Hur mycket höjer ni konsultarvodet till 2023? | Timersättning som konsult

Får jag fråga vad ni har för timpris?

Jag är anställd nu och har 44 tkr/månad. Jag funderar att bli konsult istället (underkonsult för Bemaningsföretag) då jag kan:

• Ändra inkomst snabbt;
  • Jobba mindre;
  • Får kräva att jobba hemifrån.

Tänker jag rätt? Tack på förhand.

Byter förvisso kund, men går “bara” från 895 till 920.

Då får du räkna med att en del företag inte vill jobba med dig.

Vissa kräver 100% on-site medan andra är ok med 100% remote.
Angående arbetstiden, samma där. Upp till kunden du är hos.

1 gillning

Jag menar jobba hemifrån en del, inte 100%. Det är brist i ekonom/controller nu. Jag tror att det kan gå.

1 gillning

Det går säkert!
Dock kan du tappa enstaka kunder.

Lycka till om du går den vägen!

Du menar som redovisningskonsult? Debiterar 695 nu. Höjer till 750.

Nu vet jag inte vilka kunder du primärt vänder dig till, men för mig som småföretagare med rätt “enkel affär” är det mest intressanta totalkostnaden snarare än timkostnaden. Tycker ofta det är rätt oklart vad det är som debiteras från min redovisningskonsult.

Ska dock erkänna att så länge totalen känns någorlunda rimlig så har jag heller aldrig bett om att få några fler detaljer än så, mycket för att jag själv debiterar mer per timme så frigör det tid blir det en rätt bra affär ändå. Bara en sån sak som om debitering är per påbörjad timme eller summerad varje månad lär göra större skillnad än den faktiska timpenningen. Sen är så klart kvaliten i/på arbetet än mer avgörande.

Jag vet inte riktigt vad min redovisningskonsult som hjälper mig tar i timmen. Men jag tjatar på henne jämt att hon är för billig. Jag är otroligt tacksam för all hjälp jag får från henne, kan ringa och ställa frågor till henne när jag vill osv. Vi har arbetat tillsammans länge och känner varandra väl.

Nu är det här säkert orelevant eftersom jag vet inte riktigt hur många timmar hon hjälper mig med, men betalar ungefär.
6 000 - 7 000 kr för boksluten (ett verksamhetsbolag och ett holdingbolag var för mig och min kollega),
ca 2 000 kr i månaden för löpande hjälp med bokföringen.
Vi gör det mesta själva då mycket är så automatiserat nu för tiden, så som kundreskontra, leverantörsfakturor, kontering av leverantörsfakturor och utlägg etc
Hon hjälper oss med moms, stämmer av huvudbok, ser till att allt ser rätt och snyggt ut och är bollplank för allt som har med bokföring och ekonomi att göra.

Vi omsätter ca 6.5 miljoner på 2 anställda, hanterar ca 100 kundfakturor och 70 leverantörsfakturor i månaden.

Jag bryr mig inte alls om timkostnaden i sig, jag bryr mig om hur mycket tid min redovisningskonsult kan spara mig i förhållande till totalkostnaden och hur bra och smidigt vårt samarbete fungerar. För mig är hon värd bra mycket mer per timme hon sparar mig än hon faktiskt tar betalt för min tid.

Bonustips
Jag har hjälpt flera mindre redovisningskonsulter i många år med IT-tjänster, både enmansföretag och mindre företag med upp till 10st anställda konsulter.
Hade jag börjat som redovisningskonsult mot småföretag idag hade jag krävt att kunden använde fortnox och skaffat en byråinloggning. Sen hade jag tagit en fast månadsavgift för hjälp + extra för olika moment. Grundavgift: x kr/mån typ som ett supportavtal, kunden får tillgång till dig och din kunskap och samlade erfarenhet från alla dina kunder. Tänkt på att denna avgift också bör ta höjd för alla 5-minuters telefonsamtal som man glömmer fakturera osv.
Kundreskontra: x kr/faktura
Levfaktura: x kr/faktura
Lönekörning: x kr/lön här kan man eventuellt göra skillnad på enkla fasta löner och mer komplicerade löner med timbetalt, OB osv
konsulttid: x kr/timmen för all löpande support och övriga tjänster, tex tjata på kunden om att få in underlag om dom inte sköter det, göra bokslut, rådgivning och skatteplanering etc

På kostnaderna för kundreskontra, leverantörsfaktura och lönekörning ryms saker som går att automatisera till stor del och du kan göra det mycket effektivt för flera kunder samtidigt. Men du tillför fortfarande ett stort värde till varje kund, så där finns ett bra arbitage för dig. Du kan få väldigt hög timkostnad på att arbeta effektivt med detta.

