Kanske OT, men jag vill ändå dela med mig av ett oombett rant.
Är systemet med ingenjörs-och IT konsulter som vi har det i Sverige unikt för oss?
Precis som @direktorn nämnde ovan kan stora företag ha tusentals konsulter som i alla sätt och vis är som vilka andra anställda som helst. På ett företag som vi hittar på Large-Cap listan på börsen, där jag själv var konsult ett tag, var förmodligen förhållandet mellan anställda och konsulter inte långt från 50/50 för ingenjörstjänsterna.
Det är ofta hopplöst för konsulter att försöka förhandla löner (det är därför jag själv lämnat teknikbordellerna) eftersom kundföretaget betalar timpris för konsulternas arbete via avtal som nån gång förhandlats fram och lönesättningen blir ett nollsummespel.
Är det till och med så att det är de stora konsultbolaget (AFRY, Sigma m.fl.) som är anledningen till att ingenjörer har sämre löner än i andra länger
Jag skulle tro att det är åtminstone en del till förklaringen att ingenjörer i Sverige har så låga löner.
Timpriserna för IT-konsulter har ju mer eller mindre stått still i 25 år. Så med tanke på vad du skrev ovan lär det vara väldigt negativt för lönerna också.
Sen har vi även lönedumpning via arbetskraftsinvandring, samt extremt stor ökning av antalet som examineras, vilket inte gör saken bättre.
Andelen “extern arbetskraft” ligger i paritet med resten av världen - men andelen enmansbolag är ovanligt hög i Sverige. Man behöver bara titta över gränsen till Norge för att hitta en marknad som i princip helt saknar egna konsulter.
Nej, tyvärr! Det är en uppfattning jag har baserat på samtal om detta med branschkollegor runt om i världen. Hittar några passager som stödjer mitt påstående (ex. i den här texten) men hittar inte data på detta. Så det kan vara fel.
Om du har ett par tusen konsulter så vill du inte betala nån miljard i julbonus till alla konsulter. så då gör du det du måste göra även om det betyder att inget kommer praktiskt fungera.
Tja, vi får väl se. Tror inte de är beredda att riva upp hela sin organisation och ändra så fundamentalt på sättet de arbetar som skulle krävas för att komma undan lagen.
Egentligen är det väldigt billigt att företagen bara behöver betala 2 månadslöner för att komma undan. Om konsulten jobbar hos ett kundföretag i tex 4 år totalt, så motsvarar det en timprishöjning på 2/(4*12) = 4,17% vilket inte är mycket i sammanhanget.
Ok, intressant. Min bild är nämligen den motsatta och att Sverige har ovanligt hög andel inhyrd personal, i alla fall inom IT-området. Och notera att jag inte talar om outsourcing, vilket ju är något annat.
Okej, ja det är även såklart svårt att göra en jämförelse även för någon som arbetar i det landet - om personen inte har tittat på faktisk data. Olika segment (till exempel fintech vs automotive) kan säkert ha olika benägenhet till blandad anställningsform, och därtill kanske IT-branschens upplevelse kring detta inte är representativ för landets bolag i stort. Och man har sällan bra koll utanför sin egen “bubbla”.
Så jag vidhåller anekdoterna jag hört, men inte att det genom dem skulle gå att dra några slutsatser om fördelningen av bolagsextern arbetskraft i världen jämfört med i Sverige.
För min del talade jag om IT-branschen främst, där jag menar att Sverige har högre andel inhyrd personal än genomsnitt för världen. Vilken bransch var det du syftade på?
Det var du som ursprungligen kom med påståendet att Sverige inte hade högre andel inhyrd personal, så bevisbördan ligger på dig. Jag frågade dig efter källa för det tidigare, men du hade ingen.
Någon som har en aning om hur denna lagen kommer tolkas?
En tolkning jag hört är att är inte personen specificerad i inhyrningen så gäller inte lagen. Vilket jag tycker gör lagen helt meningslös.
T.ex. företaget hyr in 30 personer från lernia. Kunden styr och leder arbetet. Men eftersom det inte står vem som hyrs in kommer inte lagen gälla.
Egenföretagare ska vara undantagna när jag läst lagen. Men definitionen av en egenföretagare är vad jag hittar någon med enskild firma eller handelsbolag.
Det borde innebära att alla med aktiebolag borde ingå i lagen men tolkningen jag hört är att även de är undantagna.
Hur som kommer det kanske bli tydligare längre fram om det kommer lite stämningar som ska avgöras.
Det finns många olika idéer om hur man vill tolka lagen, men det är bara domstolen som kan ge facit tyvärr. Finns oklarheter kring allt möjligt just nu. Det kommer nog att uppstå någon form av standardisering av tolkningarna inom varje bransch, men även det som “alla” gör är ju föremål för rättslig prövning.
Räkneexempel där ett företag med 10,000 konsulter väljer att betala 2 månadslöner á 50 kkr och konsulterna stannar i genomsnitt 4 år:
10000 konsulter x 2 månadslöner á 50000 kr / 4 år = 250 MSEK / år
Sen är det ju som du nämnde stora företag, så de har väldigt stor omsättning och vinst. Ovanstående kostnad får ställas i förhållande till det.
Procentuellt blir kostnaden väldigt liten. 4,17% av de totala konsultkostnaderna i det tidigare exemplet. Och procentuellt mycket mindre än så om man ser till företagets totala utgifter.
Den procentuella andelen är dessutom densamma oavsett om det är ett litet eller stort företag.