Starta eget eller fortsätta slava?

Positivt, då är kanske framtiden ljus för dagens konsulter.

Senaste dagarna har jag blivit jagad av engelska konsultsäljare på linkedin för ett uppdrag hos en gammal uppdragsgivare… EN har sagt vad jag blir erbjuden, 700kr/h… Jag skrattade lite för mig själv och bad honom återkomma när vi närmar oss det dubbla… Gissar att jag aldrig mer kommer höra av honom…

Vill bara påvisa att konsultsäljare är sjukt oseriösa och räkna inte med några välbetalda konsultgig från någon ni inte redan har en relation med!

3 gillningar

Det fina med konsultsäljare är väl att ingen av parterna har några förpliktelser. D.v.s du kan registrera dig hos ett 10-tal och samtidigt jaga egna jobb. Tackar du nej på det du blir erbjuden spelar ingen roll dom frågar igen om dom har nåt att tjäna på det. Så funkar det iallafall i min bransch.

2 gillningar

När jag senast satt som chef och skulle ha in konsulter hände det att samma konsult kom in med 2-3 olika CV:n från olika mäklare.
Det kändes inte seriöst och de konsulterna hamna långt ner på min lista över kandidater jag ville jobba med.

Jag har blivit kontaktad av konsultmäklare som erbjudit jobb på samma kund som jag redan jobbade hos. :man_facepalming: Ibland får man också fina scriptade meddelande i stil med “Hej $firstName jag vill kontakta dig ang xxx”. :man_facepalming::man_facepalming:

1 gillning

Varför i hela fridens namn skulle man INTE gå via flera mäklare? Marknadsför ni till en kund åt gången?

Låter som att du gjorde konsulterna en tjänst och besparade dom en kass uppdragsgivare.

3 gillningar

De kan gå via flera mäklare.
Men om alla dessa skickar på alla uppdrag de hittar annonser till betyder det att konsulten inte ens har en aning om vart hen är inskickad. Dvs konsulten har inte aktivt valt att arbeta i bolaget jag är på. Jag vill hellre ha personer som aktivt väljer uppdragsgivaren.
Varför jag tycker så är kanske erfarenheten jag har av att ta in konsulter under många år.

Senaste stället jag byggde upp en avdelning i var jag uppe i 40-45 konsulter. Jag var där i fem år och den konsult som jobbade kortast tid var där strax under två år. Han slutade för att han ville studera ett år i UK.
Tydligen trivdes konsulterna jag (vi) valt ut.

Varför är det oseriöst att erbjuda sina tjänster i flera kanaler?, Märkligt urvalskriterium i mitt tycke.

2 gillningar

Har redan förklarat i inläggen ovanför ditt om hur jag tänker.

1 gillning

Fler funderingar på detta:

Hur tolkar man egentligen direkt och indirekt? Om jag startar ett bolag nu t ex men ej tar några kunder utan bara samlar utdelningsutrymme, skulle det vara avtalsbrott?

Kan jag då be om en lista på nuvarande bolagets kunder?

Vad betyder detta egentligen? Jag tycker det är konstigt att jag ska behöva gå på a-kassa i 6 månader?Eller menar man bara att man inte får ta samma kunder inom 6 månader? Jag kommer ju troligtvis gå som underkonsult via kvadrat, mäklare eller motsvarande. Kanske går att komma runt detta då eller räknas det som indirekt arbete?

Hur gick det egentligen?
Vore intressant att få en uppföljning.
Jag är i samma tankar som du hade.
Gick det att starta eget AB utan att ha något uppdrag eller behövde du vänta 6 månader?
Jobbar just nu som it-konsult och har fast månadslön + bonus. Funderar på byta till 80/20 bolag eller eget AB och ev. gå genom Kvadrat.
Jag har 3 mån uppsägningstid och oklart om jag kan starta eget AB under uppsägningstiden. Tanken var då att bara starta bolaget och inte ta någon kund förrän uppsägningstiden löpt ut.

Har inte startat eget än. Iom att marknaden är som den är och vi väntar vårt andra barn också höga utgifter rent allmänt blir det för hög risk. Jag är ändå ganska nöjd med 62 000kr i lön och 9000kr i tjp.

Haft lön långt över brytgränsen och extra pension. Nu har jag dock gått utan uppdrag i 2.5 månad och antagligen blir det ju inget nytt före jul iaf.

