Konkurrensklausul- Hantverkare vill starta eget

Hej,

Har sökt runt lite här på forumet och där finns redan en del trådar kring ämnet, men hoppas såklart att jag kan få mer svar på vad som specifikt gäller “mitt” ärende.

Har nyligen avslutat en tjänst inom hantverksbranschen (Bygg/Renovering) där jag varit anställd som snickare och säljare. Säljtjänsten har varit ca 20% och 80% av tjänsten har varit ute hos kund där jag utfört arbeten rent praktiskt.
I samband med att rollen som säljare drog igång erhöll jag dator samt tillgång till vårt intranät och dess kundregister för att kunna arbeta med offerter, fakturering med mera hemifrån. Jag har därmed haft full insyn i vilka samtliga våra kunder är och vad vi fakturerat våra kunder för våra tjänster.

När säljtjänsten kom på tal var jag tvungen att skriva på ett nytt “avtal” med en konkurrensklausul. Jag tänkte inte så mycket på den då jag var relativt ny och inte ville sabba mina chanser att vidareutvecklas genom att ifrågasätta det hela.

Under de senaste två åren har intresset för att skapa mitt eget företag inom samma bransch växt och jag valde helt enkelt att avsluta min tjänst för att gå vidare med mina drömmar. Min tanke har och är fortsatt att göra något “annat” under det närmsta året, men jag skulle trots allt eventuellt vilja starta upp bolaget vid starten av nästkommande år. Är det möjligt eller måste jag vänta till 12 månader har gått innan man kan starta eget?

Den klausul jag enligt avtal idag har innebär att jag inte får ta anställning hos konkurrerande verksamhet eller starta mitt eget bolag under 12 månader.
Om jag förstår anledningarna till det är för att jag har haft tillgång till kundregister, prissättning (dock relativt enkelt att hämta in genom offertförfrågan), leverantörsregister och vad för inköpsrabatter vi har och övrigt som har med tjänsterna vi utför. Tjänsterna vi utför är dock inget som är unikt för oss utan något som görs hos de flesta hantverksföretag som bedriver renovering.

Jag har suttit och lustläst avtalet och har full förståelse för varför man väljer att skapa denna typ av klausul. Men, efter att ha läst runt lite på nätet så verkar det finns en del punkter som behöver klaffa för att ett sådant avtal ska vara giltigt.
I min klausul nämns exempelvis inget om “kompensation” för att jag inte kan jobba med min profession hos någon annan under denna tid. I stora drag så nämns inget mer än att jag inte kan ta anställning eller starta eget bolag.

Vad exakt gäller för en vanlig “anställd”?

Jag har inte varit i kontakt med tidigare chef för att se om det skulle vara möjligt att häva klausulen, jag förutsätter starkt att det skulle bli ett blankt nej på den frågan, främst för att de kan enligt klausul.

Det verkar som sagt vara en djungel och vara lite olika bud beroende på typ av titel och tjänster man arbetat med.

Skulle vara tacksam för guidning i detta, suget är stort att gå vidare men man vill samtidigt inte hamna i en rättsprocess och bli skuldsatt innan man ens hunnit tjäna några pengar i företaget.

/J

Det verkar helt galet att inte kunna starta eget eller kunna jobba hos en konkurrent eftersom det i realiteten betyder att du inte kan byta jobb utan att vänta 12 månader.

En googling säger:
För att en konkurrensklausul ska vara giltig måste den vara:

Det är vanligt att klausulen är begränsad till en viss tid, exempelvis sex månader eller ett år.

Tiden och omfattningen av klausulen måste vara rimlig i förhållande till arbetsgivarens behov av skydd och arbetstagarens rätt att försörja sig.

Arbetsgivaren bör ge ekonomisk kompensation för den tid arbetstagaren är bunden av klausulen.
Klausulen bör endast användas för personer som har tillgång till företagshemligheter eller annat skyddsvärt kunnande.

Sen är ju frågan vad du gör om arbetsgivaren stämmer dig? Är du med i facket är det nog en god idé att kontakta dem och kolla.

1 gillning

Den här kommer aldrig flyga om dem inte ersätter dig för dessa 12 månader. Tror dem kallar det oskäligt.
Att du inte får kontakta kunder du varit i kontakt med under nuvarande anställning är en annan sak.

Så starta du ditt bolag, men kontakta inte några kunder från ditt nuvarande bolag innan det är OK enligt ditt avtal.

