Det är småpengar i jämförelse med allt annat skulle jag säga. Drar du in 1.5 till 2.0 miljoner per år som egenkonsult är 3:12 småpotatis.
Med Kvadrats räknare är det enklast se hur det blir i slutet som konsult. Lägg bara in det Kvadrat behåller som kassa i bolaget.
Timpeng: 1000 kr/h ; Arbetsvecka: 40h ; Semester/utan uppdrag: 56 dagar ; pensionssparande: 5000; skattetabell: 34 ; övriga kostnader: 10000.
Ger följande brutto till konsulten:
Månadslön: 50 000
Utdelning: 300 000
Pension: 96 000
Sparat kapital: 44 183 + 272 000 = 316 183
Bruttolön som anställd: 90 000/mån
Tack. Det var det jag försökte visa. Självklart kan man fördela pengarna annorlunda då man är egen, vilket förändrar slutresultatet till ens egen fördel. Vilket jag hoppas ovan korta summering visar på.
Du får justera timpriset till 1200/h på kvadrats sajt för att motsvara 1000kr/h.
Kvadrat drar av 17% på dom där 1000.
17% på 1200 = 204.
Så 1200 motsvarar 996/h.
Annars är den räknaren ganska spot-on faktiskt.
Sen diffar det liiiite just nu i och med att lönen inte blir 50 förrän nästa år, den bör vara 46200 i år
Så med 50 så har man marginalskatt på 3800/månad.
Jag hade nog dragit upp “övriga kostnader” till närmre 40/år dock, snarare än 10.
Det dyra som tillkommer (Iallafall för min del, ex moms)
Dator (Räknar 10000 per år) - Ny dator vart 3e år
Telefon (Räknar 5000 per år) Fysiskt telefon + abonnemang
Och sen även
Försäkringar (5000 (?) per år)
Bokföringsprogram (4000/år)
Bokslut av redovisningskonsult (4000/år)
Och lite lullull runtomkring, tågbiljetter, kanske bilresa till kund långt bort (?) Hotellnätter / traktamente.
Hotellnätter för min del är ju dock utdraget senaste 3 åren i närheten av 10.000/månad extrakonstnad då jag mer eller mindre bott permanent på hotell i 15-18 månader.
Den här tar inte heller hänsyn till de extra sparade kapitalet (316.000) jag anser ju att man bör räkna med detta på något sätt, har inte riktigt kommit fram till hur än bara. Men det kan ju direkt översättas till 2 månaders semester om man nu skulle vilja det.
I och med att pengarna är “out of reach” men man äger ju dom ändå, även fast dom är inlåsta. Generellt sett när jag räknar så brukar jag räkna detta som “utdelningspengar” vilket skulle ge ett netto i detta fallet på 21.000 extra per månad (Motsvarande 42.000 brutto extra), även fast detta är fel. Jag ser det som FIRE pengar, den dagen jag slutar jobba kommer jag mest troligt göra så att jag plockar ut dessa ut bolaget som utdelning med låg skatt, även om det bara är 200 per år så är det en skön extrapeng.
Jag har räknat själv på det här och brukar landa på att det är motsvarande 90 i månaden brutto, men då räknar jag ju inte alls med pengarna som ligger kvar i bolaget. Om man vill räkna med dem så kan man ju säga 25% skatt på dem enligt 5/25 regeln, dock är de ju låsta i 5 år då.
Kanske bättre räkna på 20% skatt och säga att jag kan få ut dem på två år med schablonregeln. Hur som helst så är ju det också pengar som jag förfogar över.
Sen om jag vill ta ut dem som lön utan att jobba, eller som lön när jag är pensionär vilket är billigare arbetsgivaravgift, eller om jag vill ta ut dem som utdelning, eller lägga företaget i träda i fem år och ta ut dem med 25% skatt.
Apropå att man får många valmöjligheter liksom ![]()
En miljon, två miljoner, tre miljoner…
(Warren Buffet skämt) ![]()
Jag känner mig sjukt trög. Jag gjorde en Excelsnurra för att räkna.