Nu har jag snackat med en gammal kontakt som kör eget, dvs underkonsult med mäklare som tar drygt 15%. Jag fick kontaktuppgifterna och snackade med honom nyligen. De startade mäkleriet under våren så relativt nystartat. Han var då intresserad av att leta uppdrag åt mig och undrade om han skulle börja sälja in mig redan.

Då undrar jag, om jag går denna vägen, hur lång tid tar det för mig att starta eget ab egentligen? Kan jag ens göra det med tanke på klausulen i mitt anställningsavtal?

Mitt råd är att starta eget och inte låta någon annan skära emellan.
Dessutom så är den typen av arbete du utför väldigt enkelt att sköta med minimal administration. Bara sälja din egen tid och skicka faktura lite då och då. Ingen utrustning, bilar, anställda,material, lager, fastigheter etc.
Om det inte funkar så kan du ju alltid bli anställd igen.

1 gillning

Ah precis, eget ab ger ju större risk & reward. Utdelning har jag saknat. För mig är det okej med mäklare som tar 10-15%, jag hatar sälj, jag vill bara jobba. Ja precis, trivs jag inte så är det bara att ta anställning igen.

Men ang den här klausulen i mitt nuvarande avtal så gissar jag att det bara är problem om jag startar eget AB och snor bolagets kunder så länge jag är anställd. Efter avslutad anställning kan de väl inte säga så mycket…

Det tog totalt fem veckor för mig. Från första samtal med banken tills bolagsverket har registerat företaget. All papperjobb med banken och fysiska träff med dem tog det största tiden😵. Det tog 7 dagar från att fått bankintyg till registerat bolaget, moms och F-skatt.

Det är förmodligen det vanligast sättet. 15% är lite för mycket kan jag tycka. Jag har fått mina kunder genom kontakter och LinkedIn. Bra att vara öppen att man söker uppdrag tänker jag, men kanske svårt om man inte har sagt upp sig.

2 gillningar

Bah, jag är kluven på vad jag ska göra. Nu har konsultbolaget där jag är anställd inte hittat nytt uppdrag på drygt 5 månader, inte ens en intervju. De har varit ganska dåliga på att kommunicera generellt och nu fick jag lönebesked att 25 februari är min lön 0kr. Lite förbannad att de inte velat svara på hur jag legat i min buffert. Nu har jag buffert privat så ingen jättefara så sett men lite småirriterande. Jag har heller inte lyckats hitta något uppdrag själv så starta eget känns sådär. Däremot svarade jag en rekryterare på linkedin för ett tag sedan och efter en ganska lång rekryteringsprocess (där allt gått galant) fick jag ett erbjudande idag på 54 000kr/mån, ITP1 pension, sen det sedvanliga med mobil, friskvård, försäkring osv. Det ligger också väldigt bra till pendlingsmässigt för mig, en del hemmajobb som jag vill ha. Har kollat lite vad de andra ligger på bolaget med vad jag tror är liknande roller och det ligger i ungefär samma lön. Det är även i linje med vad jag hittat online;

SCB: 53 500kr
Ratsit: 52 800kr
Unionen: 49-65 000kr (nivå 3 vad nu det betyder)

Det är ju ingen dålig lön men lite under där jag legat idag på 62 000kr /mån och 9000kr till pension. Men jag får nog ta det i brist på annat. Efter skatt så skiljer det bara lite mer än 3000kr så är ju inte en gigantiskt summa.

Har du ingen garantilön om din bruttolönepott är slut!? Tar du som konsult 100% av risken?
Finns ju isf. inga större incitament för konsultbolaget att jaga tag i uppdrag till dig.
Är bolaget anslutet till kollektivavtal?(misstänker att det inte är det)

1 gillning

Nope, ingen garantilön alls. Nej, förutom då att de inte själva tjänar något heller då. De hade kollektivavtal när jag började men avskaffades sen. Inte för att det gjorde någon skillnad direkt.

Men då har du inga som helst åtaganden gentemot bolaget? Menar om du har 0kr i månadslön.

Skulle av ren princip söka mig bort från detta bolag snabbast möjligt. Hoppas du inte släppt allt för många procent till bolaget.

Rörande det nya jobberbjudandet, är det en fast anställning?