Japp, ungefär så. Varför ska arbetstagare vara immuna mot inflationen, kan man tänka.
Hursomhelst skulle jag undvika att referera till inflationen i lönesamtalet.
Japp, ungefär så. Varför ska arbetstagare vara immuna mot inflationen, kan man tänka.
Hursomhelst skulle jag undvika att referera till inflationen i lönesamtalet.
Känner flera i samma situation just nu, som jobbar som ingenjörer på större företag. En lön runt 45000-50000 kronor per månad och en lönehöjning på exakt 2% när KPI ligger runt 4.5%, vilket ger en klart försämrad köpkraft.
Var själv i en liknande situation för ett antal år sedan men sa upp mig utan att hota och körde istället eget i 5 år som enmanskonsult och ökade min inkomst med 35% då jag tog fler övertidsjobb och allt hamnade ju i min ficka. Hade kontoret hemma och slapp dra in pengar till kontorshyra, teambuilding kurser, firmasekreterare, chefens leasingbil och all annan skit. För min del var det ganska riskfritt då jag var fri från småbarn och skulder samt endast hade fem år till en välplanerad tidigarelagd pension.
Över 50 bast verkar det vara svårt att få mer än någon annan på de större svenska bolagen.
Intressant, vet du varför man valt just 2%? Hänvisar man till något större kollektivavtal? Vi har inget kollektivavtal, och där tänkte jag att utrymmet för egna förhandlingar är större, men det verkar inte så. Under förra mötet satt vi och tjafsade om 150 spänn hit eller dit vilket jag tycker är direkt förolämpande.
Min livssituation är i nuläget sådan att starta eget inte är något alternativ. Det är inte alls säkert att jag kan fortsätta det uppdraget jag är på, och det finns inte jättemycket annat här i närheten vad jag vet. Är inte heller där att jag har tid/lust att lära mig någon helt ny teknikstack.
/H
Ingen aning varför det är just 2% som verkar gälla överlag. Att köra eget kan vara lönsamt men det är betydligt bekvämare att vara anställd. Medellönen för en anställd man i Sverige verkar ligga runt 40000 kronor om jag har förstått rätt.

Median säger mer än medel. Den ligger en bra bit under 40 000kr
Där har du svar på din egen fråga egentligen. Vad du kan/ska acceptera i löneökning är i direkt samband med vilka andra alternativ du anser dig ha.
Det kan nog stämma att medianlönen i Sverige var 32400 kronor per månad år 2020 eftersom medellönen för män var 37900 samma år, vilket borde ge en medellön för män på ungefär 40000 i år.
Fortfarande rätt ointressant att prata medel när median ger en mycket bättre bild av verkligheten.
Så, för att summera:
Ärligt talat så är ditt förhandlingsläge rätt obefintligt.
Helt ok att räkna bort de med sämst och bäst inkomst.
Tjänade man 40000, år 2020 så hade man högre lön än 75% av befolkningen
40000 i år!
Det är nog likadant överallt, även inom kommun/stat etc. Det är nå’t oroligt och nervöst kring att inte höja för att tvingas motivera detta inför andra på arbetsplatsen antar jag. Man kan också kalla det dåligt chefsskap.
Om lönen är ensamt i ena vågskålen så är det nog tyvärr det. För egen del är jag i en liknande sits och har insett att jag värderar flexibilitet i schema, vettiga arbetskamrater, ett arbetsflöde jag själv utvecklat etc, högre än en extra procent i lönekuvertet (men säg inte det till min chef).
Sedan förstår jag att detta inte är grundproblematiken. Det är istället att det är mycket billigare för ett företag att ha kvar en duktig anställd än att anställa ny och få till ett flyt i rutiner etc. Men det tenderar väl att gå på olika budgetposter.
2 % kan vara utifrån att ”märket” (ökningen i industriavtalet) länge legat på ungefär 2 % per år. Det är ju ganska stora kollektivavtal som följer de avtalen i nivå, inklusive regioner och kommuner där det totala lönerevisionsutrymmet brukar vara på den nivån.
Vad är du för konsult? Viktigt i läget att berätta vilken typ, senioritet, bransch och kundgrupp? Hur stora projekt? Har ni även bonus? Vad har du för resultatmål? Vad är din täckningsgrad? Hur unik är din profil? Genererad du uppdrag även för andra eller fyller du bara din egen tid?
Enkelt sätt att tjäna mer som konsult är att sätta målat få andra i uppdrag. Sänk din egen täcknkngsgrad men uppdragsled flera projekt med flera juniora konsulter. Sätter du som mål att sätta 10 konsulter i uppdrag med normal täckningsgrad för din bransch och lyckas med det bör din lön gå upp 20%.
Om du lyckas och inte får ökningen så slutar du, tar med dig dina kunder till annat bolag eller startar eget med de kunder du värvat.
Min mening så är inflationen värdelöst argument. Om inflationen skulle vara -2 % skulle du gå med på en löneminsknkng på 4%?
…men då måste ju TS ändra något i sin tillvaro ju…
Sant det är ju jobbigt…
IT-konsult. Programmering, projektledning, arkitektur, scrum-mater osv…
Senioritet: 22 år i branschen (som utvecklare, 14 som konsult)
Kundgrupp: främst offentlig sektor och industri
Projekt: Varierar från mindre projekt jag driver själv till större med flera olika team
Resultatmål: -
Bonus: -
Täckningsgrad: runt 97%.
Unikum: Är inte på något sätt unik, däremot lång bred erfarenhet, allmänt kapabel och redig.
Sälj: Obefintligt i nuläget, då jag är undis.
Håller med, inflationen är helt meningslös som argument när det gäller löneförhandling