Boende i Stockholm | Vilket boende är bäst för familj?

Svälj stoltheten och flytta till Bredäng. Miljonprogram visserligen, men jättefina omgivningar, mycket natur, nära till Mälaren, fantastisk utsikt på vissa adresser, inte jättelångt från stan, och jättedåligt rykte på grund av alla skriverier om gäng osv vilket drar ner priserna. I praktiken är det dock närmast sömnigt och inte värre än nån annan stans.

En fyra lär vara typ en miljon billigare där än två stationer närmare stan vid t.ex. Hägerstensåsen eller Axelsberg.

1 gillning

Bredäng känns inte helt tryggt, särskilt inte om man har barn. Däremot kan man överväga Gröndal längst ut, därifrån kan man båtpendla in till centralen.

Om du åker med pendeln ca 30 minuter max ut i valfri riktning får du ett vettigt 100++ kvm hus eller radhus med hyfsad tomt och garage i ok skick för 5 miljoner just nu.
Du får räkna med att hus som ligger trevligt ligger 1-3 km från stationen typ.
Egen fastighet på friköpt tomt är det vettiga.

1 gillning

Eller kanske Västertorp?
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-4rum-vastertorp-stockholms-kommun-stortloppsvagen-36-21285869

1 gillning

Vällingby, Råcksta, Spånga, Kista, Barkarby, Jakobsberg, Helenelund. Det finns många fler lokala områdesnamn än dessa men det ringar in själva det större området väl.

Är målet gångavstånd till spårbunden kollektivtrafik smalnar urvalet av en del men det har ingen betydande påverkan på prisbilden. Det går att välja det om du vill ha det.

I områdena runt Vällingby är Vällingby självt samt Kälvesta de som är mest radhusdominerade. Radhuslängor finns insprängda i Nälsta, Flysta och Solhem. I övriga Spånga är Solhöjden mest radhusdominerat. Även i övrigt finns radhuslängor insprängda lite här och där. Lunda ser trevligt ut men ligger nära spåret. Kista är radhusdominerat. I områdena runt Sollentuna finns insprängda radhuslängor. I Järfälla finns flera radhusdominerade områden i Skälby och Viksjö.

Mmm. Det kan vara rätt. Dock tar det lite emot som gnagare att bo i Bajenland.

Du kan inte tänka dig att bo nordöst, längs med Roslagsbanan? Du kan tex köpa radhus/villa i Åkersberga för din budget (inkl. flera mellanstationer)

1 gillning

Till oss i Barkarby kommer tunnelbanan om några år. Pendeltåget kommer dock vara betydligt snabbare, 15 min till Odenplan. För 5 msek kan du få ett radhus.

1 gillning

Både t-banan och tvärbanan byggs ut kraftigt nu. Det påverkar läget väldigt mycket i den här sektorn, särskilt på längre sikt.

Detta borde vara bäst för barnen och förlängningen familjen iom att man har mkt enklare att komma ut osv

1 gillning

Komma ut till vaddå? Depression?

Skämt åsido, jag skulle prioritera närhet till city i alla lägen. Min bild är bättre skolor, högre studiemotivation och sundare förebilder i stan än i förorterna långt ut.

Jag röstar på hyresrätt i Norra djurgårdsstaden eller Sofia av dina alternativ. Tror det är det närmaste stan du kommer med din kötid.

2 gillningar

Ut till gräsmattan och naturen ist för trängsel och dekadens :stuck_out_tongue:

1 gillning

Vi bor i liten trea bostadsrätt söderort. Gångavstånd är relativt men jag går och cyklar överallt. Åker nästan aldrig tunnelbanan fast det är nära till station. Med tanke på hur enkelt det är att ta sig runt med elcyklar och att många jobb erbjuder hybrid så tycker jag att det blivit mindre nödvändigt att betala mycket mer för närhet till station och tullgräns. Personligen prioriterar jag närhet till lekparker, bra skola till barnen, löpspår i skog, vatten, många bra och helst prisvärda matbutiker och ett boende som inte kostar för mycket.

Jag kan tänka mig flytta till hus någon gång eftersom jag gillar idén om att äga sitt boende men sambon känner att hon inte har råd eller vill. Hon vill helst inte lämna närområdet. Jag vill inte flytta till större bostadsrätt dels för att jag inte har någon ”feeling” av ägandeskap i en bostadsrätt, men jag tycker dessutom att det kostar för mycket med större bostadsrätt i vårt närområdet. Idag kom jag och sambon fram till ett gemensamt beslut att vi vill sälja bostadsrätten och använda våra ködagar till större hyresrätt av enklare typ. Jag har 18år och sambon 17år i kö så det borde räcka för vettig hyresrätt i närförort.

Vinst vid försäljningen av vår trea får efter skatten gå oavkortat till långsiktigt sparande.

Hyresrätt skulle nog vara bästa boendet för den här barnfamiljen.

1 gillning

Tar dekadens och trängsel alla dagar i veckan hellre än deppiga villakvarter med långt till allt.:blush:

Ligger något i dekadensen.

Dock: tänk vilket liv som hemmaboende ungdom. Cykla hem från någon park i ljus sommarnatt. Istället för att ta nattbuss 75 minuter.

Sen är det klart att nattbussen kan ha en viss motiverande effekt att skaffa eget boende snabbt också. Kan ses som en fördel.

Bra sammanfattning av läget.

Jag vet inget i detalj om kötider men misstänker att läget i vissa lägen blivit svårare. När tiden med gratis krediter och evig prisuppgång nu definitivt är över har sannolikt en del hyresrätter blivit mer populära än tidigare. Den kortsiktiga kalkylen har helt enkelt tippat över till hyresrätternas fördel.

1 gillning

Västertorp är ett område där 5 miljoner kan ge dig en hyffsad fyra med närhet till tunnelbana, grönomården och cykelavstånd till södermalm. Dessutom simhall i kvarteret. :slight_smile:

Edit: @simino hade redan tipsat om samma
område.

1 gillning

Mycket möjligt att kötider har ökat.

Stockholms bostadskö är den enda kö i världen där det blir svårare att få en bostad ju längre du står i kön.