Utredning förstagångsköpare 22 Mars + råd

Hej.

Jag började tidigare den lite ledsna rookie-tråden “Hjälp mig, du är mitt enda hopp”. (Länk nedan).
Jag behöver nu er samlade kunskap igen:

-Till slut (22 mars) så ska jag utredningen om förstagångsköpare bli klar. (Länk nedan)
Den kan ju underlätta ett köp enormt för oss då vi är förstagångsköpare. Men i vissa länder som nämns som inspiration till utredningen så verkar det dock bara gälla unga, vilket vi ändå inte är :wink: ( vi är 37+39 år).
Vet någon här nånting mer specifikt om vad utredningen kan mynna ut i? verkar den enbart gälla unga eller alla förstagångsköpare? Och om dess förslag bli verklighet, brukar det ske i närtid, eller blir det mer efter valet? (vilket jag antar gör dess realisering ännu mer osäkert)
Vi har faktiskt hittat ett hus utanför Enköping som vi med liten marginal skulle få ta lån till av SBAB. Fast delar av kontantinsatsen blir som blancolån från dem. Men om vi köper det huset så blir det nog innan det som utredningen föreslår blir verklighet. Vilket kanske är puckat.

En till fråga: Jag har sökt runt på forumet utan framgång: Vad skulle ni råda för storlek på en buffert när en för första gången flyttar in i ett till synes väl underhållet hus på 80 kvm ?

Min förra tråd:
" Hjälp mig, du är mitt enda hopp"

Om utredningen:
(https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/12/battre-mojligheter-for-den-som-vill-kopa-sin-forsta-bostad/)

Utredningen skall presenteras senast den 31 mars vad jag ser (var hittar du 22? Är själv intresserad och följer gärna).

Det verkar hursomhelst röra sig om ett startlån som ska vara statligt subventionerat som ska täcka en del av kontantinsatsen. Hur stor andel av den kommer utredningen att presentera när det är dags. Per Bolund sa i början när utredningen tillsattes något i stil med att “hur stor del av kontantinsatsen man själv behöver ska utredaren ta reda på, om det är 1 eller 5 procent får vi se”. Sen ska det ju också komma upp i riksdagen och röstas igenom. Jag hittar en debatt där V var kritiska men de övriga partierna är nog för det. Detta kan ju dock ses som en acceptans av läget vi är i och istället för att slå mot grundproblemet skall staten in och subventionera län vilket skulle kunna driva på prisökningar ytterligare. Borde inte man göra något åt grundproblemet? Vi har en stigande inflation utan tecken på räntehöjningar, ränteavdraget, uppskov av skatt på vinst, som ett av få länder i världen inget krav på att amortera till 0% osv.

Men det är väl bara att acceptera och det här förslaget kommer även beröra mig om det klubbas igenom då jag sannolikt kommer köpa en bostad i början på nästa år som ung förstagångsköpare, det är väl bara att utnyttja det om det kommer till och acceptera läget.

1 gillning

Jag har för mig att jag läste 22a nånstans, men du har helt rätt.
Tack för lite mer info! Jag hoppas för vår skull att det kommer att gälla förstagångsköpare.
1-5 % låter ju som otroligt lite, kanske för lite :wink:

Det verkar konstigt att ha en åldersgräns för startlånet. Däremot verkar det mer sannolikt att det kan finnas en gräns för värdet på bostaden man vill köpa. Vad den gränsen konkret kan handla om vet inte jag.

1 gillning

Jag håller med dig om logiken. Men just unga som kriterium har använts lite här och där, som i Norge eller riksbyggens “Ungbolån” men oftare har jag läst att det ska riktas mot förstagångsköpare.

Hmm det här vat ju suprrintressant. Ska eventuellt köpa hus nästa vecka. Har råd till kontantinsataen men kan man låna billigt av staten så gör man ju hellre det.

1 gillning

Så märkvärdigt billigt lär det inte bli. Däremot kan det ju bli billigare än topplånens något högre räntor.

Har ni hittat ett hus ni vill ha och har råd med hade jag slagit till nu oavsett.
Dels vet man ju inte om detta ens går igenom. Sen kan det ju få priserna att öka ännu mer och ni kanske inte hittar ett nytt hus ni har råd med och vill ha i närtid.

