Hej, undrar ifall det finns någon som kan detta med juridik och kan översätta nedanstående? Det gäller ett konsultbolag.
Under anställningen har arbetstagaren inte rätt att utan bolagets medgivande åtaga sig uppdrag, som kan anses konkurrera med bolagets intressen och arbetsområden. Arbetstagaren förbinder sig även att såväl under som under en period av 6 månader efter anställningen hos Bolaget inte medverka till att rekrytera anställda från Bolaget till andra företag.
En kollega till mig fundera på att bli egenkonsult. Om jag förstår klausulen helt korrekt så skulle han kunna göra det hos samma kund som han är på idag? (Självklart om det är så att kunden inte ha skrivit någon speciell klausul i deras avtal.)
Jag läste på rätt mycket och pratade med två advokater just mht en knepig konkurrensklausul som ny konsult. Såhär har jag fattat läget…
Svensk arbetsrätt är hårt reglerad till arbetstagarens fördel. Det är mycket svårt/omöjligt för en arbetsgivare att kontrollera/stoppa var någon går så länge man inte bryter lagen.
Sverige är ganska unikt i att ha en lag om företagshemligheter. Så länge man inte bryter mot lagen är det inte mycket en arbetsgivare kan göra. Länk nedan.
Så att hindra en person som vill börja jobba för ett annat företag tror jag inte är möjligt. Domstolarna skulle inte acceptera en klausul som går utanför lagen.
Ang delen om att inte få sno personal från tidigare arbetsgivare så är det såklart något man inte ska ge sig in på, mest för att behålla sitt rykte i industrin.
Sen undrar jag dock hur en arbetsgivare ska bevisa i domstol att man gjort det. Ser det mest som en varning att sköta sig men svårt att driva från arbetsgivaren.
Första meningen är egentligen lojalitetsplikten som redan är lagstadgad. Andra meningen handlar vara om att rekrytera bort personal. En jättekonstig paragraf som jag också har i mitt avtal. Jag pratade med facket innan jag skrev på. De avrådde från att skriva på konkurrensklausuler oavsett om de är lagliga eller ej eftersom man helst vill undvika att behöva dra det till domstol för att få “rätt”. Men just rekryteringsgrejen tyckte facket var rätt menlös och eftersom jag inte var orolig för den så tyckte de inte att det spelade så stor roll.
Ingen av meningarna hindrar din vän från att säga upp sig och bli egenkonsult. Det viktiga är att inte ta kunden medan anställningen fortfarande pågår.
Självklart ska din vän prata med facket eller en jurist ifall hen är orolig. Ingen ger rätt svar på juridiska frågor på webbforum.