Vad kostar saken till företaget egentligen?

Händer allt som oftast att passiva lantbrukare får tillbaka moms. Har haft tre stycken bland mina kunder i år.

Ofta är det skogsbruk. Utgifter har man varje år, medan inkomsterna kommer mera sällan.

I samband med nystart av ett företag är det också relativt vanligt. Först investeras med mycket moms, sedan kommer intäkterna.

1 gillning

Givetvis är det så. Hade de 3000 i hyra i mitt exempel
varit momspliktiga hade förtjänsten varit ytterligare 750 kr.

Intressant. Får kolla upp.

Visst är det så. Läs mitt näst senaste inlägg, där jag berättar att jag i år haft tre sådana fall bland mina kunder.

Det var vad du skrev, så vet inte vad jag missförstod. hoppas det löser sig dock

Ja, men det är en inledning. Hade kunnat skriva priset exklusive moms också. Men då inlägget handlar om hur mycket man kan räkna bort i företag till skillnad från som privatperson ville jag ta med det. Ursäkta om det förvirrade dig.

Inläggets frågor kommer i nästa stycke om inkomstskatt och i efterföljande stycke de sociala avgifterna, eller egenavgifter som de ju kallas för oss med enskild firma.

Hoppas du nu förstår inlägget bättre

Vad kostar det att köpa den här saken i min enskilda firma?

Det är en fråga jag ofta får och det första svaret är alltid: “Det beror på”

Det beror på din ålder, var du bor, om du är medlem i svenska kyrkan eller annat trossamfund, vilket årsresultat du har i samtliga dina enskilda firmor, vilka övriga inkomster du har (t.ex. lön).

Om vi tar ett exempel. Person i vuxen ej pensionär-ålder, bor i kommun med skattesats inkl. begravningsavgift på 32,077 procent, årsresultat i momspliktiga enskilda verksamheter = 500.000, inga övriga inkomster.

A. Inget inköp av sak
Resultat från näringsverksamhet: 500.000
Total skatt: 184.221
Nettoinkomst: 315.779

B. Inköp av sak för 10.000 kr inkl. moms
Resultat från näringsverksamhet: 492.000
Total skatt: 180.759
Nettoinkomst: 311.241

Det här innebär då att inköpet medför att nettoinkomsten minskar med 315.779 - 311.421 = 4.538

Så för personen i exemplet är då kostnaden för att köpa en sak för 10.000 kr = 4.538 kr

Företag som AB, handelsbolag är alla juridiska personer. Enskild firma är ingen juridisk person i och med att den enskilda näringsidkaren och företaget är samma person.
Man kan enkelt se det som att en juridisk person kan göra avdrag från oskattade pengar men det kan inte en enskild firma.
Däremot måste man som juridisk person skilja på ingående och utgående moms, det finns undantag som ex bilar…

Kan Du försöka förklara vad den faktiska skillnaden är mellan egenavgifter och arbetsgivaravgifter?

Jag har trots flera års studier av Skatterätt knappt upptäckt någon större egentlig skillnad…

Hoppas nu att Martin08 som verkligen verkar vara en tvättäkta NollÅtta kan berätta!

Du betalar Egenavgift om du är egen företagare, det vill säga driver Enskilda firma. I normalfallet är egenavgiften 28,97 procent.

Har du en anställd betalar du Arbetsgivaravgift., som normalfallet är 31,42 procent.

Varför denna skillnad? Jo. I avgifterna ingår posten Arbetsmarknadsavgift. Den finansierar bland annat arbetslöshetsersättningar, aktivitetsstöd mm. Saker som egenföretagaren sällan eller aldrig kan utnyttja. Man får därför en lägre avgift.

1 gillning

Så Martini du menar att någon som bedriver sin verksamhet som enskild firma inte får lov att göra avdrag för sina kostnader inom verksamheten för oskattade pengar?

Man kan enkelt konstatera att Martini har fel.

1 gillning

Yes, erkänner att det var fel formulerat.

Aktiebolag kan göra avdrag för nästan alla kostnader som är direkt relaterade till verksamheten, som lönen tex vilket enskild firma inte kan.
Men man gör i en enskild firma avdrag som privatperson.

Man betalar ju inte lön till sig själv i en enskild firma eftersom det är vinsten som beskattas. Därför blir det inga privata lönekostnader. Däremot har du en anställd i en enskild firma så får du givetvis dra lönekostnaden.

Eftersom jag har deklarerat för ett antal lantbrukare under årens lopp så vet jag att alla relevant kostnader givetvis kan dras i rörelsen.

Så länge man ligger under brytpunkten för statlig skatt är skattereglerna för enskilda firmor i många fall till och med bättre än för AB

1 gillning

2 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet