Jag är egenföretagare inom kreativ sektor. Jag målar tavlor som jag säljer till offentliga verksamheter och dessutom reser jag runt i kommuner och lär personal att jobba bättre med estetiska frågor. Är utbildad i en av Sveriges två viktigaste utbildningar inom mitt fält och är väl ansedd i mitt gebit.
För några år sedan gick mitt företag bra. Jag tjänade 42.000kr i månaden vilket i mina ögon är stora pengar för kreativ näring av kvalitet. Men så kom covid och mina inkomster försvann. Jag blev tvungen att ta ett brödjobb för att försörja mig. Efter pandemin har jag slutat med anställningen och satsat på företaget igen. Det har tyvärr gått segt. Lite som att starta företag om igen.
Inför sommaren och hösten larmar alla varningsklockor. Just nu verkar min inkomst för resten av året vara 12.000kr + moms till företaget. Men man vet aldrig. Kanske rasslar det till och jag får sälja tavlor. Det är svårt med ekonomin i samhället just nu, så jag tvivlar att det kommer gå bra. Lyckligtvis är jag sparsam och har ett sparkonto från de goda åren, så jag skulle enkelt kunna leva ett år utan inkomster, fortsätta skapa projekt och hoppas att ekonomin vänder.
En annan möjlighet har dock dykt upp. En arbetsgivare behöver en vikarierande bildlärare över en lång period. Jag har blivit tillfrågad om jag vill ha tjänsten (som jag är överkvalificerad för).
Min långsiktiga plan är att jag vill fortsätta med mitt företag. Det tror jag passar mig bättre än att vara anställd. Dock lockar att få lön nu när allt ser mörkt ut. Det är klart, att tacka ja till ett jobb nu innebär att jag får lägga ner företaget på nytt för att sedan återigen börja från noll om ett eller två år.
Vill gärna höra vad ni hade gjort i mitt ställe? Hade ni stannat kvar vid era långsiktiga mål trots att ni behövde ta av ert sparkapital tills ekonomin vänder? Eller skulle ni ta lönen, trots att det försenade era långsiktiga ambitioner?
Det låter ju som att företaget skulle kunna vara en bisyssla till anställningen under de tuffa tiderna. Känns lite osäkert att ha “hoppas hoppas” som plan.
Definitivt ta jobbet och ha ditt företag vid sidan om i dessa tider. Tar det fart ordentligt så kanon, men med alla prishöjningar och inflation så är det smart att ta det säkra före det osäkra. Jag brukar tänka som så att inget varar ju för evigt och om du skulle vantrivas på det nya jobbet så är det ju bara att sluta vid tillfälle.
ta kobbet utan tvekan o behåll ditt företag parallellt. Det verkar vara osäkert lång tid framöver o konst e en av sakerna folk sparar in på när allt gått upp i pris
lycka till
Får man fråga vad en vikarierande bildlärare tjänar? Är det heltid? Hur lång tid rör det sig om? Ett år?
Jag är beredd att hålla med de andra att du nog borde göra en kombo, ta jobbet men behåll bolaget.
Däremot skulle jag nog då kalla dig fegis - inget illa menat.
Det jag menar är att företagare som lyckas måste våga chansa, jag skulle nog mer fundera över vad dina alternativ är om företaget faktiskt INTE skulle gå bra. Antar att din plan B inte främst innehåller alternativet bildlärare som du är överkvalificerad för? Vad är chansen att du kan ta plan B om företaget inte går bra?
Är tiden väl investerad om du fortsätter måla tavlor och ekonomin vänder?
Det finns ingen möjlighet att vara anställd 75% och driva företag på 25% samt lite extra vid behov? Vet heller inte hur din verksamhet ser ut, om du jobbar på beställning eller har färdiga verk att sälja.
Sedan hade det för mig spelat roll hur kul/tråkigt du tror bildlärarjobbet kommer vara, om det är värt att äta från sparkontot för att slippa det.
Tycker du ska ta anställningen som bildlärare, tror det bara blir positivt för dig!
Jag hade företag i 10 år och gick till en anställning för två år sedan, ångrar inte det en sekund trots att jag gick ner en hel del i lön. Att ha sina fasta tider och semester är värt mycket i livet.
Vad fick dig att bli egen,
Sökande efter frihet eller pengar?
Vad gjorde du när det gick bra? (42000/mån)
Beror det bara på yttre omständigheter som att kunder köpte dina varor på impuls? Tur? I rena farten?
Om ja; då är det dags att lägga ner nu om det är borta.
Om nej;
Vad kan du förbättra , mer exponering av varan? Reklam för dig själv? Kan man visa upp sig på ex event? Går det ordna avbetalningsplaner?
Hur är prisilden generellt? Billigt-dyrt. Vilken är kundkretsen du ska nå?
Känns allt bara jobbigt? =dags för anställning.
Jag driver själv flera företag. Vissa grenar har det magert nu och där gäller det att vrida på lösningar eller lägga ner. Att bara sitta på vänt i 2-3år och sedan tro att det bara är att starta upp allting med samma upplägg går inte oavsett konjunkturen har jag lärt mig.
Hej alla!
Jag ville bara skriva en uppdatering som tack för er input.
Jag har börjat jobba som vikarieanställd och lagt företaget på hyllan. Det känns… fantastiskt! Hade inte trott att det skulle vara en så positiv upplevelse.
Nu inser jag hur dåligt jag mått av att ständigt gå runt och oroa mig för ekonomin. Att veta hur jag försörjer mig nästa månad, och nästa, och även om fem månader, är en otrolig trygghet som ger mig möjlighet att slappna av. Jag trodde att jag var en person som är depressivt lagd (vilket jag förvisso är!) men det visar sig att en stor anledning till att jag grubblat så mycket och mått dåligt de senaste åren har berott på att jag haft noll trygghet.
Kanske har jag förändrats som person jämfört med när jag var ung? Nu är jag mitt i livet. Min tröskel för den otrygghet jag kan leva med har troligen sänkts. Det betyder att jag inte kan leva det liv som jag levde förr. (Jag ångrar dock inte hur jag levt. Det var så jag behövde göra då.)
Jag är uppriktigt förvånad över denna utveckling, men glad över att ha vunnit denna insikt.