Räknar på att jag jobbar 10 månader av 12, att en månad innehåller 167 timmar (vilket verkade vara ett snitt man räknar med), 15% TJP och övriga kostnader på 5000 och att jag som idag har en bruttolön på 65 000:-. Men denna beräkning har företaget kvar 467 000:- ? Räknar jag snett?
Och, jag räknar så här bara för att jämföra med dagens situation. I ett verkligt scenario skulle jag säkerligen ligga på brytgränsen.
| Timtaxa: | 1000 | |
|---|---|---|
| Antal timmar genomsnittsmånad: | 167 | |
| Inkomst per månad: | 167000 | |
| Inkomst 10 månader: | 1670000 | |
| Månadslön: | 65000 | |
| Arbetsgivaravgift: | 20423 | 31,42% |
| Tjänstepension: | 9750 | 15% |
| Lön totalt, per månad: | 95173 | |
| Årslön, 12 månader: | 1142076 | |
| Övriga kostnader per månad: | 5000 | |
| Övriga kostnader per år: | 60000 | |
| Kvar per år: | 467924 | ([Inkomst 10 månader] - [Årslön] - [Övriga kostnader per år] |
Jag tror du missar bolagsskatt 20.6% på vinsten exkl periodisering. 25% av vinsten kan periodiseras i upp till 6 år.
Och som du nämner, kan du uthärda till januari 2024 på bara 50k bruttolön - gör det. 2024 kan du då ta ut 25k i månaden i utdelning som beskattas 20%.
Antagligen lättare räkna på 140 timmar per månad 12 månader om året (10 veckor ledighet inkl röda dagar) och bara låtsas semester inte finns.
Din tjänstepension kostar dig brutto 9750 * 1,2426 = 12115 kronor.
Jag har räknat ut skillnaden mellan anställd och konsult med dina värden. Du får 87000 mer per år i kassan än vad de får. De andra beräkningarna vi gjort är mycket mer förmånliga ekonomiskt för dig, dvs om du tar lägre lön, utdelning och sparar pengar innan du plockar ut dem.
Dra sedan ifrån allt det du får idag från ditt överskott. Kurser kostar runt 10000 SEK/dag ex moms. Sedan tillkommer kostnader som försäkring, bokföring, bokslut, resor, abonnemang, utrustning med mera. Det måste du också dra ifrån.
Glöm inte att en periodiseringsfond kostar ~2.5% i ränta i år och kommer säkerligen vara betydligt dyrare nästa år med tanke på att styrräntan gått upp, det blir ett väldigt dyrt lån!
Allt detta är inkluderat i “Övriga kostnader per månad: 5000”, undantaget möjligtvis resor.
Det enda som är snett är väl som Tjocke nämnt, skatten på bolagets pengar.
Klart du skulle, helt jättedumt att inte göra det ![]()
Som sagt, det behövs en bruttolön på en bit över 100.000 / månad för att det ska vara ekonomiskt försvarbart att inte vara egenföretagare och fakturera 1000/h, särskilt om du har ett långt stabilt uppdrag.
En fundering dock, när / om ditt uppdrag tar slut, hur ser dina chanser ut för att skaffa ett nytt konsultuppdrag? Eller har du tänkt gå tillbaks till din anställning då?
Bra synpunkt. Jag får kolla upp vad det ska kosta.
Nån procent har jag tänkt man i normalfallet/på sikt, klår på börsen.
En fördel med periodiserat är att om man står utan uppdrag så kan man ta ut lön utan dubbelbeskattning.
Andra parametrar är om du avser skaffa barn och nuvarande arbetsgivare drygar ut lönen. Eller om du regelbundet är sjuk 2-14 dagar.
“Schablonintäkten beräknas genom att summan av gjorda avsättningar till periodiseringsfonder som bolaget har vid ingången av räkenskapsåret, multipliceras med 72% av statslåneräntan 30 november året före beskattningsåret.”
Är inte beskattningsåret nu 2022, dvs statslåneräntan som ska användas är 0.23%?
Just nu är statslåneräntan på 2.16%, så schablonintäkten blir 1.55%.
Klokt eller ej beror väl på förväntad avkastning.
En fundering dock, när / om ditt uppdrag tar slut, hur ser dina chanser ut för att skaffa ett nytt konsultuppdrag? Eller har du tänkt gå tillbaks till din anställning då?
