Lagen om uthyrning av arbetstagare

Hejsan!

(Ursäkta öppnande av tråd om en liknande redan finns.)

Jag är i synnerhet nyfiken på att höra resonemangen i IT-branschen kring denna nya lag ned avseende uthyrning av arbetstagare?

Vad kommer konsekvensen konsultföretag, företag som anlitar deras tjänster och de enskilda konsulterna bli anser ni?

1 gillning

Vad jag förstått så måste inhyrande företag erbjuda anställning eller betala två månadslöner till den inhyrde efter två år.
Samt att det inte gäller enmans företag som konsultar.

1 gillning

Så har jag också får det förklarat för mig.

Det jag har tagit del av redan nu kan sammanfattas med vissa företag som anlitar konsulter har ingen lust att erbjuda anställning. Vissa företag har inte lust att erbjuda böter utan kommer erbjuda anställning.

Vissa konsultbolag köper inte ens att de kategoriseras som bemanningsföretag vilket sannolikt kommer leda till någon form av tvist beroende på kundens tolkning.

Borde inte detta orsaka lite turbulens?

2 gillningar

Tror det finns en eller flera trådar här redan.

Tror inte att stora företag som Telia, Volvo, Ericsson, H&M mm som har kanske tusentals konsulter kommer vilja spendera mångmiljonbelopp på antagligen “bonusar” eller anställningar.

Jag är själv konsult och räknar inte med att få varken pengar eller anställning, det kommer dock säkert bli stämningar då ingen har tillämpat lagen ännu.

Många konsultbolag anser sig nog inte vara bemanningsföretag

1 gillning

De kan ju erbjuda anställning men med ganska dålig lön (inte för dålig då det inte är ok) så de hellre fortsätter konsulta.

1 gillning

Om du varken kommer få pengar eller anställning vad väntar dig då tänker du?

Nytt uppdrag?

Jag kan fortsätta att vara konsult…

Eller så kan de erbjuda mig en ställning med dålig lön, och vi kommer överens om ett ännu förmånligare konsultkontrakt och så tackar jag nej…

1 gillning

Man ska också erbjuda anställning med minst samma omfattning eller högre. Så de konsulter jag har på 3 dagar i veckan skulle då kunna få en anställning på 60% t.ex. Knappast attraktivt för konsulten. Jag vill ha kvar mina konsulter men det finns inget behov av heltid.

Vi har inte riktigt rett ut vad lagen innebär för oss men 1/10 blir det ju skarpt. Hoppas att det tillämpas för ren bemanning och inte för expertkompetens man tar in på behovsbasis om än i ganska hög omfattning.

Om konsulten tackar nej till erbjudandet så antar jag att det bara är att köra på som tidigare.

Ja, så är det. Efter två år ska ett erbjudande komma (eller bonus lönerna) tackar man nej behöver inhyrande inte fråga den konsulten igen.

HR-systemskonsult kommer vara en lysande bransch de närmaste åren tack vare de här lagen.

Väcker upp denna lite.
Senaste jag sett är att kunder börjar säga upp beställningar för att inte behöva erbjuda anställning eller 2 månadslöner (vilket behöver göras nu om man har 1 månad uppsägning på beställningen). Frågan är om många kommer bli arbetslösa nu som varit länge hos samma kund. För konsultfirmorna kommer inte låta de sitta outhyrda länge.
Blir intressant att se om lagen gör nytta eller om den slår helt fel.

Tur man är egenföretagare så man är undantagen, så man kan följa utvecklingen från sidlinjen. Fundering är om konsulter som får gå hem kan starta eget och sen gå tillbaka direkt om kunden vill ha kvar dem?

Där jag är har det vänt, alla konsulter sägs upp sista september. Däremot kan de kanske börja den första oktober igen fast då köper man in dom som tjänst så man inte utpekar individuella konsulter.

Det gör dock att även de som varit egna berörs då man man inte kan ha en del som tjänst och en “timkonsult” vid sidan. Några kommer kanske byta konsultbolag och andra får nog helt enkelt sparken, jag är nog en av de senare.

Så för mig som varit konsult på samma ställe i många år slår lagen fel, då jag är egen och inte alls känner mig utnyttjad så som de som jobbar i callcenter mm kanske gör som den här lagen egentligen ska träffa.

Funkar inte i de flesta fall. Spelar ingen roll vad du kallar det. Det som räknas är om det uppfyller regelverket eller ej.

De allra flesta faller under detta:

" Bemanningsupplägg: Bemanningspersonal hyrs ut till kundföretag för att arbeta under deras kontroll och ledning."

Och då gäller lagen.

Se:

Skillnad mellan konsult- och bemanningsupplägg

En avgörande punkt är vem utövar arbetsledningen och följer upp arbetsresultatet. Är det konsulten eller kundföretaget? Det påverkar om uppdraget betraktas som konsultuppdrag eller bemanning.

• Konsultupplägg: Konsulter är anställda av konsultbolaget och utför specifika uppdrag, ofta under egen kontroll och ledning.
  • Bemanningsupplägg: Bemanningspersonal hyrs ut till kundföretag för att arbeta under deras kontroll och ledning.

Jag fick gå nu iaf, varit hos samma kund i 3 år. Enligt min säljare så är många i samma sits nu. Han försöker koordinera med andra konsulter så att vi bara byter plats mellan kunderna.

Svårt att se något konsultuppdrag som inte innebär instruktioner från kunden samt att kunden är intresserad av att följa upp resultatet?

Antar gränsfallen måste prövas i domstol innan vi vet säkert.

Det är ju det mest troliga, att det sker ett antal stämningar nu där man får applicera lagen.

Det är ju just detta man kommer från om man köper en tjänst, då sitter inte konsulterna i någon linje och rapporterar inte till någon chef. de kommer med stor sannolikhet inte ens sitta på något kontor hos kunden, ha tillgång till Teams osv.

Men jag tror detta måste landa i domstol först och de konsulter som blivit felaktigt uppsagda kommer garanterat landa i domstol.

1 gillning

Lagstiftning blir så jäklar trubbigt så det är synd att inte arbetsmarknadens parter kan lösa detta själva.

Men min bild av problemet är att facken missat att många av de mest utsatta anställda jobbar tillfälliga jobb eller inom bemanningsbranschen. Man borde slåss för deras rättigheter, medlemmar eller ej, eftersom det är de med lägsta villkor som sätter ribban för alla anställda. Även tillsvidareanställda förlorar på att företagen kan undvika LAS och använda bemanningsföretag istället.

Jo, det kan man såklart göra. Men nästan ingen kund vill ha ett sådat upplägg. De flesta kunder vill istället själva leda och kontrollera arbetet som de inhyrda personerna utför, och då gäller den nya lagen.

Ett typexempel är en IT-konsult som arbetar som utvecklare i ett team ute hos kunden. Den konsulten blir ofta i princip nästan som en anställd, som direkt styrs och kontrolleras av personal anställd hos kunden vad det gäller det dagliga arbetet. Sen har konsulten vanligtvis en chef på sitt konsultbolag också, men det är främst för lönesättning, samt eventuell kompetensutveckling och liknande.

1 gillning

Min konsultkollega vid skrivbordet bredvid kommer snart att ha jobbat i två år hos kundföretaget nu. Han ser fram emot en liten julbonus.