Dilemma kring jobb/studier

Jag vill byta bana och göra något annat. Problemet är att jag inte är 100 på vad jag vill och att börja plugga igen gör att jag förskjuter möjligheten till fire med många år… Även om jag egentligen inte vill sluta jobba helt vill jag ha den ekonomiska friheten att välja. Sen finns det tydligen också en åldersdiskriminering som gör att det känns osäkert om man ens får jobb om man börjar om senare i livet… Någon som har samma problematik eller några tankar/förlag?

Jag tror du bör reda ut vad du verkligen vill göra. Det ska också helst vara något du är bra på, alltså där du har förutsättningar att bli bättre än vem som helst.

Om du inte är helt ung är en YH-utbildning sannolikt det enklaste alternativet. Det snävar också in utbudet av utbildningar rätt ordentligt. Normalt är också YH-utbildningar sådana som man får jobb genom så du behöver inte fundera jättemycket på den biten.

1 gillning

Fundera på vilka saker du är hyfsat bra på, och fundera på vilka möjligheter du har att tjäna pengar på dessa.

Skriv gärna ett inlägg här med fem saker som du är bra på, så får du säkert ett gäng förslag på hur du skulle kunna tjäna pengar på dessa.

2 gillningar

Kan du skaffa dig en mer stimulerande hobby? Ev i komb. med att gå ner i tid?

Min hobby är att renovera och sälja lägenheter men för att kunna göra det måste jag jobba heltid. Men annars får jag väl hitta en annan hobby.

Ja vad är jag bra på…
Jag får väl säga att jag är rätt händig. Sen är jag bra på att organisera och styra upp saker. Jag är rak och tydlig och får ofta höra att jag har stor integritet… Jag var inne på att bli chef för att få upp lönen och få mer inflytande men tror inte riktigt det är min grej, man jobbar ju oftast ännu mer då och risken är att jag tar med mig jobbet hem.

1 gillning

Fokuserar själv för mycket på problemet (vilka begränsningar som finns) och för lite på lösningar.

Jag tyckte det var mycket bättre att bara komma på tio alternativa vägar och skriva ner dem. Bara för att komma igång. Sedan kan man väl både komma på fler och beskriva dem mer i detalj/ prova och utvärdera i den mån det går för att öka chansen att hitta alternativ som verkligen funkar. Kolla annonser, gå på intervjuer och nätverka mer aktivt och regelbundet kostar inget. Bara snacka med folk på andra ställen och hör hur det är. Chanserna ökar ju om man visar att man finns och är intresserad.

Att reda ut vad man vill är nog inte så lätt mha andra (har jag märkt). Man sitter nog för lite med papper och penna och planerar sitt liv. Det blir för mycket lösa funderingar som aldrig sätts på pränt. Det ska nog kännas som att göra en hemläxa. Lite tråkigt kontorsarbete. Men det blir lite roligare när man satt igång och kommer in i det.

Grejen är ju att bara du vet vad du kan och vill, så utomstående kan inte göra så mycket mer än att beskriva en metodik. Konkreta förslag måste komma inifrån. Mitt förslag är att försöka lista tio dåliga alternativ själv. Sedan fortsätta därifrån.

1 gillning

Jag tycker att det här låter som en utmärkt grund för att starta byggföretag.

Du har normalt rätt till 6 månaders tjänstledighet för att prova på näringsverksamhet. Om du jobbar som snickare/byggare i eget företag så fungerar det. Du skulle också kunna köpa fastigheter och hyra ut och på så sätt bygga en fastighetsverksamhet.

Om jag hade varit intresserad av den banan hade jag tittat på möjligheterna att köpa en mindre hyresfastighet med renoveringsbehov, renovera och hyra ut. I början hade jag också behållit jobbet eller varit tjänstledig, sökt starta-eget-bidrag och försökt få upp ett kassaflöde. Jag har inte riktigt koll på ekonomin i det hela men har du ett tjugotal lägenheter så kanske det räcker för att leva på hyresintäkterna. Tänker att man vill ha minst 100000kr kvar varje månad i företaget efter att räntor och driftskostnader är betalda. Fast det finns garanterat folk här som har bättre koll på fastighetsbranschen.

Har du valet att göra mindre av det du gör idag för att bli friare att utforska annat?

Ja det har jag men jag behöver plugga för att få tjänstledigt så jag tänkte läsa en kurs nu i höst.

Tror mitt största problem är att motivera mig själv att jobba heltid när jag inte behöver. Det gör mig också begränsad i att söka andra jobb då nästan alla jobb innebär 40 timmars veckor.

Förstår att det är svårt att ge feedback på det :smile: Jag får fundera helt enkelt…

Tack för att ni tar er tid att svara, det uppskattas!

Valde bort ett bättre betalt fält för deltid nära där jag bor. Vill definitivt inte jobba 5 dar i veckan ^^. Inte intresserad av FIRE, bara att kunna välja min egna work/life balance :slight_smile:

Ja så tänker jag också. Vill inte sluta jobba helt, bara kunna välja och känna att jobbet inte tar över hela livet… Min erfarenhet är ju mer man jobbar desto mer tänker man på jobbet…

Så är det ofta, men det skiljer sig också mycket mellan olika yrken och arbetsplatser därtill hur lätt det är att släppa taget när man tar sig hem.

Får man inte tillräcklig frid bygger stressen upp också. Fritiden kan också stressa jobblivet om man har bekymmer med andra saker i livet.

Ja så är det nog… min kille är egenföretagare och jobbar runt 70 timmar i veckan… Det är inte hälsosamt. Han pratar ju inte om något annat… en dag sa jag, akta så du inte tappar telefonen för då får du åka in på rehab :smile: