En managementkonsult brukar dock i normalfallet fakturera färre timmar än en IT-konsult (bemanning) och ofta med högre kostnader för administrativ personal osv. Finns så klart undantag från det också på alla sätt och vis.
Jag började jobba med min kund i maj så har inte gått ett år än och kommer vänta tills dess för att summera året och se. Har löpande kontrakt nu med betalt i USD. USD har gått upp mot SEK så har hittills varit helt ok inflationen till trots.
Följer upp på mitt eget inlägg. Har precis avslutat mötet med uppdragsgivaren. Inledde med lite argument som jag förberett men blev avbruten ganska direkt efter jag presenterat beloppet. Han hade redan ett högre arvode i åtanke. Får egentligen tacka en annan i teamet som lyckades förhandla upp sitt arvode i somras. Nu blev jag matchad så det blir en höjning på nära 17 % nästa år. Klart över förväntan.
Tur han va schysst och inte sa något i stil med “Absolut ska du få det du begär” och lät dig ta mindre än vad han själv hade tänkt.
Men gött med 17% ökning Själv sitter jag i ett kontrakt som förlängs i 2-månaders intervaller och är nu förlängt till slutet av Februari, men ingen höjning i sikte. Är ganska nöjd som det är dock.
Hade jag däremot haft ett flerårigt kontrakt hade jag nog gnällt lite till årsskiftet!
Höjde 12 % förra året på en tidigare kund, efter ca 2 år utan prisjustering. Skulle inte höja igen mot samma kund, men är inte kvar. Mot presumtiv ny kund kommer jag eventuellt sänka med 20 % jmf med tidigare. Allt beror på.
Jag förhandlade i veckan och det slutade med 10% höjning.
Bra fråga.
Precis som lön är arvode en förhandling
Alla avtal börjar ju inte den första Januari så själv valde jag att inte begäran någon höjning för ett par månader sen.
Jag kommer nog inte att använda just inflation som det starkaste argumentet. Det hade varit trevligt, som i andra branscher att ha uppräkning för inflation avtal men den möjligheten finns inte direkt som IT konsult så det kommer nog mer vägas in.
Som många andra redan skriver här så har jag också höjt rejält senaste åren, under Covid, närmare 100% i mitt fall. Har inte riktigt landat i vad det borde vara. Ligger på 1000 SEK +
Arbetsgivarna får det stressigt. Om arbetstagarlönerna går upp 2-4% så minskar troligheten att konsultbranchen går grönt på ett tag, om de ökar 10+ procent. Då drar man kanske hellre in på tempot och rekryterar eget = de bästa konsulterna får uppdragen som blir kvar.
Konsulter är inte lika med anställd. Det handlar nog inte ens om vad fackliga förhandlingar slutar med. Vi kommer nog få en lågkonjunktur 23 och då är det ingen som anställer ens om lönerna går upp 0%
Förhandlar priser och offererar IT-konsulter på daglig basis. Det som har hänt de senaste månaderna är att det finns allt fler kandidater att tillgå jämfört med för bara 4-6 månader sedan. Jobbar på ett IT-konsultbolag i Stockholm där vi både säljer in våra egna konsulter och mäklar frilansare (pga många kunder och mängden förfrågningar). Antalet ansökningar från frilansare har ökat mångfaldigt så konkurrensen om nya uppdrag är skyhög.
Uppdragen från privat sektor har minskat och priserna inom offentlig sektor är upphandlade för, i bästa fall, 1 år sedan. Är man en konsult som uppfyller nivå 5 inom offentlig sektor (13+ års erfarenhet inom området) så är chansen för ett bra arvode fortfarande god. Beror såklart på vilken kompetens man besitter och karaktären på uppdraget.
Touchdown
Enkelt summerat
Kommer höja 8% ca. Redovisningskonsult.
Byggkonsulter, vi har haft 990kr/h sedan 5 år tillbaka men går nu över den magiska gränsen till 1049kr/h ev vid årsskiftet.
