Jag kör också på .NET, C#, winforms och react. Mest som en backendare dock. Har också jobbat 2 år i produktföretag tjänade 34K vid slutet. Sen byte jag till konsultföretag och fick upp det till 38K. 5K friskvård +4% tjänstepension. Jobbar i mellanstorstad jag med. Så jag tycker att du tjänar för lite.
Jag jobbade inom konsultföreraget under ett år innan jag startade eget. Hade lite tur och fick en kund direkt och nu tänker jag ta ut 52K varje månad + utdelning och allt förmånligt man får av att vara eget. Dock är det absolut mer risk vid början. Efter ett tag så blir det mindre och mindre risk pga kapitalet man sparar i företager. Jag har då total erfarenhet 3.5 år. Starta eget skulle jag rekommendera om du är villig att ta lite risk samt att lära dig hur man starta ett företag och har sparat minst några månaders lön.
Hej! Kul tråd! Tycker likt de andra att du definitivt ligger för lågt i lön. Skulle vilja lyfta ett 5e alternativ.
Egen firma! Finns många företag som skriker efter kompetens och gärna tar in underkonsulter. Arbetar själv på en firma som främst jobbar mot offentlig sektor och majoriteten av konsulterna vi levererar är fåmansföretag.
Nackdelar är väl detsamma som du nämner i 1 och 2 men fördelarna är större.
-Ännu mer ersättning (du betalar ofta under 10% till firman som sitter på ramavtalet).
-Du får de skattemässiga fördelarna konsultbolaget annars får. Kolla upp lågbeskattad utdelning (k10) så ser du fördelar även om procenten till konsultbolaget skulle vara detsamma). Du kan även spara mer i bolaget över årskiften samt blir ofta ännu friare i hur du fördelar pengarna.
Finns även sätt att riskminimera för dig, du kan låta ett konsultbolag som arbetar i denna modell först hitta ett långt uppdrag åt dig, därefter kan du starta ditt eget bolag och jobba på det uppdraget så länge du vill (ofta stannar man ju på ett tryggt uppdrag tills man känner att man har kapital nog att byta till mer spännande men ibland kortare uppdrag).
Timpriset är ju det kunden ser, de har ingen aning om vad du tjänar, och ärligt talat bryr de sig inte i överhuvudtaget. Men om du vill fortsätta att jobba som konsult så blir det såklart väldigt viktigt, framförallt om du ska byta lönemodell.
Lön å andra sidan är inget man förtjänar pga. arbetserfarenhet. En av mina första chefer lärde mig att lön är något man förhandlar!
Har varit i situationer där någon kan tjäna 30k mer i månaden jämfört med sin kollega, där dom gör samma saker och kollegan som tjänar mindre har jobbat där dubbelt så länge.
Alla motiveras inte av att tjäna en massa pengar och som konsult så är det de enda som betyder något för ditt bolag.
Konsulter som har lönsamma, långa uppdrag, som visar att de kan leverera de tjänar tjänar nästan alltid mer.
Nyfiken på att veta mer och finner detta intressant. Vill ni nämna några IT konsultbolag i södra Sverige som kör lönemodell likt alternativ 1 & 2? Dvs 70/30 och 80/20. Vad skiljer de åt? Låter som en väsentlig skillnad i vad man får behålla.
Vad vill du veta? Av det du drar in får du 70% och 30% går till bolaget. Du får en bottenplatta från företaget som kostar maximalt 2% av deras del. Din del får du fördela fritt, dock finns det inte periodiseringsfonder eller utdelningar med mera. Vilket gör att när du är i uppdrag kan du få en fin lön och pension, för att när du sitter på bänken ha lön som inte räcker till hem och hyra.
Rent ekonomiskt är det sämre att ta en sådan deal än fast lön om man inte är 100% säker på att man aldrig sitter på bänken. Kom ihåg att du skall betala allt från din del. Lön, pension, skatter, arbetsredskap, utbildningar med mera.