Hej på er!
Har läst en del om att starta ett bolag med konkurrerande verksamhet och kommit fram till vissa självklara slutsatser. Exempelvis att min uppsägning måste ha trätt i kraft innan jag startar mitt nya och att det är förbjudet att ta med befintliga kunder.
Anledningen till detta inlägg är att jag skulle vilja höra era erfarenheter kring detta och hur det har gått för er.
Syftet med att starta eget är att jag vill nischa mig mer på ett område, fokusera mer på kundnytta samt arbeta åt mig själv.
Så mina frågor:
*Vad är det viktigaste att inte missa?
*Vilka är riskerna med detta?
*Gjorde du rätt val med facit i hand?
*Vad får jag inte göra under min tid som anställd?(vill inte riskera att jag begår ett brott min min nuvarande arbetsgivare)
Intressant frågeställning.
Att starta eget och börja konkurrera mot sin nuvarande arbetsgivare kan vara känsligt.
Har själv gått i banor som dessa, hade definitivt vart intressant och höra om någon har erfarenhet eller input man bör tänka på.
Roligt att du funderar på att ta steget att bli företagare. Jag gjorde samma resa för några år sedan och har inte ångrat mig alls.
Viktigt för mig var att känna en trygghet i privatekonomin vid starten genom att ha en buffert som täcker X månaders utgifter. Se bara upp så att inte tryggheten gör att du får mindre driv i att hitta kunder och att komma igång med försäljningen.
Något annat som var viktigt för mig var att sköta det snyggt mot nuvarande arbetsgivare – se upp med lojalitetsplikten och var transparent mot dem vad du har för avsikter när du säger upp dig. Kanske speciellt viktigt om du befinner dig i en mindre bransch/nisch. Se också upp med eventuella konkurrensklausuler som kan finnas i ditt anställningsavtal.
Jag minns att Sveriges Ingenjörer eller om det var Ny teknik som hade ett par bra artiklar på temat lojalitetsplikt och starta eget. Testa att söka efter dem.
Om du bara är anställd idag, inte delägare, så ska du inte behöva oroa dig. Vad står det i ditt avtal idag? Är där en non-compete klausul?
Sålänge du inte tar med dig något från nuvarande arbetsgivare (kunder, material av något slag, etc) bör det ej vara problem. Du måste också, självfallet, respektera eventuella NDA du skrivit under.
Är det ett publikt noterat bolag så bör du också akta dig för att agera på, och dra nytta av, något som du fått kännedom i din roll på företaget, men som ej är publik information.
Om din nuvarande arbetsgivare hindra dig från att konkurrera, så måste de då ge dig ersättning för detta. Det innebär oftast i princip att de kommer behöva betala din nuvarande lön även då du inte längre arbetar för dem, för att kompensera dig för att du inte får konkurrera med dem.
Lagarna i Sverige är väldigt mycket på den enskildes sida i dessa frågor.
Om du däremot är, eller har varit, delägare i ditt nuvarande bolag. Då är det något helt annat. Och då skulle jag verkligen varit försiktig.
Ta en timme med en jurist, så kan de reda ut det åt dig.
Edit: Jag hoppas att du inte är en av mina anställda:)