Hej,
Har sökt runt lite här på forumet och där finns redan en del trådar kring ämnet, men hoppas såklart att jag kan få mer svar på vad som specifikt gäller “mitt” ärende.
Har nyligen avslutat en tjänst inom hantverksbranschen (Bygg/Renovering) där jag varit anställd som snickare och säljare. Säljtjänsten har varit ca 20% och 80% av tjänsten har varit ute hos kund där jag utfört arbeten rent praktiskt.
I samband med att rollen som säljare drog igång erhöll jag dator samt tillgång till vårt intranät och dess kundregister för att kunna arbeta med offerter, fakturering med mera hemifrån. Jag har därmed haft full insyn i vilka samtliga våra kunder är och vad vi fakturerat våra kunder för våra tjänster.
När säljtjänsten kom på tal var jag tvungen att skriva på ett nytt “avtal” med en konkurrensklausul. Jag tänkte inte så mycket på den då jag var relativt ny och inte ville sabba mina chanser att vidareutvecklas genom att ifrågasätta det hela.
Under de senaste två åren har intresset för att skapa mitt eget företag inom samma bransch växt och jag valde helt enkelt att avsluta min tjänst för att gå vidare med mina drömmar. Min tanke har och är fortsatt att göra något “annat” under det närmsta året, men jag skulle trots allt eventuellt vilja starta upp bolaget vid starten av nästkommande år. Är det möjligt eller måste jag vänta till 12 månader har gått innan man kan starta eget?
Den klausul jag enligt avtal idag har innebär att jag inte får ta anställning hos konkurrerande verksamhet eller starta mitt eget bolag under 12 månader.
Om jag förstår anledningarna till det är för att jag har haft tillgång till kundregister, prissättning (dock relativt enkelt att hämta in genom offertförfrågan), leverantörsregister och vad för inköpsrabatter vi har och övrigt som har med tjänsterna vi utför. Tjänsterna vi utför är dock inget som är unikt för oss utan något som görs hos de flesta hantverksföretag som bedriver renovering.
Jag har suttit och lustläst avtalet och har full förståelse för varför man väljer att skapa denna typ av klausul. Men, efter att ha läst runt lite på nätet så verkar det finns en del punkter som behöver klaffa för att ett sådant avtal ska vara giltigt.
I min klausul nämns exempelvis inget om “kompensation” för att jag inte kan jobba med min profession hos någon annan under denna tid. I stora drag så nämns inget mer än att jag inte kan ta anställning eller starta eget bolag.
Vad exakt gäller för en vanlig “anställd”?
Jag har inte varit i kontakt med tidigare chef för att se om det skulle vara möjligt att häva klausulen, jag förutsätter starkt att det skulle bli ett blankt nej på den frågan, främst för att de kan enligt klausul.
Det verkar som sagt vara en djungel och vara lite olika bud beroende på typ av titel och tjänster man arbetat med.
Skulle vara tacksam för guidning i detta, suget är stort att gå vidare men man vill samtidigt inte hamna i en rättsprocess och bli skuldsatt innan man ens hunnit tjäna några pengar i företaget.
/J