Konsult, timbaserad lön?

Hej,

Har pratat med ett konsultbolag som kan tänkas anställa mig med jobb inom mjukvaruutveckling.

De säger att man får 70% av timlönen. Frågan är då hur klassas en sådan anställningsform?

För då har man ju inte en vanlig “månadslön” utan en lön som är baserad på hur mycket kunden fakturerar.

Så på ett uppdrag kanske man har 800 kr/tim och på ett annat ställe 1000 kr/tim, så lönen varierar på uppdraget med andra ord.

Nästa fråga är vad blir den slutliga bruttolönen?

Enligt min uträkning tänker jag:

Fakturerad summa = Timlön*168

Dra av 30% till konsultbolaget
Dra av ytterliggare 30% i arbetsgivaravgift
Sedan dra av några tusenlappar i semesterersättning.

Så om timlön är 800 till 1000 kr

1000x168x0.7x0.7 = 82320 kr
800x168x0.7x0.7 = 65856 kr

Om man drar av 8k i semester ersättning så hamnar man på ett spann 57856 till 74320 kr bruttolön.

Blir ganska hög lön där, har jag tänkt rätt?

Låter väl inte så hiskeligt mycket för mjukvaruutveckling, Mvh avundsjuk :sweat_smile:

Tips bara: fraser mellan asterisker blir kursiva i forumet. Använd backslash, "\" innan asterisken för att använda det som *stjärnor*.

1 gillning

Dessa uppläggen är ju oftast så att man får bygga upp en buffert i företaget man jobbar för, alla jag känner som har detta upplägget tar bara ut lön till skattetaket som en vanlig egenkonsult.
För så fort du inte har ett uppdrag får du inte in några pengar och arbetsgivaren kommer inte betala någon lön. Ofta behöver man även köpa utrustning (Dator, skärm) etc för dessa pengar också.

Men ja, grovt sett så räknar du rätt, men i praktiken funkar det inte så.

Glöm inte att du kanske vill ta ut lön när du har semester eller sitter på bänken och inte debiterar. Samt övriga utgifter som tjänstepension.

Det låter vettigt, men det jag inte förstår i det fallet är att det är inte mitt bolag. Lägger man undan pengar så blir det ju inte mina utan bolagets?

Eller kan bolaget lägga undan pengar åt sina antällda? Så jag har en egen buffert inom företaget?

Dom håller koll på ditt “konto” och vad du spenderar dina pengar på.
Helt enkelt, fakturerar dom 1000 så plockar dom 300 till sig själva och du får 700 på ditt konto att göra vad du vill med, använder du inte pengarna så ligger dom bara kvar där.

5 gillningar

Var kommer 168 från? (är okunnig på det här området) Nyfiken!

Medelvärde på timmar per månad. En detalj som är missad är att man har semester så man måste minst ta bort 1/12 av timmarna.

Några detaljer 168h innebär att du skulle jobba alla dagar om året utan semester. Visst du kan ju anta att du jobbar över en del men skulle nog räkna på 154 (168x11/12) i snitt som max.

Sen är arbetsgivaravgiften 31,42% påslag vilket betyder att du ska ta x0,76 eller /1,3142

800x154x0,7/1,3142=65622 brutto utan pension osv.

Tänk också på att du förmodligen inte får spara pengarna över olika räkneskapsår eftersom dessa ska då vinstbeskattas.

Varför startar du inte ett eget bolag och tar 100 % av timarvodet? F.ö. kan du hitta konsultbolag som ger dig 80+ % dina intäkter.

2 gillningar

Ja, du är en egen resultatenhet i bolaget. Över räkenskapsår kan bolaget spara i periodiseringsfond och semsterlöneskuld. Men det är bättre att vara egen, imo. Men kan ju vara kul med kollegor, “konferenser”, firmafester och sånt. Samt du kanske inte vill hitta uppdragen själv eller sköta ett bolags adm.

1 gillning

Här är mitt tips inom just det området. Hitta ett bolag som ger dig 80/20 till 70/30 deal med garanterad lön om minst 40000 per månad. Gör dem inte det, är det bättre för dig att antingen köra egen låda eller ha en fast månadslön.

Ja. Vid första anblick ser det ut som en riktigt bra deal att få 70% av intäkterna. Men, och det är ett stort men. Du skall ha semester du själv får bekosta. Dessutom kan du landa på bänken utan uppdrag i 1-3 månader per år ganska lätt. Det är perioder när ditt överskott från när du är i uppdrag skall täcka. Över tid i en osäker marknad gör det att din månadslön över tid inte blir i närheten av så hög som dina beräkningar ger.