EDIT:

AD 2017 nr 40: Teknikföretag mot f.d. anställd

"I detta rättsfall prövades en konkurrensklausul som begränsade en teknisk ingenjör från att arbeta hos ett konkurrerande företag under ett års tid efter anställningens upphörande. Den tidigare arbetsgivaren hävdade att klausulen var nödvändig för att skydda företagets affärshemligheter och kundkontakter.

Domstolen ansåg att konkurrensklausulen var rimligt utformad både vad gäller tidsperioden och den geografiska begränsningen. Dock ansågs klausulen vara oskälig eftersom ingen ersättning utgick till arbetstagaren under den tid denne inte tilläts arbeta för en konkurrent. Domstolen beslutade att arbetstagaren skulle kompenseras ekonomiskt för den period då klausulen varit i kraft, och klausulen jämkades till att gälla i en kortare tid än vad som ursprungligen avtalats."

4 gillningar

Har haft liknande både när jag startade eget, och när jag suttit som inhyrd itchef där denna typ av avtal funnits.

Saknas ersättnibgsmodel under tiden man är fryst är det väldigt lite företagwt kan göra när det gäller privatperson som har detta i sitt avtal (förutsatt att du inte knycker med dig kundlistor etc).

O när man ändå nämner kundlistor, många gånger “seedar” ma n fejkuppgifter i dessa listor, om man mailar någon av dessa vet arbetsgivaren direkt att man stulit data. Även filerna kan vara taggade så de är spårbara när de kopieras.

Var inte dum i ta med dig dessa :smiley:

2 gillningar

Får du lön enligt avtalet under perioden du inte får ta anställning hos konkurrenterna? Om inte är avtalet högst troligen inte lagligt. Ett avtal får inte ge dig yrkesförbud inom branschen du är kunnig, vilket det nästan låter som ditt avtal innebär?

1 gillning

Kan du skada din tidigare arbetsgivare ekonomiskt genom att exempelvis ta deras kunder?

Tror du verkligen att din arbetsgivare lägger ner tid, pengar och risken att stämma dig om du inte håller dig till klausulen?

Stort tack för ditt svar och engagemang.

Även jag har tolkat det som att det borde finnas en kompensation för detta.
Företagshemligheter vet jag inte, utan snarare så att tjänsterna som erbjudits är standard i branschen. I princip googlingsbart om man har någorlunda koll på vad man ska googla på. Lite förkunskap men inte mer än så.

Tror inte de stämmer mig, men hotet kommer säkert komma och det är där jag vill vara säker på att jag själv har rätt och kan gå rakryggad igenom det, om det nu skulle behövas.

Tror inte skadan jag skulle kunna inbringa är särskilt stor.
Säg att majoriteten av förfrågningar kommer genom hemsida och sedan användes diverse andra tjänster likt servicefinder, offerta m.fl.
I mitt fall vid uppstart av ett företag så skulle jag högst troligt vara tvungen att använda mig av dessa tjänster och konkurrera kring samma förfrågningar, men har svårt att se att de skulle göra några större förluster.

Tackar för ditt svar.
Gissningsvis får man helt enkelt chansa och tro på att det man har läst och det även alla era svar inbringat stämmer.

Då vi arbetade mycket gentemot privatkunder så har jag svårt att se hur jag ska kunna sno kunder, jobben är redan utförda och jag gissar att dessa kunder inte ska göra samma typ av renovering åtminstone de närmsta 10-20 åren.
Vi arbetade såklart även mot offentliga kunder (butiker med mera), men dessa kunder är inte min primära målkund, i varje fall inte till en början. Det kan få komma i takt med att man förhoppningsvis växer som företag.

1 gillning

Tackar för svaret.
Nej, får ingen ersättning eller lön under “karenstiden” tiden från arbetsgivaren. Jag har redan avslutat min anställning sedan några månader (3) tillbaka i tiden.

Min tolkning är att det är ett yrkesförbud i och med att jag inte kan ta anställning hos annan arbetsgivare som arbetar inom samma bransch eller starta eget företag.
Man kanske för säkerhetsskull skulle investera någon krona i en jurist, men enligt de svar jag fått här samt via egna sökningar så känns det inte som att det kommer att behövas.

Tackar för svar!
Nej det känns inte rimligt att de ska kunna gå att bli belagd med vite för det.