Offentliga upphandlingar så kan priset pressas ner till 750kr/h, vet att många konkurrenter i Stockholm ligger på 1300kr/h.
1000 kr/tim rakt av inkl övertidstimmar
Tror att det är dålig timning att försöka höja priserna som konsult. Flera större företag behöver minska kostnaderna och däribland minska antalet konsulter. I det företag jag jobbar på så kör vi hyveln rätt över och snarare minskar priserna eller så avslutas kontrakten.
Om du är enmanskonsult så är det väll ganska enkelt, ta ut så högt arvode som du kan men ändå ha full beläggning?
Arvode för enmanskonsult är ju ganska oväsentligt, blir så beroende på vilken kompetens det är man säljer.
Mer intressant är det att höra med de som driver konsultfirmor mer flera konsulter, gärna firmor som inte har full beläggning, hur de tänker kring prissättning och inflation framöver.
Det är såklart helt sant som du säger salladen, som egen konsult är situationen lite annorlunda.
Bestämde mig till sist för att höja alla timpriser 10%. Är det någon kund som skulle klaga på 10% så kan jag tänka mig förhandla med den kunden om det är en bra kund. Kändes vettigare att höja 10% för alla och prata med den som tycker det är för styvt, snarare än att lägga allas höjning så lågt så att inte ens den snålaste klagar.
Har som sagt redan mer än full beläggning och tar inte in nya kunder sedan länge, så det om något är ju ett tecken på att man är för billig
Bakgrund: delägare i arkitektkontor med 13 anställda
Planerar att höja ca 2,2%. Från 870 till 890.
Röda rubriker som gör att vi inte vågar ta i mer. Samtidigt anställde vi precis ytterligare en arkitekt och lokalen tar Max en person till så egentligen borde vi våga ta i. Vi är tre försiktiga ägare i bolaget skulle jag som ogärna tar strider.
Tack för bra tråd
Bra fråga, jag tycker priserna för större avtal går nedåt senaste 10 åren. Vet inte om det är någon skillnad på mellersta och södra Sverige men här nere i söder är det absolut så.
Årligen diskuterar jag och chefen min lön och nu när jag närmar mig 50" (vilket jag kommer kräva under 2023) har jag märkt att man skruvar på sig mer och mer då marginalerna för mig verkar krympa till smärtsamma nivåer, just pga att mina avtal (ganska långa sådana, är inne på mitt femte år nu i detta uppdraget) inte förhandlas om under löptiden. Jag har många gånger sagt till på skarpen att ni måste börja våga ta betalt för oss. År 2006 kostade en duktig programmerar-konsult 1500 spänn. När jag anlitade en arkitekt nyligen till att rita en takkupa, 1000 spänn + moms, inget svårt jobb alls. En trädgårdsgubbe som smällde lite stenar och körde grävmaskin 900 + moms endast för gubben, maskintid och annat tillkom, en rörmokare, 550 + moms osv. Alla andra höjer sina timpriser med besked, men IT-konsulter verkar gå åt motsatt riktning, vi ligger på runt 700 spänn som vi har gjort sen typ 10 år tillbaka. Då är jag ändå en fullstackutvecklare med +20 års erfarenhet. Tydligen är utbudet av folk så stort att man har råd som inköpare att vara bufflig.
Enda sättet att få ut mer av kakan är att bli egen, det har jag insett och accepterat.
/
Köper mycket, både IT-utveckling och olika experter.
It: vi tillät en önskad höjning på knappt 3% (har haft samma pris på teamet i flera år) eftersom jag gillar personerna och leveransen. Vi hade kunnat pressa priserna men vi tjänar bra och i år delar vi med oss.
Expertkonsultation beräkning på långa avtal. Gick upp 20% men leverantören låg mycket lågt tidigare.
Själv har jag höjt ett uppdrag från 1300 (som var väldigt lågt) till 1600 som är ganska lågt i den bransch jag verkar i och ett annat uppdrag är höjt till 1750. För 1600 är debitering minst 1200 timmar till och med 2023 så mycket hängslen och livrem där.