Jag tog och kollade upp nyckeltal från senaste årsredovisningen på allabolag.se
Nyckeltal
Antal anställda 69
Nettoomsättning per anställd (tkr) 7 650
Personalkostnader per anställd (tkr) 1 341
Rörelseresultat, EBITDA 37 414
Nettoomsättningförändring 64,90%
Du Pont-modellen 7,69%
Vinstmarginal 5,79%
Bruttovinstmarginal 28,82%
Rörelsekapital/omsättning -9,09%
Soliditet 18,43%
Kassalikviditet 84,99%
Mina siffror när jag kollar Benify.
Årslön
582 000 kr / år
Pension
35 411 kr / år
Övriga individuella förmåner
5 000 kr / år
Arbetsgivaravgifter
185 912 kr / år
TOTAL KOMPENSATION
808 323 kr
Summan av alla löner, semesterförmåner, pensioner, försäkringar och löneförmåner som betalas av xxxxxx.
Har även en rörlig bonus, snitt 50k per år typ.
Ser ju direkt att jag ligger under ”personalkostnad per anställd” med bra mycket.
De flesta bör göra det eftersom det blir ett procentuellt påslag i alla steg. Därför det funkar så bra för att se lite hur man ligger till och vad man själv kan anses dra in. Jag jobbar just nu i en roll där jag själv drar in 0kr till vad vi fakturerar rent praktiskt vilket gör att jag inte längre kan använda mig att detta som förhandlingsknep.
Ett par saker som du bör ha med dig i detta fall är dock att personalkostnader per anställd kan väga in lite andra kostnader än bara löner, sociala och direkt lönekopplade kostnader. Det kan även vara så att utbildningar, eventuella team-aktiviteter, julbord, personalrekryteringar och annat ligger med på kostnadsraden “Lönekostnader” i er årsredovisning. Behöver inte vara så men sannolikheten är ganska stor.
Det brukar vara ett fåtal som tjänar väldigt långt över snittet i varje bolag, dessa drar upp kostnaderna rejält och det brukar ofta vara en bonuseffekt. Dessutom med 30 procent i pensionsavsättning på varje lönekrona över 46 438kr så sticker detta också snabbt för de med högre lön.
Jag noterar att ni omsätter 7,7 mkr per anställd - det är inte en konsultfirma du jobbar på som uteslutande arbetar med konsultuthyrning va? Om du själv fakturerar ut i närheten av dessa nivåer varje månad är mitt tips att försöka se över att starta eget i sådana fall. Kan du omsätta bara hälften av detta varje år du driva ett galet lönsamt bolag.
Stämmer bra att jag är konsult. Vi säljer spetskompetens, vi konsulter är alla såna som tog nörderiet ett steg längre. Så brukar säga att jag jobbar som support till supporten.
Grejen är just den att jag aldrig skulle orka jaga affärer och kunder. Är noll säljare. Så eget blir det nog aldrig.
Tusen tack för en bra sammanställning. Gjorde något liknande för några år sedan (även om jag inte tog med den till lönesamtalet) och kom fram till att en månadslön på 50" inte var några problem.
Nackdelen med denna fina uträkning är den är ett tve-eggat svär. Den kan möjligtvis få chefen att inse att “oj här får jag akta mig, här har vi en som kan räkna”, eller gör den bara att chefen ser ytterligare anledningar att bli av med mig, då har har blivit en “jobbig jävel”. Inte nog med att han kostar mycket (om man jämfört med alla juniorer man anställer i parti och minut), han börjar ifrågasätta hur vi tjänar pengar också.
Märk väl, att vi får inte reda på timpriserna då de “kan påverka vår löneförhandling på ett för företaget negativt sätt”. Jag fick detta till svar när jag frågade för några år sedan. Ni förstår vilken nivå vi låg på redan då. Och nu har dessutom det forna chefsskapet bytts ut mot chefer som agerar mer som vanliga gamla linjechefer och mindre som de förra konsultcheferna, som jag upplevde som mer dynamiska och påverkbara. Nu är lönesamtalet i princip envägskommunikation, där man blir “meddelad” en lön. Tidigare var det en diskussion där båda förde in sina argument och sen försökte vi enas om något.
