Hur jag räknar när jag jämför med en månadslön:
12 % i semesterersättning
31 % för arbetsgivaravgifter
4,5 % för tjänstepension
1-3 % för sjuklön
Sedan behövs kostnader med företaget läggas till (bank- och IT-kostnader, ekonomihjälp, hemsida), arbetstid för admin och en riskpremie. Så jag räknar med att ca 70-75 % av lönen försvinner till NETTOlönen.
Sjuklön / semesterlön existerar inte.
Tjänstepension är vad man bestämmer att den ska vara.
Det här är ju absurt luddigt, iallafall i branchen som programmerare. Absurt många konsulter, både egna och anställda, gör inte ett skit på jobbet och kommer undan med det och får betalt ändå, tyvärr.
Inarbetade timmar. Är nog olika hur det bedöms? Men min närmasta chef på uppdraget säger att hen är mycket nöjd då och då. Och de fortsätter förlänga kontraktet så de verkar inte vilja bli av med mig iaf.
Lite grovt räknat:
Timlön: 950kr/h, ca 80% till mig.
Beläggning: heltid, drygt 168h i månaden.
760kr*168=127 680kr/månaden ramlar in på mitt konto på jobbet. Sedan bestämmer jag själv lön, pension etc från denna pott.
-52 000kr i lön
-16 000kr i löneavgift/skatt
-9000kr för semester (sparas separat kan man säga)
-4500kr Pension ITP1 och skatt
-3000kr Extra TJP och skatt
Så 127 680-69 500kr= 58 158kr kvar. Dessa pengar sparas undan till nästa månad. Jag tycker det är ganska bra. En gång om året dras även 1500kr för en försäkring och varje kvartal kostar det några hundra för mobilabonnemang som jag ville ha. Med pengarna som är kvar kan jag ta högre lön(och skatt:sweat_smile: ), köpa saker, gå på konferens, ta mer pension, gå en utbildning med mera. Har drygt 4 månaders lön innestående, men kan sänka lönen också för att få det att räcka längre. Skiter det sig helt får man 20 000kr i garantilön sist jag kollade i kollektivavtalet. Har varit konsult i 5 år nu och aldrig suttit på bänken eller varit sjuk etc. Det enda jag saknar är utdelning. Jag inbillar mig att jag inte kan fakturera 1000kr/h som egen och sen blir det extra jobb utanför själva konsultandet. Jag tror inte jag kommer tjäna mer som egen på kort sikt men möjligtvis på längre. Men jag har kanske helt fel. Min far var egenföretagare och aldrig närvarande i min uppväxt. Jag vill inte utsätta min dotter och sambo för samma sak. Jag jobbar 40h i veckan och mycket av detta hemifrån. Det är lyx.
Det beror väl lite på om man menar personen eller rollen när man säger “revisor”. En faktiskt revisor, dvs en godkänd eller auktoriserad sådan, har förhoppningsvis nog kunskaper för kunna göra löpande bokföring men då är det inte i rollen som revisor och även relativt ovanligt vad jag vet. Här får gärna någon faktiskt revisor/redovisningskonsult gärna bekräfta om jag har rätt
Vet dock att det annars i allmänhet ofta råder en viss förvirring mellan dom begreppen och att begreppet revisor används även där det är en redovisningskonsult (redovisningsekonom kanske det heter). Ung som advokat vs jurist.
Hur kommer de undan med det? Uppenbarligen har du noterat en skillnad på prestation hos vissa gentemot andra, så varför märker inte uppdragsgivaren det?
Har en bekant som jobbar på ett bolag modell större, 1500 utvecklare varav 10 stycken skrivit 80% av koden. Lätt att gömma sig i mängden.
Nu är förvisso antal rader kod fel sätt att bedömma hur mycket och bra någon gör sitt jobb, men när det är så förhållandevis många som inte gör nåt blir det väldigt märkbart.
Det kräver att cheferna förstår vad en utvecklare skall leverera för att “göra sitt jobb”. Kör man agilt är det lätt att gömma sig bakom de andra i ens team. Dessutom är det ännu enklare att uppskatta arbetets omfattning till större än vad den egentligen är. Sedan när man väl utvecklat lite kod så kommer andra in och kollar in den, tack vare den återkopplingen kan man sedan justera och skicka ut till godkännande igen. På det sättet får man hjälp och stöttning av ens kollegor att dölja det men presterar (eller inte). Var själv i den sitsen på ett gammalt jobb tills jag och en kollega fick nog och berättade till allas gemensamma chef om problemet. Vi tvingades skriva om 90% av vår kollegas kod över tid. Inte nog med att vi skulle göra vårt jobb, fick vi också göra dennes jobb. Chefen tyckte att kollegan presterat bra, för den drog upp humöret på kontoret och alltid var så glad och snäll. Det kom den långt på.
För att jämföra med lön jo. Jag har nyss startat eget och vet vad jag tjänade som månadsanställd så ser det som fullt relevant att jämföra och se om det är värt att vara egen eller om det är mer värt att vara anställd.
Njae. Tror jag postade en fin länk som summerade tech-sparkandet i tråden om Varselvågen 2022 eller vad den heter. Efter Covid-19 bröt ut rekryterade tech-bolagen galet många människor. Nu har de avskedat toppen av den enorma mängd de plockade in. Bolagen ligger fortfarande långt över i antal anställda nu jämfört med innan Covid-19. Värt att beakta när numren på varslade är stora, att antalet som kommit in senaste 3 åren är mångfalt större.
Du kan ha enskild firma. Jag rekommenderar AB. Det tar kort tid att registrera på nätet. Starta på verksamt.se.
Här kan du gå tillväga hur du vill. Jobba aktivt mot kunder/företag eller ditt eget kontaktnät. Leta på konsultmäklarnas siter. Uppvakta rekryterare. Jag har gått under Magnit (tidigare workforce logiq tidigare zero chaos), det kan skava en del i uppstartsfasen men sedan rullar det på.
Nej, du kan leja bort bokföringen till en trevlig firma. Jag har skött den själv, det är lärorikt och ärligt talat är det inte rocket science om man kan googla. Jag kan dock rekommendera årsredovisning-online.se för bokslutet om man kör redovisning själv.