Löneökning 2022/2023

Min årsinkomst kommer vara 9-15% lägre 2023 jämfört med 2022. Förutsatt att jag behåller samma tjänst…
Märkligt kan tyckas. Men beror på att min ersättning var högre när jag var anställd via ett konsultföretag och blev lägre sen när tjänsten övergick till en direktanställning under året.

Brukar utgå från märket och sedan nån procentenhet mer.

Vad blir märket? 3,7? Då satsar jag på 5…

“Märket” som förhandlas fram handlar väl bara om vilken total kostnadsökning för löner som de svenska arbetsgivarna tycker att de klarar av? Den individuella löneökningen kan bli högre eftersom löneutrymme frigörs när folk går i pension och ersätts av nyexade med mycket lägre löner.

Så om märket hamnar på runt 4% så är 10% inte orimligt för någon som är relativt ung.

Visst, men det beror ju på typen av arbetsplats också. En industri med 2000 anställda eller en mindre arbetsplats med mer nischade yrken/kompetenser där det jobbar tio personer.

Det ska förhandlas och ha sig i vår för mig del och jag sitter och funderar på hur jag ska tänka.

Dels har jag en sits på jobbet där jag är väldigt viktig att behålla och jag fick en löneökning förra perioden som reflekterar det. Det var dock innan det verkligen blev dyrt för mig med resekostnaden till jobbet. Så nu sitter jag och är tacksam för att jag lyckades ordna upp min lön innan det här kaoset men måste ändå ta till lite mer nu när det blåser.

Jag siktar på 5-10%, men har absolut förståelse för att arbetsgivaren sitter också i en situation som är svår.

Jag tror att det blir en kapplöpning mellan lönerörelse och konjunkturnedgång.
Om lågkonjunkturen kommer snabbt lär det bli mycket måttliga löneökningar och arbetstagare får vara tacksamma att ha jobbet kvar.
Om lågkonjunkturen dröjer lite längre kommer det bli högre löneökningar men destå högre arbetslöshet senare när både företagens kostnader går upp samtidigt som efterfrågan viker.

Håller definitivt med men blev man headhuntad till ett konsultföretag och har gjort bra ifrån sig borde det ju finnas marginal (Och om inte så kan man ju byta arbetsgivare)

Jag vill ha så nära inflationen som möjligt. Att tänka på är att de flesta företag indexerar upp avtalen mot sina kunder, så de tar mer betalt för att inte avtalet tappar i värde. Likadant tänker jag om min lön.

Vad säga våra forumexperter, när är det ok att begära högre lön som konsult?

Läget är följande, jag åkte iväg på ett uppdrag för snart ett och ett halvt år sen och mitt ursprungliga kontrakt var på 6 månader. Detta kontrakt blev sedan förlängt några månader till och nu nyligen en gång till. Dessutom meddelade “arbetsgivaren” att det antagligen blir en förlängning till men att vi kan kolla läget och diskutera detta när nuvarande kontrakt kommer närmare slutdatum.

Mitt ursprungliga kontrakt nämner att det “förväntas” att man är villig att förlänga sitt kontrakt utan att förhandla om villkoren men jag börjar ändå överväga att lyfta fram frågan om de vill förlänga till två år (från ursprungliga 6mån).

Hade jag bytt företag efter t.ex. ett år åt nuvarande företag så hade jag ju definitivt ställt högre lönekrav på dem eftersom jag är relativt ny inom området och känner att jag är värd mer.

Jag arbetar som konsult via ett konsultföretag men kontrakt görs med företagen man jobbar åt och man kan därav justera lönenivån mellan uppdrag (I normala fall).

Jag trivs med nuvarande uppdrag och förlänger gärna så det är inte det som är problemet men det känns som det kommer drabba mig i längden att stå still i lön nu, inte minst med tanke på inflationen.

Är du anställd på konsultfirma eller egenkonsult och får uppdrag via uppdragsförmedlare/konsultfirma?
Om du är anställd borde du få årlig lönerevision, även om det är en konsultfirma du är anställd på.

Arbetar inom vården. Ärligt talat blir jag förvånad om jag får mer än 1% även om jag tycker att det är förkastligt…

Anställd av en konsultfirma men med ett litet udda kontrakt för just detta projekt. Jag har ett fast kontrakt med konsultfirman hemma men också ett “lokalt” projekt-kontrakt med företaget jag jobbar åt utomlands och jag får lön rakt av dem för närvarande (Sen antar jag att de betalar en avgift åt konsultföretaget också men det har jag ingen information om).

Jag ska börja med att ta upp saken med min “fasta arbetsgivare”, det är nog rätt väg att gå men vill fråga runt lite vad som kan anses “vara normalt”.