Jag säljer en vara för 125 kr.
Moms dras vilket blir 100 kvar
Egenavgifter 29% blir 71 kvar
Kommunal skatt 31% 49 kvar.
Nej. Du har glömt jobbskatteavdraget.
Aha! det har jag inte ens hört talas om! hur gör jag? google ger mig inget speciellt. som jag förstår det är det en sänkning av kommunalskatten?
Det var ju regeringen Reinfeldts stora grej. Dessutom höjdes det flera gånger under årens lopp. I praktiken innebär det att många löntagare enbart ligger på runt 25 procent i marginalskatt.
Effekten blir ju också att pension beskattas högre än lön. Det bör knappast ha undgått dig hur missnöjda många pensionärer är med detta.
Gå in på Skatteverkets hemsida och använd “Räkna ut din skatt” så får du se vad jobbskatteavdraget innebär för dig.
Ps. Du är inte ensam om att inte veta vad jobbskatteavdrag är. Helt ofattbart hur denna reform har gått under radarn.
Då du säljer en vara så har du glömt bort kostnaden för varan. Du har väl köpt in antingen varan i sig eller råvaror, komponenter, delar etc. som blir din vara?
Är det en tjänst så har du väl andra utgifter som kostar?
råvarorna kostar inte mer än några kronor i mitt fall. Ingen hyra heller. Men detta är bara ett räkneexempel för att se om jag är på rätt spår. Ser det rätt ut?
Som jag skrev ovan. Skatteeffekten blir lägre om du ligger under brytpunkten för statlig skatt och högre om du ligger över.
Jag brukade inte ens tänka på moms när jag hade företag. Det är bara något som passerar. Man tar i den och skickar vidare. Man pratar bara om priser ex. moms.
Jo men hur mycket och hur räknar man ut det, om man ligger under och över brytpunkten? Det hittar jag inte nånstans
Brytpunkten för statlig skatt är 614 000 kr per år.
Gå in på Skatteverkets hemsida och använd “Räkna ut din skatt” så ser du utfallet för just dig. Först lägger du in siffrorna utan näringsverksamhet. Sedan lägger du in siffrorna med näringsverksamhet. Då ser du skillnaden i skatteutfall.
Ok, jag testade först att skriva in 100.000kr i överskott av näringsverksamhet ,skatten blev då 32525
Sen testade jag med 1000000, då blev skatten 636930. Kan det verkligen stämma?
Det ena jag fyllde i var överskott av näringsverksamhet
Är den blivande näringsverksamhet ett extraknäck, så måste du även fylla i din lön.
Vi har ett högt skattetryck i Sverige.
Du måste beakta att i den summa som du angivit även ingår ett schablonavdrag för egenavgiften.
Detta exemplet är för enskild firma så allt överskott beskattas.
Gör ett förtydligande för säkerhets skull.
Enkelt uttryckt. Den enskilda firman gör en vinst på 1 miljon. Egenavgifter ca 30 procent är avdragsgilla. Därför gör man ett schablonavdrag på 25 procent. Du betalar då egenavgift 30 procent och sedvanlig skatt på 750 000 kr.
Schblonavdraget och det verkliga beloppet stämmer aldrig exakt. I nästa års deklaration får därför redovisa både medgivet avdrag och verkligt belopp för tidigare inkomstår. Mellanskillnaden tas då upp till beskattning.