Hej kära forum!
Ska hålla mig kort!:
Jag ska renovera mitt AB’s kontorslokal jag hyr.
Jag ska göra detta själv och behöver köpa in verktyg för att genomföra renoveringen. Men eftersom snickarverktyg inte behövs för att bedriva min verksamhet, så går det ej att dra av.
Jag ser följande alternativ:
Köpa in det på mitt AB, men hur blir det då med skatt osv? (Ber om ursäkt är ny inom företagande)
2.Köpa in verktygen privat och hyra ut det till mitt AB under renoveringens tiden( Kollade med Skatteverket och så länge det är marknadsmässig hyra och AB har behov av det så skall det gå bra. Doc måste jag privat deklarera inkomsten och bli 30% beskattat på det.
Hyra in hantverkare att göra jobbet, Men alla bra är uppbokade till hösten tyvärr.
Finns det någon annan lösning? Helst där det involverar att använda pengarna i AB.
Klart du kan köpa in verktyg i ett AB och dra av kostnaden. Behövs det för att renovera bolagets lokal är det inga konstigheter. Se bara till att du inte köper in det på AB och sen använder det privat, då blir det förmånsbeskattning om man ska vara korrekt.
Tack för råd!
Eftersom jag är ny inom företagande så vill man göra rätt. Man är ju rädd för att Skatteverket bedömer att det är en förmån.
Men i värsta fall vid årsredovisningen så får man väll bara förmånsbeskattas för den delen då?
Eller hur funkar det med böter osv om de ej håller med om mina inköp till AB?
@Vikt0r
Ett annat alternativ är att du köper verktygen i bolaget. Använder under renoveringen och sen säljer dem, exempelvis med auktion på Tradera. Vill du ha dem så kan du köpa loss dem själv. Eftersom det är en öppen annons alla kan buda på så kommer du köpa grejerna för marknadsvärdet. Det innebär ingen förmånsbeskattning. Kostnaden för annonsen bör landa på 100 kr avdragsgillt i ditt AB.
Hur stor kostnad handlar det om sett till bolagets omsättning? Har väldigt svårt att se att Skatteverket skulle se det här som ett problem.
Sedan är det som övriga säger att du kan ju sälja verktygen eller ge dem till dig själv och beskattas för det privat.
Ja, så länge de säljs på en öppen auktion. Tidsaspekten är inte viktig och risken för en revision på den tiden är minimal, men säljer du så snart du är färdig med dem så slipper du oroa dig.
Jag tror du komplicerar det hela. Behöver du verktyg så köp dem. Så länge du kan visa att du behöver dem för något i verksamheten, inga problem.
Vad gäller auktion till dig själv är det lugnt så länge du inte sätter villkor som gör att du själv skulle gynnas prismässigt och det därmed inte längre är marknadsmässigt pris (dålig koll på vilja villkor man kan sätta på t.ex tradera)
@Nestor Tänkte om det skulle bli revision. @FireSwede Tack för tips @bjofo461 Tack för feedback, tror nog som du säger att det inte ska vara några problem!