5 gillningar

Jag får 75-80% med samma upplägg. Jag tänker att det finns några aspekter att beakta:

1. Din egen lön, i absoluta tal. Är den vettig? Givetvis inklusive marginaler för att ta hänsyn till semester, pension, beläggningsgrad osv. Är du nöjd? Då spelar det kanske mindre roll vad någon annan får i markup.

2. Vad är värdet för företaget? Om dom har ett stort värde av att kunna hyra ut dig, kan du säkert förhandla upp procenten. Det är en riskfri deal för företaget och det kan ge dom stort värde att hyra in/ut dig. Tar dom 20% markup är det väldigt fina pengar för bolaget…

3. Slutligen borde det spela stor roll hur stor beläggning är. Om du är inne 100% under längre tid kan man ju gå ner i timlön, annars krävs mer marginal.

Håller med dig.

Det jag tänker är att behovet är stort på mjukvaruutecklare just nu, så det känns som att det är låg sannolikhet att hamna under 90% beläggning under ett år. Dessutom bor jag i en svensk storstad.

Min beläggning som konsult hittills har varit nästan 100% i flera år nu, så jag ser inte risken direkt att sitta utan uppdrag i flera månader. Så jag räknar med att tjäna väldigt mycket på en 70/30 deal i det långa loppet.

Frågan jag har på det dock är att eftersom man inte får spara på pengarna i potten som blir över när räkenskapsåret är slut, så behöver man vinstskatta det på säkert 50% eller vad blir det? Så om jag sparat in 300.000 kr under ett år i periodiseringsfonden blir det var 150k man får ut i slutändan?

Jag har funderat på att starta eget bolag men det finns en del saker som jag funderar över.

1. Som egen måste man ofta vara någon form av underkonsult för att hamna under de stora företagens ramavtal som hyr in konsulter. Är egen och underkonsult samma sak då? Alltså att man har ett aktiebolag?

2. Kommer troligtvis behöva leta efter konsultmäklare som kan sälja in mig på bra uppdrag. Är det bara leta rätt på någon rekryterare från LinkedIn då eller vad är bästa sätt att göra?

3. Är pappersarbetet jobbigt att hantera som egen?

Ja, man kan jobba som underkonsult som egen. Då tar den med ramavtal ofta runt 10% istället för de 30% i ditt upplägg.

Hör av dig till samma företag som hyrt ut dig tidigare. I mitt fall inom el är det Rejlers, AFRY, WSP osv.

Jag lägger en timme typ i månaden. Har en kollega som har samma revisor som jag. Då brukar revisorn komma förbi var tredje månad och göra hans bokföring på någon timme. Så svaret är nej, det är förvånansvärt enkelt.

1 gillning

Du får ut 613 900 kr/år utan att betala 20 % statlig skatt. Därtill får du ta ut lika mycket som du tagit ut i lön, i utdelning till bara 20 % skatt (40,6 % medräknat att man skattar på vinsten som sedan netto kan användas till utdelning).

Tar du ut 613 900 kr i lön får du alltså ta ut 613 900 kr i utdelning med låg skatt. Summa summarum får du ut 1 227 800 kr/ år eller 102 317 kr/mån utan att betala statlig skatt. Allt över det kan du antingen lägga på hög i bolaget, eller ta ut till 20 % extra marginalskatt. Det enda sättet att få ut dom är att betala en hög skatt, eller låta bolaget ligga utan verksamhet i minst 5 år.

Ur skatteperspektiv är det mao rätt lönsamt att driva eget iom att du kan få ut så pass mycket till låg skatt. Drar du in mer går hälften åt i skatt, men det hade det ju gjort om du var anställd också.

1 gillning

Jag har provisionsbaserad lön idag. Tar det framför fast anställd alla gånger i veckan men överväger att starta eget såsmåningom. En del menar att det är osäkert med provision men glömmer att det bara är 3 månaders uppsägning på vanlig anställning också. Med en hög buffert kan man gå utan uppdrag betydligt längre. Till TS kanske du blir inspirerad av min tråd: Starta eget eller fortsätta slava? - Nr 2 av SNS

Nu tror jag du missuppfattat något. Utdelningen är halva lönen (lönerna om du har anställda). Så ca 310 000kr utdelning.

1 gillning

Juste så är det! Men resonemanget stämmer ändock - det är skattemässigt lönsamt att köra eget ab jämfört med att vara anställd.