Jag skulle att det handlar om hur stor kostym är du beredd på att bära upp och kunna motivera. Jag har en kompis som jag nyligen coachade att öka sitt löneanspråk från 42 000 till 60 000 kr. Nu var det en speciell tjänst, han var sjukt nervös men han kunde motivera det och han fick det. Utan diskussion.
Jag skulle därför leka med det och om du tycker att 37 000 låter helt sjukt, testa 40 000 kr och lek med. Att löneförhandla är att sälja och du behöver motivera för den andre varför du är värd de pengarna. Som t.ex. att du kommer med initiativ, att du startar projekt, du lär upp andra och en massa andra saker.
Mitt råd är således är verkligen - ignorera högaktningsfullt vad andra tjänar, vad som är kutym och så vidare. Det är ett utbyte av värde mellan dig och arbetsgivaren. Av erfarenhet från att ha arbetat i styrelser, som personalansvarig och så är det svåraste som finns att hitta rätt, bra och ambitiösa människor. Att betala 4 000 kr extra för en bra anställd är växelpengar för de flesta företag om det är rätt person.
Så i min värld är din fråga felställd. Den borde INTE vara “Vad är en rimlig löneökning?” utan snarare
- “Vilket värde kan jag tillföra arbetsgivaren och vad är det värt för hen?”
Lycka till och berätta gärna hur det har gått!
Relevant diskussion: