Bostad Stockholm

Hej!

Jag bor just nu i en hyresrätt (förstahandskontrakt) där jag betalar drygt 4000 kr/månaden. Jag vill dock köpa en lägenhet och komma in på bostadsmarknaden men är nojig att det är dåligt tillfälle just nu pga av dessa oroliga tider (krig, snack om räntehöjningar m.m).

Jag har ca 600k på ett vanligt sparkonto som är tänkt till kontantinsats. Jag vill köpa en lägenhet (1-2 rum) innanför tullarna eller i någon närliggande förort, vilket innebär att jag behöver ta ett lån på drygt 2 miljoner. Jag skulle dock kunna tänka mig att bo kvar nuvarande hyresrätt några år till.

Hur hade ni tänkt/gjort i min situation? Vad tror ni är bäst ur ett ekonomiskt perspektiv?

Mvh David

Vilken är anledningen till att du inte vill bo kvar i hyresrätten?

Generellt är ju rådet “köp boende där du kan bo typ 10 år och se till att ha ekonomi för det löpande och stunta sen i korta svängningar upp eller ner”

Vet naturligtvis inget om din situation, men får intrycket att du inte bor med partner/barn. Är det så att du ser en framtid med dessa delar så är det ganska sannolikt att ni kommer behöva annat typ av boende än du nu letar efter. Det skulle i så fall tala emot att köpa just nu om perspektivet är ganska kort?

4000 i månaden är fan riktigt billig hyra. Generellt brukar man ju säga att man tjänar på att äga sitt boende men det blir ju lättare att göra den kalkylen om hyran är 10k. Har du räknat på det? Låter som att boendet inte nödvändigtvis blir mycket mer flott för vad du tänkt dig? Eller?

Om det finns fler skäl än strikt ekonomiska förstår jag dig självklart.

3 gillningar

Hej David, välkommen till forumet!

Ingen vet hur bostadsmarknaden kommer gå framgent. Vi har en invasion i Ukraina, men ingen vet hur den utvecklar sig, och ännu mindre hur det påverkar Stockholms bostadsmarknad. Vi har en Ingves som pratar om räntehöjningar, men det har han gjort i ett decennium utan att det skett.

Vi ägde en 2a i några få år, nu en 3a, och sannolikt köper vi en 4a om några få år.
Att rekommendera ““köp boende där du kan bo typ 10 år” låter lite kontraproduktivt när ens familjesituation kan ändras ofta.

1 gillning

Två saker

1. Ägt boende blir väldigt dyrt om tidshorisonten är kort och marknaden inte i uppåtgående trend. Tex: Ett mäklararvode på säg 60 tkr är trots allt 2500 kr/månad om man bara bor i två år. Sen kan förstås saker hända som gör att man behöver flytta efter kort tid.

2. Skulle man gå in på säg 2,5 mkr med 0,5 mkr i, eget kapital och priserna faller 25% är man precis på vattenytan efter reaförlustavdrag. Det är allt annat än otroligt scenario. Och trist råka ut för om man om ett par år behöver annat boende. Då är man inlåst.

2 gillningar

Jag känner igen det här till 100%. Man vill inte lägga pengarna på börsen eftersom man kommer vilja köpa bostad inom 5 år, men man vågar inte gå in på bostadsmarknaden just nu. Jag var i samma situation för några år sedan, köpte bostad och ångrar det inte alls, mycket på grund av att slippa beslutsångesten vilket inte ska underskattas…

Är det bara det ekonomiska perspektivet som är viktigt?

Om du sitter på ett förstahands hyreskontrakt försök att byta lägenhet med nån som har en som håller på att omvandlas till bostadsrätt. Kika på bostadsbytarsajterna. Alla vill inte/har inte råd att köpa loss. Då får du rabatt när du tar klivet in till att äga. Det är i de flesta fall en bra ide att äga i Stockholm, inte minst för att öka sina alternativ i framtiden.

2 gillningar

Mitt kanske tråkiga råd är att avvakta. Du har idag ett billigt subventionerat boende och risken är stor att bostadspriserna faller närmaste tiden. Is i magen är nog bra - eller om Du - som prof Kalkyl skriver kan göra ett bra byte - så är ju det utmärkt.