Hjälp mig att räkna ut skatten på min enskilda firma

Fattar inte varför jag inte kan citera på mobilen…

MEN, blir inte egenavgifterna
240000:- x 0,2897=69528:- ?

Edit: Eller iallafall ≈ 65183:- efter ”nedsättning av egenavgifter” som är på 15000:- upp till 200k

Egenavgifter ska inte beräknas på resultatet, utan de ska beräknas på resultatet minus egenavgifter. Därför gör man i deklarationen först ett avdrag för uppskattade egenavgifter och det som blir kvar efter det avdraget utgör grunden för beräkning av egenavgifter Så i detta fall ska egenavgifterna inte beräknas på 240.000 utan på 196.996 (240.000 - 43.044).

Sen kan man då tycka att egenavgifterna borde bli ungefär 196.996 * 28,97 % = 57.069, men då kommer nedsättning av egenavgifter in i bilden vilka i det här fallet blir 196.996 * 7,5 % = 14.774. Sen är det så att summa egenavgifter aldrig får vara lägre än ålderspensionsavgift plus allmän löneavgift. I det här fallet blir då total egenavgift = 43.003.

1 gillning

Hur får man fram detta?

Det är ingen jätteenkel beräkning, så tycker man det är viktigt att veta hur man ligger till skattemässigt bör man använda ett bokföringsprogram som löpande räknar ut det här åt en.

1 gillning

Enkelt räknat ska du räkna med att betala 50% i skatt på det du tar ut rent. Gäller både enskild och AB. Hamnar du över statliga gränsen ca 50 000kr brutto/månad, blir det mer.

Du kan även avsätta en del av vinsten, 30 % i periodiseringsfonder. Detta är förskjuten skatt och ska återföras senast 5 eller 6 år. Finns info om detta på Skatteverket.

1 gillning

När det gäller Enskild firma så är det inte “på vad man tar ut” utan på den vinst man gör.

50 procent är lätt att komma ihåg och ger en viss marginal. Grund- och jobbskatteavdrag gör att det brukar bli något mindre i skatt och sociala avgifter.

Nej, 50 % kanske gällde tidigare i historien. Nu för tiden är det i många fall för mycket. Det som efterfrågades i den här tråden och redan besvarats (om du läser innan du skriver) medförde en total skatt på knappa 33 %.

Så är det, i enskild firma räknas allt som inkomst. Det finns ingen vinst i den bemärkelsen. Däremot kan man sätta av 30% av överskottet i periodiseringsfonder. Jag tycker det funkar hyfsat att räkna skatten på 50% så länge man håller sig under inkomsttaket.

33% är knappt kommunalskatten i många kommuner, därtill tillkommer närmare 32% i arbetsgivaravgifter. Enskild kanske är 29% minns inte…

Sedan finns schablonavdrag etc. Men ungefär 50% för enkelhetens skull och för att slippa svettas vid deklaration…

Men min uträkning här ovanför har tagit med alla skatter och avgifter som finns.

Varför envisas med att påstå att det är 50 % som gäller när det faktiskt inte är så?

Det stämmer med 29 procent, men avgiften är i sig självt avdragsgill, så procentsatsen är i praktiken lägre än så.

50 procent gällde tidigare, men nu är 50 procent väldigt god marginal.

Varför inte bara gå in på skatteverket och göra en preliminär inkomstdeklaration? Då kan man ta med alla övriga inkomster och avdrag. Så får man ett beslut på hur mycket man ska betala varje månad. Det blir ingen exakt uträkning, men man kan göra om den under året om man märker att man kommer tjäna mer eller mindre än vad man angav först. Eller om andra uppgifter förändras som påverkar skatten.

Så kan man väl göra, men det kan ju bli ganska omständigt ifall man inte i förväg vet hur intäkterna kommer att se ut. Då kan man få göra om processen många gånger under årets lopp för att hamna rätt.

Det självklara för den som driver enskild firma borde vara att direkt i bokföringsprogrammet löpande kunna se hur man ligger till skattemässigt. En sådan “skatteuträknad resultaträkning” visar exakt hur mycket som utgör skatteskuld av de pengar som finns i verksamheten. För den som konsumerat över sina tillgångar är ju det viktigt att få veta så tidigt som möjligt, inte först när deklarationen ska lämnas in i maj året efter.

Enligt Bokios hemsida

Bokios uträkning har det problemet att den tar med alldeles för högt avdrag för egenavgifter, det som benämns schablonavdrag. Bokio tar med 60.000 kr men borde för en rätt skatteuträkning vara 43.003, därför blir egenavgifterna (benämns “Sociala avgifter att betala”) för lågt och det innebär i förlängningen att även inkomstskatten blir för låg.

Bokio drar alltså av 25 % för egenavgifter medan det rätta avdraget ska vara 17,9 % i det aktuella fallet. Effekten kommer bli att den här diffen kommer att belasta nästa års skatt istället.

Nu vet jag inte vilken skattesats m.m. som har angetts för den här beräkningen i Bokio men den slutliga skatten i Bokios beräkning blev 13.000 kr lägre än den jag räknat fram i eFRedo (visas tidigare i tråden) och det mesta av den differensen förklaras med det högre avdraget för egenavgifter.

2 gillningar