Hej,
Min kompis håller på att starta upp ett redovisningsföretag men pga hans anställningsavtal med konkurrensklausuler hos nuvarande arbetsgivare får han inte stå på bolaget. Han planerar att säga upp sig om några månader och tillsammans med sin kompanjon som är i samma sits först då skriva sig som ögare av företaget istället för mig och en annan kompis till kompanjonen.
Min kompis undrar om jag kan tänka på att stå som ägare av aktierna tills kompisen är ute ur konkurrensklausulen vid uppsägningen om några månader (kanske något halvår).
Min fråga till er kunniga här:
*Finns det några problem med att stå som ägare av aktierna och vara styrelseledamot på pappret trots att det egentligen är min kompis som kommer driva bolaget? Tänker ur juridiskt, skattemässigt och eventuella andra perspektiv.
Några spontana frågor också:
Är det lagligt att stå som ägare till 50% av aktierna i ett aktiebolag trots att det egentligen bara är på pappret som jag äger bolaget?
Står jag som ägare av bolaget är väl jag ansvarig om det skulle bli några problem i bolaget?
Kan jag riskera någon skattesmäll när jag skriver över aktierna till kompisen?
Behöver man ta upp aktieägandet i nästa års deklaration?
Som del av styrelsen kan du bli ansvarig om företaget missköts. Till exempel kan styrelsen bli ekonomiskt ansvarig för skulder om pengarna i bolaget tar slut och det inte upprättas kontrollbalansräkning och åtgärdas i tid.
Att du ska stå som ägare antar jag har att göra med att din kompis inte heller vill synas i listan över “verklig huvudman”. Även om du äger aktierna så kan din kompis behöva vara med i den listan om ni har avtal som ger inflytande i bolaget.
Du har inte ställt dig frågan varför de vill starta upp ett bolag med dig som front nu?
Det finns ett jättebra alternativ. Det är att de startar upp sitt bolag efter att de sagt upp sig från sina nuvarande anställningar. Alternativet du frågar om med dig som målvakt låter typiskt dåligt från alla vinklar för mig.
Lite kommentarer:
-Äga aktier gör man ju alltid på pappret så att säga. Det är högst lagligt.
-Aktieägare har inte ansvar för skulder som uppkommer utom i vissa fall för t e x skatter
-Om du ska äga hälften och betalar för aktierna så kan du ju inte vara säker på att du får tillbaka pengarna.
-Om bolaget gör affärer som inte är lagliga kan du bli ansvarig.
Således verkar det vara en dum idé såvida du inte får betalt och kan tänka dig att ta ovanstående risker.
(vilket också är dumt om du inte får väldigt bra betalt och får du det är det ju något skumt i görningen)
Låte shady, men visst jag kan förstå deras vilja att komma igång osv. Men det tar typ en vecka att sätta upp bolaget och tills dom sagt upp sig kan dom ju använda frilansfinans eller liknande.
Skulle inte hoppat på den om det inte va riktigt bra betalt och att jag lyckats lista ut varför och tycker det är värt riskerna.
Det tar några dagar att köpa ett tomt ab och komma igång. Således handlar det sannolikt om att de vill bryta mot sina avtal de har iom sin nuvarande anställning med dig som front. Sannolikt inga problem om man har koll men det finns helt klart risker med detta. De kommer i sådana fall börja ta in kunder och göra affärer, det kommer bli en och annan sökning på dig, du kommer ha ansvaret. Om något oförutsett händer under dessa månader står du där med ett ab, kundåtaganden etc.
Har du aldrig haft ett AB förut skulle jag avstå.
Tycker också det låter väldigt shady och arbetsgivaren lär nog lätt kunna vinna en eventuell stämning mot din kompis om de upptäcker det. Varför kan de inte bara vänta och göra det legit?
Konkurrensklausulen kan förövrigt sträcka sig längre än bara tills uppsägningstidens slut, lite beroende på om personen var delägare i nuvarande firma eller ej.
Strunta i att ställa upp här då din vän försöker få dig att ställa upp som målvakt för ett AB vilket inte är Ok enligt lagar och regler i Sverige. Finns stora risker med det som din vän föreslagit.
Att hjälpa någon att begå kontrakts brott, som du skriver att du är medveten om att de gör är ju då alltså olagligt. Så är väl det då att det kan bli trubbel.