Ett hus spendera man mycket tid och kr på. Känns viktigare man trivs och vill bo där än att man ev sparar några 1000-lappar.

3 gillningar

Jag hade nog inte inväntat detta.

• För antingen så sker det inte/blir inte tillräckligt för att göra någon skillnad och då spelar det ändå ingen roll för er.
  • Eller så gör det stor skillnad, men så länge det inte bygga mer så kommer det bara leda till att priset går upp på befintliga bostäder och då blir det lika svårt ändå.

Edit.
Tilläggas kan jag säga att jag och min fru tittar på köpa hus just nu, och vi tar inte med detta i beaktande.

2 gillningar

Det är alltså en utredning, SOU, som ska presenteras. De innehåller generellt konkreta förslag till lagstiftning, beroende på utredningens direktiv. Däremot är det inget som kommer införas direkt. Utredningen ska tas emot av regeringen, behandlas och sen skickas de ofta ut på remiss som tar ett antal månader. Därefter ska remissvaren sammanställas och sen ska regeringen fundera. Därefter lägger de eventuellt en proposition på riksdagens bord som ska förhandlas och diskuteras. Sen ska det behandlas i utskott och sen voteras i riksdagen. Sen brukar det ofta dröja ett tag innan det införs, beroende på hur skyndsamt det bedöms vara samt komplexiteten i implementeringen.

Däremellan kommer vi ha ett val i september som vi inte vet utfallet av. För nästa regeringen är detta kanske inte alls någon prioriterad fråga. Så att vänta med att köpa något nu förefaller dumt. Då får ni vänta åtminstone 2 år till. Kanske mer, om det inte införs alls.

Till sist. Utöver det kan man ju tänka sig att priserna kommer öka mer pga detta eftersom ytterligare en grupp blir mer köpstark då. Det kanske är bäst köpa innan då? Om priserna ökar efter detta införandet. :slight_smile:

Tillägg: Eftersom jag är lite partipolitiskt aktiv så vet jag att man främst diskuterat förstsgångsköpare. Det kan bli knepigt ur diskrimineringssynpunkt att ha fasta åldersgränser för sånt här.

4 gillningar

Hej TS, jag jobbar med de här frågorna och har själv varit i kontakt med utredningen.

Kortfattat så kommer utredningen inte att leda till några konkreta policyförslag under den här mandatperioden då det är för kort tid kvar innan valet (utredningen sköts fram i samband med att Liberalerna som drivit frågan lämnade JA). Om något av de förslag som utredningen lägger fram ska genomföras så är det nästkommande regering som lägger fram förslag, som sedan behöver stödjas av riksdagen. Som det ser ut nu har vi falska majoriteter i utskotten och regeringen saknar eget stöd i kammaren, det behöver inte vara så efter nästa val, men skulle det vara så behöver riksdag och regering komma överens om vilka förslag som ska bli verklighet.

Kortfattat är det kommande riksdagsmajoritet och regering som kommer avgöra om detta blir verklighet. Då som tidigast i samband med budgeten för 2023, men mer troligt senare.

5 gillningar

Ah men just det, det kan ju gå upp pga. de nya reglerna!

aaah, men så bra med lite koll, tack!!

Men ja! Det var detta jag hoppades på! Jag visste att nån här hade lite konkret insikt. Jag visste inte att L varit drivande, vad intressant. Tack!

1 gillning

Ja, det känns som att det är brist på objekt som driver priserna, i varje fall i mer attraktiva områden.
När vi var inne och bjöd på hus för 1.5 år sedan kändes det som att alla alltid bjöd på till 100% av vad de hade råd med.
(Det blev också meningslöst att titta på renoveringsobjekt, eftersom som det är lånelöftets storlek hos de andra budgivarna som avgjorde priset)
Så om detta förslag ökar budgeten för en del på marknaden så ökar nog priserna motsvarande, så om man väntar på att detta ska gå igenom kan de bli en dålig affär.

1 gillning

Precis.

Jag såg en video om det för ett tag sedan, och när man gjorde det i England så gick priserna upp utan att egentligen lösa det underliggande problemet.

1 gillning