Min egen analys av läget är att jag inte har mycket för dessa fina beräkningar, är det på den nivån är det bäst att bara tacka för kaffet och starta eget. Däremot är det finfin input till om man nu skulle vilja bli anställd konsult någon gång i framtiden, då kan man räkna fram en vettig ingångslön.
Jag blir oroad av det du skriver - främst rörande ledarskapet på bolaget.
Om man som chef vill bli av med en lönsam konsult och inte är beredd att dela med sig av intäkterna man genererar ska man inte jobba med konsulter. Då har man inte fattat affären och insett att slutar du så försvinner intäkten. En avkastning på 30 procent av 1 500tkr är bättre än en avkastning på 100 % av 0kr.
Tycker också det låter som du bör öppna eget, just dina problem med löneförhandling och ett rationellt synsätt på vad man som anställd bidrar vad gjorde att jag sa upp mig. Just att få besked om “du får så här mycket i år” utan dialog, argument och att försöka enas i något bra för båda innebär på sikt att de mest lönsamma lämnar då de helt enkelt tröttnar på upplevelsen att bli blåst/utnyttjad år efter år.
Om du vågar ta steget till egen så hoppas jag det går alldeles utmärkt för dig. Du kommer dock hamna i samma förhandling med potentiella kunder så se till att du inte säljer dig för billigt där heller.
Låter onekligen som du sitter på en del spets. Det finns ju dock möjligheten med rekryterade som gör säljjobbet åt dig mot en avgift. Då kan du njuta av fördelarna med det egna men samtidigt slippa säljjobbet.
Finns andra argument för att inte driva eget om du inte vill det men uppsidan finansiellt ser ut att vara enorm.
Tyvärr så går det ju att göra detta till en lukrativ business, att koncentrera sig på att sälja ut juniora konsulter med högre marginal och sen låta de med mindre marginal avyttra sig själva när de börjar bli missnöjda. Har själv jobbat på ett sådant konsultföretag, var jättenöjd med jobbet i början där ingångslönen var helt marknadsmässig och arbetsuppgifterna matchade någorlunda med min kompetens.
Efter 5 år var läget ett helt annat, där både lönen och arbetsuppgifterna inte hade rört sig nämnvärt, vilket gjorde att jag sa upp mig.
Arbetsplatsen fick alltid bra resultat i enkäter om hur nöjd man var med diverse saker där. Inte så konstigt när alla som inte var nöjda valde att gå någon annanstans.
Ja, det är nog exakt det som är problemet. Har varit exakt där jag också och missnöjet växer år för år tills personalen slutar. Det sjuka är att den skolning jag fick under dessa år la en enormt bra grund för resten av min karriär så på så sätt har jag fått ut ett enormt värde av denna tjänst även om min lön under hela denna period var alldeles för låg. Mitt eget humankapital ökade långt mer än min lön - något jag idag får bära frukt av.
Jag brukar förespråka en annan modell för konsulter där du som anställd får en procentuell del av det du fakturerar. Denna ökar utifrån det belopp du själv har fakturerat för att på så sätt få en högre lön ju mer du har gett bolaget. Du har därmed en direkt koppling mellan ditt eget bidrag och din egen lön. Du når aldrig 100 procent av det du fakturerar såklart då bolaget ska täcka overhead men det är i min mening det mest rättvisa sättet att utforma en win-win mellan arbetsgivare och arbetstagare.
Som exempel:
När du fakturerat:
0-2 mkr = 60 %
2-4 mkr = 70 %
6 > 80 %
Detta belopp styr du helt själv hur du vill hantera men ska innefatta lön, pension etc. Jag hoppas att detta blir en mer och mer etablerad modell då jag personlig anser att löntagare i många fall får lite för dåligt betalt kontra ägare till bolag. Med denna modell har du en direkt koppling mellan eget bidrag och egen lön. Skillnader bör helt klart finnas mellan ägare/anställd på grund av risktagande och investerat belopp, det bör dock finnas rimligare gränser än det finns idag.