Håller med helt de där snirkel vägarna upp längs berget där man får den fantastiska havsutsikten kan nog bli gammalt fort. Det är definitivt värt att ha enkelhet och närhet till allt man vill använda om man ska vara där mycket.
Hyrbil är faktiskt otroligt billigt under vintern och ofta lättillgängligt (tex hyr lokalt, lämna på flygplatsen vice versa) men jag rekommenderar nog ändå att ha egen bil på plats. Uber är också väldigt billigt om det finns lokalt. Det finns säkert mycket att utforska och upptäcka från de flesta ställen vid Medelhavet.
Spanska fastighetspriser har levt ett liv helt skiljt från den svenska fastighetsmarknaden. Efter en enorm boom fram till 2007-2008 så sjönk priserna dramatiskt då det var ett kraftigt överutbud. Generellt sett så är det först under 2023 som prisnivån har nått 2008 års nivå igen. Det har alltså tagit 15 år att nå nivån från 2008. Se länk
Men priserna har stigit de senaste 10 åren. Ökningstakten har fortsatt även under Covid, speciellt på mer populära ställen nära kusten. Lägenheten bredvid den som jag köpte för 180 k€ 2009 kunde köpas för 120 k€ runt 2013. Nu ser det ut som om samma lägenhet är uppe i 180 k€ igen. Prisuppgången har synts under de senaste två åren och ska ha varit extra tydlig på Balearerna och Costa del Sol.
Anekdot: Mitt köp slutregistrerades hos notarie under Q1 2010. På samma sajt (Spanish Property Insight) stod det något senare att det hade registrerats en (1) försäljning i hela Katalonien till utlänningar. Det torde ha varit mitt köp. Man får hoppas att det här med “Time in market beats timing the market” även för den här tillgången. Men det här är inte en investering för mig, det är en utgift inriktad på njutning och livskvalitet.
Förstår, men diskussionen gäller om den högre räntan (oavsett i Sverige eller i Spanien) har avspeglat sig på bostäder i Spanien? Har bostadspriserna sjunkit även där?
Jag tycker inte det verkar vara så - men ser mig gärna överbevisad.
Nej det verkar de inte ha gjort. En googling bort så verkar det som att stark efterfrågan, till stor del från utlänningar, och dyrt att bygga (-> låg nyproduktion) håller priserna uppe trots att spanska banker inte är lika pigga på att låna ut pengar.
Även om de höga räntorna inte sänkt priser på bostäder i Spanien så tänker jag att sänkta räntor ändå kan bidra till högre piser. Eller finns det inget samband alls tror ni, varken upp eller ner?
Kan inte spanska bomarknaden (har mer koll på franska) men generellt sett är det låga amorteringskrav i Sverige som gör att räntenivån påverkar priserna mycket. Priserna kan inte riktigt dra iväg på samma sätt i andra länder när man måste betala av lån på 25 år, amorteringarna blir isf skyhöga.
Sen vet jag att det finns vissa marknader i Spanien där det dragit iväg mycket pga utländska köpare. Mallorca tex var väl på väg att förbjuda utländska medborgare att köpa under en period för att hindra skenande priser.
Morgonens hundpromenad fick mig att komma på ett tips:
Jasmine Harman stod med sitt team och förberedde sig för filmning när jag och vovven gick förbi på “vår” strand promenad. Solen var tillfälligt i moln så jag tror inte vi lyckades komma med i rutan
Jag kände igen henne väl (99% säker, ville inte stirra ), det är ett program vi såg på mycket för ca 10 år sen när vi började intressera oss för semester fastighet. Det verkar fortfarande produceras om jag såg rätt.
Det är underhållning men rätt trevligt sätt att bekanta sig med olika platser och prisnivåer.
“A place in the sun” hette det utomlands, går säkert att se på nätet från Sverige på något sätt.
Va kul ! Jag har vanan att inte dela privat information tyvärr men om ni råkar kika i närheten av den plats de filmade imorse eller i området med omnejd så tycker jag det är ett väldigt bra val det bekräftar iaf att de fortfarande gör program då !
Där Jasmine stod exakt kostar nog de billigaste lägenheterna runt 350kEUR dock och uppåt (en bra bit, det var första raden mot havet), innan skatter och avgifter.
Hur har det gått med planerna? Jag skriver detta från min terass på Costa Blanca. Trots att det närmar sig midnatt är det 26 °C i luften och palmerna prasslar i vinden.
Det är i Torrevieja, söder om Alicante. Jag åker ned några veckor varje sommar, och ibland någon vecka på vintern.
Ekonomiskt är det förmodligen inte det bästa draget, även om uthyrning ger lite kostnadskompensation. Men det är en härlig känsla att ha ett eget hem i solen.
Förstår att det är härligt med eget ställe. Har provbott på lite olika platser utmed solkusten, men bara besökt Torrevieja och Playa Cura under en dag. Trevlig stad.
Jag har inte hittat rätt plats än, men lutar åt Altea. Drömmen skulle vara att kunna arbeta en eller ett par veckor på distans ett par ggr per år, så man kan spendera åtminstone ett par månader per år i Spanien.
Hur sköter du uthyrning? Privat eller anlitar du något företag?
Jag skulle nog kunna bo lite varstans, så länge det finns bra flygförbindelser och det är ett bra boende (radhus eller villa med egen eller gemensam trädgård och pool) i ett område med matvarubutik och restauranger.
Altea har jag aldrig besökt, men nu när du nämnt det kanske jag stannar på något resa norröver. Jag har bil som jag parkerar vid Alicante flygplats när jag inte är här.
Jag anlitar ett företag för uthyrningen. En fördel är att företaget fixar mindre problem i huset, som gästerna upptäcker. Än så länge har det fungerat bra.
Försök köp någonstans där allt är öppet åretrunt? har själv i Nerja och jag räknade att jag ville ha 5% av beloppet i intäkter varje år.
5 år sen, gav 170.000 €, renoverade för ca 40k. Fick ROT. Hur lätt som helst att hyra ut åretrunt. Typ 200 öppna restauranger gillar folk, hyr ut mest till svenskar. Detta har inte kostat mig en krona att äga. Värdet har ökat, kronan har blivit svagare. Har nånstans att bo när man vill på sikt på vintrarna. Enda jag ångrar är att jag inte köpte lite större. Skall försöka byta till större, men det är lite jobbigt… Torriveija, är inte det för nedstängt på vintrarna? Har inte varit där…