Det skulle högst troligt vara en slump om man råkade stöta på en kund som man utfört arbete hos igen då tjänsten vi erbjuder oftast är något som renoveras med 10-20 års mellanrum och majoriteten av arbeten utförs i privat miljö.
Det som möjligen skulle kunna inträffa är att någon man har utfört arbeten hos får nys om en, men då får man helt enkelt tacka nej under dessa återstående månader innan “karenstiden” är förbi.

Det ska också vara rimligt, att du inte får uppsöka är en sak. Men det finns ju inget som hindrar kunder från att uppsöka dig.

Du kan ju inte iheller skicka till din forna arbetsgivare varje gång någon vill kontraktera dig, det vore helt orimligt.

Men då får ju allt vara skött snyggt innan också, så inga hintar osv till dessa personer från din sida om att du kommer köra eget.

Det stämmer att konkurrensklausulen kanske inte håller i en domstol, men du kan åka dit civilrättsligt ändå, ifall du bryter mot klausulen innan den har ogiltigförklaras av en domstol.

1 gillning

Du menar att en civilrättslig process skulle drivas när det finns tydliga rättsutslag i mycket lika fall?

Hur tänker du nu här?
Om en arbetsgivare stämmer en föredetta anställd så hanteras det i domstol… Dem kommer absolut bedöma klausulen.

Har tänkt i liknande banor, även om justering av våra anställningsavtal nu nämner valbarhet och ersättning i konkurrensklausul.
Sättet jag tänkt att man ska agera på är att vara transparent att man tänker starta eget/gå till konkurrent. Förklara att uppehållande av konkurrensklausul kräver att ersättning utgår och låt arbetsgivaren bestämma om de vill betala eller ge dig ett skriftligt godkännande.

Kan dras längre och hävda att nuvarande skrivning redan orsakat dig ekonomisk skada de behöver ersätta osv. Detta då du de facto undvikit konkurrerande anställning / försenat starten av eget bolag. Skulle undvika det så långt som möjligt. Vad jag förstår är det även en viss gråzon vad skälig ersättning beräknas på, tidigare lön eller löneskillnad mot annat arbete (oklart vad, jurist säkert bättre koll).

Prata med din tidigare chef! Om ni hade en god relation är det inte omöjligt din chef tycker det är roligt att du vill stå på egna ben. En möjlighet är också att ni samarbetar och passar uppdrag vidare mellan er om ni är fullbelagda. Var också tydlig med att du kontaktar nya kunder och inte avser sno några från deras kontaktlista.

Jag har sett konsulter sno uppdrag rakt av in till eget nystartat bolag. Blev dålig stämning men ingen stämning så att säga :slight_smile:

Enligt svensk rätt kan den som bryter ett avtal bli skadeståndsskyldig för den ekonomiska skad som den orsakar motparten. Om du inte använder dig av information från din gamla arbetsgivare eller om du inte “stjäl” deras kunder har jag svårt att se att du kan orsakar dem någon ekonomisk skada. Det stämmer också att det går att få ett avtal jämkat om det är oskäligt. (Men har ingen koll på vad som gäller i din branch).

Varit i precis samma sits.
Samma klausul, bytte jobb och patienter (är tandläkare) följde med mig. Hade knappt informerat om att jag slutade utan de sökte själva upp mig. Men det är oväsentligt, bevisbördan ligger på tidigare arbetsgivare att du t.ex. nyttjat ett kundregister till fel saker.
Då jag bytte till en stor vårdgivare med egna jurister fick jag en fullständig genomlysning av rättsläget av dem, och precis som andra skriver så är det ett absolut krav att du får kompensation för den inskränkning som klausulen innebär. Jag har inte fått något specifikt för detta, och inte du heller. Den kommer aldrig hålla i rätten.
Tidigare arbetsgivare kontaktade mig med hot om stämning, jag nekade, och sen blev det inget mer av det när de själva kollat rättsläget.

Lycka till

Som många redan sagt så är det en ogiltig konkurrensklausul.
I den roll du haft är det tveksamt om det är rimligt med konkurrensklausul öht, och sannolikt är den för lång om den alls skulle bedömas rimlig.
Konkurrensklausul utan ersättning gränsar till yrkesförbud och anses alltid oskälig.
Men passa dig förstås från att använda uppgifter från din tidigare arbetsgivare.