Tvåstegsraket - Anställd/konsult upplägg, några nackdelar?

Vill bara flika in här med ett råd jag fick för längesedan , “Det är sällsynt lönsamt med ett företag för att byta tid mot pengar”
Dvs att endast ha intäkter per arbetad timme du utför i tron att tjäna mer än som anställd.

Tänkte bara så du får ut något mer av de kommande 3åren till år 4 , 5, 6 etc …
Personlig utveckling, expandera bolaget, spetskompetens,mervärden etc. (Allt detta kräver också investeringar) …

Några är vi ju som jobbar för glädjen det ger en också utöver det ekonomiska ;p

1 gillning

Helt rätt och det är därför man behöver lägga mer än 300 per månad på att driva bolaget. En kurs över 2 dagar kostar mellan tumme och pekfinger 15 till 30 tusen ex moms exempelvis.

Håll koll på ditt avtal ifall det är extra hårda konkurrensklausuler inbakade, enda nackdelen jag ser med upplägget är att du inte kommer ha möjlighet att leta egna uppdrag för att få en bättre deal än 700kr/h till ditt AB pga lojalitetsplikten (Inte före din uppsägningstid är slut). Eftersom du blev erbjuden garanterad 700kr/h så vet konsultbolaget antagligen att ditt timpris snarare är 800-900kr/h gissar jag på. Men med 700kr/h i ett år så har du goda möjligheter att bygga en buffert som du kan använda när du ska leta egna uppdrag och behålla ännu större del av kakan genom att gå via en mäklare som kanske tar 10%.

Jag tycker det låter som en bra deal, men var medveten om att den risken du slipper är på bekostnad av ditt timpris, men du kommer inte hitta en mäklare som kommer garantera dig full beläggning i ett år för 700kr/h, så 2 år investerad tid för att ha en god buffert till ditt AB. Hittar du inga uppdrag tills bufferten är slut så är set bara att söka anställning igen :slight_smile:

1 gillning

Precis så tänker jag också, två år för att i slutet ha ett företag up and running med buffert och referenskund.

I det här fallet är det inget konsultbolag jag jobbar mot utan direkt mot ett produktbolag.
Vi har inget avtal kring konsultdelen (det lär upprättas vid konsultuppdragets start) men jag har skrivit på anställningsavtalet.

Går det inte enl plan efter ett år med uppstarten av konsultbolaget så är jag övertygad om att jag slutar och inte har så stora problem att hitta en annan arbetsgivare.