Hej,
Många konsulter här. Har era kunderna börjat pruta eller skurit ner?
Jag har just nu kunder som levererar mycket till dagligvaruhandeln. Kostnadsexplosion senaste fyra-sex månaderna men inget varsel mot oss konsulter än.
Hur ser det ut för er?
Hej,
Många konsulter här. Har era kunderna börjat pruta eller skurit ner?
Jag har just nu kunder som levererar mycket till dagligvaruhandeln. Kostnadsexplosion senaste fyra-sex månaderna men inget varsel mot oss konsulter än.
Hur ser det ut för er?
Det jag personligen har märkt är neddragningar på uppdragsförfrågningar med ca 30%, då jobbar jag främst med globala bolag.
Men nej har heller inte märkt av uppsägningar, men företagen har nog varit ganska förberedda på den här situationen.
Nope, ej märkt av något.
Osthyveln går där jag är för tillfället, men det är mer generellt och inte specifikt riktat mot konsulter.
Tack för snabba svar!
Nej ingenting här. Skulle det komma något gissar jag det ligger i Q2-Q3.
/
Inget nytt nu, men det gick nedåt redan i sensomras som har hängt i inom den värld jag har lite koll på.
Kan se via LinkedIn att en del konsulter som är på vår stora svenska möbeljätte fått gå. Idag gick Ericsson ut med att 1400 anställda plus en del konsulter (okänt antal) kommer sluta.
Det ser ut som guldgruvan börjar ta slut för välbetalda konsult tjänster
? En av de drömjobben senaste decenniet
![]()
Ofta är det väl så att konsulterna är de första som ryker, eftersom de är enklast att bli av med. Twitter gjorde sig av med nästan alla sina konsulter förra året, och det kommer nog sprida sig till Sverige också. Med tanke på att vi bara är i början av lågkonjukturen.
Kanske blir så men vi verkar inte ha kommit dit än så vi vet inte.
Eller så sparar man konsulterna och varslar fast anställda först eftersom man då är mer flexibel i neddragningar vid en djupare kris.
Nja så är det inte. Finns ju alltid ett visst behov av konsulter, men anledningen man tar in dessa är för att företaget kan snabbt göra sig av med konsulter i dåliga tider. Att säga upp fasta anställda är riktigt svårt i Sverige, ofta måste det erbjudas avgångspaket etc etc blir dyr historia. Konsulter kan sägas upp omgående utan förhandlingar med facket.
Det är ju vanligt såklart, men inte hela sanningen.
Det är ofta svårt att hitta duktiga utvecklare med den domänkunskap man är ute efter, och ibland är konsulter de enda man kan hitta.
Vi har inte dragit ned på egenkonsulter, däremot sökt 2-3 nya roller hittills år. En skillnad verkar vara att det finns ett bra utbud på seniora roller (utvecklare och illustratörer). Har varit lite knapert tidigare så det har gått snabbt att hitta riktigt bra kandidater på sistone.
Självklart är det så, de duktigaste i sina områden klarar sig alltid oavsett nedgångar och hittar nya uppdrag. Oavsett bransch.
Vi söker mer folk. Saknas massvis med personal både som ska anställas och hyras in. Är dock jättesvårt att hitta folk. (Har dock inget med it att göra)
Mja, skulle nog säga att det är survival of the fittest som gäller vilket inte har något med duktighet att göra (duktighet är dessutom extremt svårt att kvantifiera). Jag är en riktig medelmåtta men lyckades precis få nytt uppdrag med hösta timpenningen någonsin tack vare kontakter och kunskaper som ett väldigt osexigt system som företagen älskar men utvecklarna skyr.
Nej, jag ser ingen markant avmattningen, men något lägre antal förfrågningar än innan.
Nja, arbetsbrist, förhandling osv kan avklaras på några dagar. Vill man gå ifrån turordningen tar det några veckor däremot.