Det är så företaget jag är inhyrd hos resonerat med deras inhyrda el och mek montörer.
Angående egenföretagare så säger Wikipedia så. Så antar det finns något bakom.
Det är så företaget jag är inhyrd hos resonerat med deras inhyrda el och mek montörer.
Angående egenföretagare så säger Wikipedia så. Så antar det finns något bakom.
Ok, intressant! Ja, det ska bli spännande att se hur det kommer tillämpas “när dammat lagt sig”. Antar att det kommer göras alla möjliga tolkningar nu, och att det via rättsfall sedan kommer få avgöras i prejudicerande fall vad som faktiskt gäller.
Lite nyfiken på det här också:
Betyder det att enligt det kontraktet så är konsultbolaget fritt att skicka vilka personer de vill så länge det är el- och mek-montörer? Kundföretaget bryr sig inte om vilka det blir, utan nöjer sig med om de får rätt antal slumpmässigt utvalda el- respektive mek-montörer?
Och är det ok för konsultbolaget att skicka olika personer olika tidsperioder. Så tex ena veckan kan Bertil komma och nästa Johanna? Inget krav på att samma person jobbar hela kontraktstiden ut?
Ingen aning hur det är utformat men skulle inte tro de accepterar slumpmässiga montörer speciellt eftersom det är samma montörer år ut och år in. Så även om det står 30 montörer i avtalet är jag hundra på att merparten är utpekade på annat sätt än i avtalet.
Ok, men då låter det som att kundföretaget ändå vill att det ska vara vissa specifika personer. Men det måste vara svårt för kunden att kräva det om det inte står i kontraktet.
Tänker att antingen får man bestämma sig för att det ska vara vissa specifika personer kunden ska ha, eller inte. I det förstnämnda fallet borde lagen gälla.
Ska bli spännande att se var det hela slutar. ![]()
Snubblade precis över en ny tolkning och ett ”koncept” för att runda lagen: Egenanställing
Tydligen är tanken att man är anställd och behöver inte starta eget företag, men kan fakturera själv. Därmed menar de att lagen inte gäller. Finns t.o.m. en organisation för det, Egenanställningsföretagens Branschorganisation:
Ett exempel är E-work:
Konceptet med egenanställning har funnits ett tag, men kopplingen till den här nya lagen är nytt. Återstår att se om det upplägget verkligen kommer räknas som egenföretagare, eller om lagen gäller trots allt.
Här är kort reportage om frågan.
Det stämmer min med min egen erfarenhet där jag är verksam. Mina kollegor får erbjudande som dom tackar nej till och fortsätter jobba som vanligt.
Hos oss är resultatet på de jag vet om.
1st skickades hem.
2st fick två månadslöner
0st erbjuden anställning
Trodde man skulle försöka anställa istället för erbjuda två månadslöner. Men gissar det har med anställningsstopp att göra. Hade varit billigare att erbjuda anställning.
Nu när detta har rullat ett litet tag, finns det konsensus vad som gäller för konsult låda? Alltså ett AB med enbart ägaren som arbetar och som har direkt kontrakt med samma kund i över två år? Gäller denna lagen för detta scenario med eller det går inte in under uthyrning av arbetstagare?
Menar du om just Aktiebolag hanteras annorlunda än andra företagsformer (som tex enskild firma), för anställda som är egenkonsulter?
Så att lagen gäller för egenkonsulter anställda i AB, men inte för egenkonsulter anställda i andra företagsformer?
Nej, AB är mest min egen situation och ganska vanlig för många egen konsulter.
Det jag menar är att då man inte är ettt bemanningsföretag med huvudsyssla uthyrning av personal, SNI 78.200, så gäller inte denna.
Tycker det är snårigt när man läser saker som detta då väldigt lite skrivs med hänseende till egenföretagare Magasin t: - Konsultavtalen – så påverkas de av nya bemanningsregeln
Tyckte det var en bra sammanställning i pdf filen du länkade till.
För mindre företag utan den kompetens konsulten tillför är det tydligt att en konsult inte är bemanning av en tjänst.
För konsulter på storföretag där det finns även anställd personal med samma kompetens blir det svårare att avgöra skillnaden.
tack, jag lyckades inte läsa ut den skillnaden mellan att jobba mot stor företag och mindre företag som kanske inte har min kompetens.
Det jag försöker lista ut är att jag är ensam företagare med dessa SNI koder men har jobbat mot en kund, storföretag, nu i 1.5 år i olika projekt som har varit mellan 3 till 6 månader långa. Vi diskuterar nu en ny förlängning på 6 månader men vi båda är osäkra om detta gäller mot mig. Min kompetens finns i företaget idag men jag har egna verktyg (dator/mobil)
70220 Konsultverksamhet avseende företags organisation
74101 Industri- och produktdesignverksamhet
62010 Dataprogrammering
74102 Grafisk designverksamhet
Om de skulle betala 2x min lön istället för att erbjuda mig en anställning, är det då vad jag fakturerar dem per månad (går upp och ner varje månad beroende på antall arbetade dagar) eller min faktiska lön jag tar ut från mitt egna AB? Väldigt stor skillnad på detta
Har ni en bra relation så kan kunden, för att slippa tveksamheter, artigt erbjuda dig en anställning som du artigt tackar nej till.
Efter det kan du vara kvar på obestämd tid.
Förutsatt att du inte vill bli anställd såklart ![]()
Egenanställda är undantagna från lagen, oavsett vilket kundföretag de jobbar på eller hur arbetsupplägget där ser ut.
Se tex sidan nedan:
Hörde om första fallet idag på konsult som fick 2 månadslöner utbetalda av kunden. Andra konsulten fick lämna uppdraget.
Två månadslöner till dig som privatperson, man får visa lönespec. Utbetalas direkt från kund till konsult. Kunden får alltså betala sociala avgifter.
Detta har skett för flera av mina kollegor då kunden har anställningsstopp erbjuder de inte anställning.
Men känns som att varje bolag gör olika tolkningar. Min kund skiljer inte på ensamföretagare och större konsultbolag.
Lite det jag känner med. Allting tolkas lite olika från företag till företag. Gör det svårt att planera.
En dom i EU-domstolen kanske kan klargöra vad som gäller:
Jag är lite fundersam. Företaget jag är hos har ett antal elektriker inhyrda av diverse bolag och haft det så under väldigt många år (det finns inga egna elektriker). De utför montage av underlag som produceras av kunden och arbetsfördelning sköts av arbetsledare anställa hos kunden.
Kundens jurister har tolkat det som att de inte behöver göra något (erbjuda anställning / två månadslöner) då personerna inte är utpekade i avtalet utan det står typ x antal montörer, men det är ändå samma personer år efter år.
Någon som har en känsla för om detta är korrekt? Skulle det vara så kan ju alla bemanningsföretag bara välja att skriva x personer och därmed kring gå lagen vilket låter väl enkelt?
En nyckelfråga är om dessa inhyrda elektriker arbetsleds av erat företag? Dvs att de inte levererar en tjänst i stilen “håll igång el’en i fabriken”. Ifall det förstnämnda så kommer ni inte kunna ducka denna lagstiftning utan försöka komma överens om att de ska tacka nej till det erbjudande som ni behöver ge dem.