Starta eget konsultfirma hos nuvarande kund

Jobbar idag som mechincal design engineer(10år+ erfarenhet) som konsult mot ett större bolag. Trivs kanon med mitt uppdrag hos kund, men gillar inte min nuvarande arbetsgivare. Har funderingar på att starta eget men vill gärna vara kvar hos kunden.

Är det en “big no no” att prata direkt med kunden om detta?

Tänk också på om de står något om konkurrerande verksamhet i ditt anställningskontrakt eller Konkurrensklausul.

2 gillningar

Ska sådant stå i anställningsavtalet eller kan det finnas gömt någon annanstans?

2 gillningar

Det kan stå i anställningsavtalet, eller i en bilaga som refereras från anställningsavtalet. Dessutom finns det en lagstiftning om lojalitet som förhindrar det utan tillstånd.

Var i samma sits (förutom att jag gillar AG). Snackade med chefen. Han var tillmötesgående, vilket han inte behövde vara.

Är det inte även ofta så att avtalet mellan din arbetsgivare och kunden kan innehålla klausul som hindrar dem från att säga upp avtalet med din arbetsgivare och anställa dig direkt?

Det finns i regel aldrig något som står i vägen för detta.
Oavsett vad som står i ditt anställningsavtal så gäller det dig som privatperson gentemot din arbetsgivare/kund.

Startar du ett AB så är det en egen juridisk person och det finns inget avtal idag som hanterar det.

Sen är det ju onödigt att bråka med arbetsgivaren om det går att undvika :slight_smile:

1 gillning

Detta är mer vanligt än man kan tro, så brukar finnas “kostnader” typ “om man går över inom 1 månad så kostar det 6 månadslöner, efter 6 månader så kostar det 2 månadslöner” osv.

Litet land och bransch så min tumregel är att alltid försöka bibehålla goda relationer, men det är absolut inget big-no-no

Jag sitter i en liknande rävsax om än inte exakt likadan. I mitt anställningsavtal står det att jag inte får arbeta hos företagets kunder under de närmaste sex månaderna efter avslutad anställning samt att jag inte får bedriva konkurrerande verksamhet. Hur ska man då kunna starta eget? :thinking:

Fråga bossen?

1 gillning

Be din fru starta ett AB som hyr ut dig till kunden.

Då bedriver inte du verksamheten, utan är anställd.

Det finns kryphål till allt, men som nämnt tidigare är det ju onödigt att göra sig ovän med gamla chefen och bättre att ta upp det till diskussion :slight_smile:

1 gillning

Japp, kommer att snacka med chefen. I värsta fall får jag söka ett annat jobb och starta eget nästa år istället.

1 gillning

Erbjud din chef 10% av din fakturering första 6 månaderna hos nuvarande kunden.
Alternativet är att du då får uppdrag någon annanstans och din boss får 0%.

2 gillningar

Hitta egna kunder? :man_shrugging:

Konkurrerande verksamhet får de väldigt svårt att hävda om du inte startar ett exakt likadant bolag som jagar exakt samma kunder.

1 gillning

tack för svar…

Jag har pratat med sveriges ingenjörer för ett par dagar sedan… precis som många av er har skrivit här så har vi i Sverige ganska långt gående lojalitetsregler. I teorin så får jag inte starta konkurrenade verksamhet mot mitt nuvarande företag förrens jag har gjort min sista dag där. Dom sa att det finns fall där konsultbolag har gett sig på en egen pga av detta…

Men han la även till att många göra detta ändå och i realiteten är det oftast inget problem om man söker andra kunder. Men att det bästa alternativet är att prata med mitt nuvarande chef och fråga om jag kan bli egen är det bästa sättet.

Så kontentan det kan gå men man bör akta sig att “sno kunder” även om jag i detta fall gav dom det här uppdraget när jag började…

1 gillning