Enskild firma och inköp av utrustning

Förstår hur du menar, tack!
MEn om man vill få med dem som tillgångar, får man inte tillbaka moms då?
Att få ett värde i bolaget är ju ändå något som är positivt.

Att hantera skrivbord, stol, dator och telefon som tillgångar (inventarier med värdeminskningsavdrag över tid) borde inte vara omöjligt men däremot ovanligt. Läs i så fall Skattverkets stycke efter punktlistan.

Prylarnas begränsade värde och ekonomiska livslängd gör dock att de flesta använder sig av möjligheterna att dra av dem direkt som kostnader. Detta för att slippa det extra bök som avskrivningar under flera år innebär, och för att inte i onödan behöva vänta på avdragen. När det gäller övertagande av privata tillgångar till nystartad verksamhet har du även nackdelarna att behöva klarlägga deras marknadsvärde och att ej få dra av för ingående moms som Skatteverket skriver.

Fått datorn och telefonen värderade idag. Tillsammans uppgår dom till 35 000kr. Då kan jag lyfta in dem i bolaget för att dra moms?

Har försökt att beskriva min syn på vad Skatteverket tar upp i länken ovan, men du behöver själv sätta dig in i alternativen. Inte minst meningen “Observera att du inte får dra av ingående moms i momsredovisningen” i samband med marknadsvärdering och värdeminskningsavdrag.

Du ķan inte dra momsen då du köper av en privatperson, dvs dig självom. Om köpte grejerna förra månaden för att använda i företaget så slå in grejerna på originalkvittot.

Kan inte tänka mig att skv skulle säga något om de.

Frågan är om du får det med tanke på privat använding med.

Inköpen är inte gjorda för att användas privat utan endast i tjänst i företaget.