Som konsult på större företag där man är heltid är det klurigare, man får vara beredd på att om man ställer fler mjuka krav, så som att få jobba hemma viss del tex, kommer det påverka möjligheten till att ta bra betalt. Kan hända du hittar ett uppdrag som både är ger bra betalt och goda förmåner, men eftersom utbudet kommer minska riskerar också priset göra det. Men var inte rädd att ta betalt, lägg dig högt, får du inga jobb eller stöter på ett jobb som du gärna vill ha kan du överväga att pruta

2 gillningar

Missplacerad fråga kanske, men ni som jobbar som frilansare/konsulter inom IT sektorn(utvecklare/programmerare).

Vilken nivå hamnar man om man exempelvis har 8-9års erfarenhet inom systemutveckling (.net primärt)?

Vad är ett “rimligt” timpris mellan tummen och pekfingret?

Diskutera lite med en vän och han nämnde mellan 700-1000kr/h, osäker på vart han fick de siffrorna ifrån dock och om dessa stämmer.

1 gillning

700-1000 låter inom ramen vad som är rimligt.
700 är nog under understa lagret.
Jag har frilansat som .net utvecklare i 3 år nu och har haft allt mellan 600 och 975. 10 års erfarenhet.

Just i skrivande stund har jag 975 och får jobba varsomhelst inom Europa, flyttade till Portugal igår :slight_smile:

600 var för jag hjälpte en vän med hans mindre konsultbolag (5 anställda + 4 delägare).

Jag satt utan uppdrag och dom behövde lite temporär förstärkning i 8-12 månader. Dom hade relativt låga marginaler därav blev min timpeng därefter. Gjorde inte mig något, jag gick runt och gjorde lite vinst, fick dessutom jobba remote från valfri tidszon så det passade mig ypperligt i tiden! Och fick jobba med folk jag tycker om att jobba med.

“Normala” uppdrag genom konsultmäklare har jag legat på 750-975/h.

I dagsläget skulle jag nog dock tacka nej till allt under 800 om det inte verkade sjukt kul. Tackar förövrigt nej till jobb även om det är 1000kr/h om det verkar sjukt tråkigt :slight_smile:

6 gillningar

Tack för svar @SebastianB
Lycka till i Portugal, lät inte helt fel! :smiley:

Om du går via mäklare i Stockholm kommer ditt timpris hamna mellan 850-950, om det inte är en väldigt junior eller väldigt senior/nischad roll.

2 gillningar

Nu när avtalsrörelsen börjar sätta sig känns det som det är aktuellt att ta upp höjt timpris.
Nuvarande avtal gick egentligen ut sista mars, men pga omständigheter med byte av system mm så blev mitt dåvarande avtal förlängt året ut. Det tackar man ju för som konsult såklart. Men förlängningen omfattade då inget justerat timpris och det gick inte att få till.

Har indikerat för min chef att det nog kommer en “round 2” i frågan men ville vänta tills våra stora gudomliga fackförbund var klara med majoriteten av löntagarnas löner.

Jag har redan justerat mitt timpris, två gånger och ligger nu på gränsen av vad de anser sig vilja betala (Ligger högre än andra konsulter)

Jag är av åsikten att jag själv inte ska driva på inflationen själv, men nu kommer vår förening höja avgiften med 15% och jag tror inflationen kommer vara fortsatt hög i år.

Jag har marginaler för oförutsedda utgifter, men tycker inte jag borde täcka detta själv?

Har du ökade kostnader i firman? Vad har föreningens avgift att göra med din timpenning? Det är som att jag går till chefen och säger att jag har mycket räkningar!

1 gillning

Är läkare deltidsanställd och deltid konsult. Konsultarvode brukar ligga kring 1500- 2000kr/h innan moms. Kan ligga högre för vissa specialiteter. Höjning ca 5-10%/år.

2 gillningar

Såklart jag har ökade kostnader i firman om jag måste ta ut en högre lön för att täcka mina kostnader.
Ja, de flesta går väl till sin chef om de vill ha högre lön…!

Så bara en generell höjning för 2023?
Trodde flesta regioner hade ramavtal…