Jag verkar i IT-branschen och har jobbat som anställd konsult tidigare.
Anser mig ha ett starkt CV och en bra varumärke hos tidigare kunder. Har haft många olika roller så jag tror att jag borde kunna hitta nya uppdrag ganska lätt.
Är lite av en trygghetsnarkoman men har tänkt ett tag att egen konsult kanske skulle ge mig en större frihet i livet än jag har nu och det jag nu diskuterar innebär en bra timtaxa i ett 3+ årsuppdrag vilket gör beslutet lite lättare.
Skulle jag mot förmodan inte få fatt på ett nytt uppdrag efter denna tid så litar jag så pass mycket på mitt humankapital att jag lätt kommer få ett annat jobb.
Andra parametrar är om du avser skaffa barn och nuvarande arbetsgivare drygar ut lönen. Eller om du regelbundet är sjuk 2-14 dagar.
Har två barn i nedre tonåren och avser inte att skaffa ytterligare ![]()
Är väldigt sällan sjuk.
En sak är ju det här med att räkna på det vilket jag nog landat i att det med råge skulle vara värt det, men det andra är faktumet att jag knappt jobbat ett år i nuvarande roll med stort ansvar och jag är en person som ofta är lojal och alltid haft långa anställningar.
Blotta tanken på att säga upp mig redan känns jättejobbig ![]()
Ett alternativ är ju att ta anställning hos en konsultförmedlare. Det är en sorts mellanform av traditionellt konsultbolag och att köra egenkonsult. Man är i princip som egen, det man drar in på sitt uppdrag placerad i en egen pott och du disponerar fritt att välja lönenivå, beläggningsgraden och semester och hur mycket som går till pension etc.
Bolaget tar 30% av dina intäkter och för ett får du i princip kontorsplats och administrativa tjänster samt då hjälp att sköta sälj och hitta nya kunder, samt även kollegor att diskutera med i de fall du inte sitter 100 % hos din kund.
30% för det är kanske i överkant, men på det stora hela fungerar den formen fint för mig i alla fall.
Jag är i it branschen som projektledare och drar in ca 1000 i timmen. Och har därmed ca 700 till min pott. Uträkning enligt exempel i ovan inlägg av andra är tillämpligt i övrigt.
Räknar ni inte med Tjänstegrupplivförsäkring, Sjukförsäkring (vid långvarig sjukfrånvaro) etc.?
Borde också vara en parameter när man jämför med vanlig anställning.
Hahaha… ![]()
Kan ingå i övrigtposten. Förutom de två jag nämnde (utdrygad föräldrapeng, sjukpeng dag 2-14) och kanske nånting till, som inte är försäkringar utan kommer från arbetsgivaren.
Allt detta ingår för dom 5000/månad övriga utgifter. Jag skulle t.o.m våga påstå att 5000 är i överkant för att täcka in allt du nämnt.
Snyggt! Inga problem då ju! Bara kör!
Ja… Men om schablonintäkt är 1.55% så är räntan på periodiseringsfonden 7.5%~. Det blir väldigt dyrt väldigt snabbt. Jag hade inte lånat pengar för 7.5% för att investera på börsen ![]()
Har en bekant som jobbar för ett sånt företag, jag personligen tycker det låter som ett horribelt upplägg.
Och nu handlar det inte om att “byta jobb” för TS utan att han har fått ett erbjudande om konsultjobb om han startar eget. Att då ta en anställning hos en konsultförmedlare på detta viset så kostar det över 1.5 miljon på de 3+ år som hans uppdrag är.
Hmm… så schablonintäkten är vad man ska betala, inte vad som i sin tur beskattas?
Jag behöver nog reda ut det här medan statslåneräntan räknas som 0.23%.
Ehh… Nu blev jag osäker faktiskt, jag antog att det var schablonintäkten man skulle betala.
Jag har försökt reda ut det här en stund men Skatteverket är ju inte bäst på att skriva ut saker i klartext… Sjukt luddigt.
Jag har antagit att det fungerat på liknande sätt som uppskovsräntan innan, och alltid räknat på att schablonintäkt är det man betalar.