fjällen kvar. Hade gett betydligt mer ro i kroppen, dels för underhåll men också för ekonomin.