Ja men efter skatt på pensionen har du fått tillbaka dina 10k så du går minst jämnt ut?
En del av pensionsavsättning går även in premiepension
som har billig och bra förvaltning av kapital.
För att få garantipension att bli ‘lönsamt’ om det ens går måste du gå all in för det och leva på rätt små inkomster hela arbetslivet tror jag
Det beror väl på vad man gör med de 10000?
Har testat olika scenarion med att sluta jobba vid 55 eller jobba hela vägen, gör inte nån jätteskillnad på statliga pensionen. Uttagsålder är väl så viktigt
Ja, 25 kr per mil. Mitt fall hittills har varit speciellt då jag haft en elbil i några år som i princip inte förlorat något värde (iallafall nominellt) och kostat mig väldigt lite så har helt klart gått plus på de milen.
Men ja, principen handlar såklart om att försöka köra billigare än 25 kr per mil
och det är bara för arbetsresor men jag gör enbart arbetsresor, mitt kontor är hemma etc
Men 30% är gravt felaktig på dessa siffror för 195000 bör rätt skatt vara mellan 16-17 procent lite beroende på vilken kommun du bor i.
För 100 tkr landar den på runt 11-12%. Skatteverket har? N sida du kan beräkna skatten på.
Tar du ut 200k om året i lön så är det bara 16% skatt, för att du ska få en jämförbar uträkning
100 000 kr / 1.32 = 75 750 kr
75 757 * 0.84 = 63 635 k.
Om du tar ut 50 000 i månaden så är skatten 22.7%.
Du får högre pension, möjlighet till sjukpenning osv. Det finns en anledning till att alla gör så…
Apropå min aning om att Enskild Firma faktiskt är bättre än Aktiebolag för mindre årsinkomster. Jag ville kolla upp det lite närmare, här är vad jag kommit fram till än så länge ![]()
På denna sida finns en bra skattekalkylator som också tar arbetsgivareavgift / egenavgift samt grundavdrag & jobbskatteavdrag i beaktande.
Låt oss säga att du har en obeskattad vinst på 180000kr för ett år. Tar man ut allt det i lön för Enskild Firma respektive Aktiebolag blir skatteeffekten så här, förutsatt att detta är ens enda inkomst av tjänst det året:
-
Enskild firma: Total skatt inkl arbetsgivareavgift/egenavgift på 47 959kr av 180 000kr, dvs 26,6%
-
Aktiebolag, lön: Total skatt inkl arbetsgivareavgift/egenavgift på 62 516kr av 180 000kr, dvs 34,7%
-
Aktiebolag, utdelning: Total skatt (bolagsvinstskatt plus kapitalskatt utdelning): Cirka 36%
De första två alternativen ovan är dessutom ännu bättre än de ser ut, eftersom de inkluderar en pensionsavsättning till dig själv. I det här exemplet är den 9400kr, eller ca 5%-enheter av den totala skatten.
Skillnaden till Enskild Firma beror på det s.k “Schablonavdraget”, som för vanliga åldrar är 25%. Detta dras bort innan egenavgiften beräknas. Något liknande sker inte för Aktiebolag (där det kallas Arbetsgivaravgift). Båda alternativen har sedan Grundavdrag och Jobskatteavdrag som minskar skatten för din inkomst av tjänst, och därför blir totalskatten så pass låg.
Slutsats: Enskild firma är förmånligt än aktiebolag för mer beskedliga årsinkomster, sett till total skattesats (inklusive arbetsgivaravgift/egenavgift).