Avdrag inom nytt affärsområde - omsättningskrav?

Jag har ett AB sedan tidigare där jag konsultar som extraknäck utöver mitt vanliga kontorsjobb med omsättning kring 350k årligen.

Jag är intresserad av skog, verktyg, motorsågar, möbeltillverkning mm och vill på försök inhandla en del sådana saker med ambition om att det på sikt ska bli någon typ av ny gren i bolaget. Osäkert om det någonsin kommer leda till intäkter, men ambitionen finns.

Kan jag inhandla en mängd fina verktyg, motorsågar, utrustning mm avdragsgillt? Det är väl inget krav på att göra bra affärer. Eller kan skatteverket få för sig att jag ska använda dessa saker privat?

Detta är alltså en verksamhetsområde som ligger långt från nuvarande, men man jan väl lägga till fler SNI-koder? Det är väl naturligt att företag vill bredda sig.

Ja ni förstår.

1 gillning

Välkommen till forumet!

Från skatteverkets hemsida:

Utgifter för intäkternas förvärvande och bibehållande dras av som kostnad

Huvudregeln är att utgifter för intäkternas förvärvande och bibehållande dras av som kostnad (16 kap. 1 § IL). Ränteutgifter och kapitalförluster som hör till näringsverksamheten ska dras av även om de inte är att se som sådana utgifter.

För att avdrag ska medges krävs inte något direkt samband mellan utgiften och någon specifik intäktspost. Det finns inte heller något krav på att utgiften ska ha varit nödvändig för att förvärva och bibehålla inkomster.

Jag brukar alltid säga två saker som har fungerar för mig:

• Skarva inte och ljug inte, det lönar sig inte.

• Det är en värvningskonversation av den som du har samtal med på SKV. Om du kan berätta en historia som hänger ihop OCH ha underlag i ordning som styrker historien så brukar det gå.

2 gillningar

Har du ringt skatteverket och frågat ?

Du är anonym, du kan vara ärlig eller kan du inte ens vara ärlig mot dig själv?

Ja, faktiskt.

Och jag fick ett jakande men vagt svar i stil med första svaret i denna tråden.

Min osäkerhet beror naturligtvis på att det rör sig om saker som teoretiskt sett skulle kunna vara ämnade att användas privat och att det (självfallet) finns en osäkerhet huruvida de de facto kommer att generera överskott eller ens intäkter framgent.

Det verkar ju för bra för att vara sant om folk kan starta ett AB och sen köpa allt som ligger nära ens intressen och hävda att det är med ambition om överskottsgenerering.

1 gillning

Det beror nog på omfattningen av eventuellt missbrukande av bolagets resurser. För fjällstugor, båtar, bilar, t.o.m konst finns ju väl definierade regler.

Själv funderar jag på att inhandla ett par airpodds på bolagets räkning. Till stor del kommer de brukas privat men även under arbetstid att nyttja när jag pratar i telefon.

1 gillning

Finns som sagt inga krav på att göra bra affärer. Så länge du kan motivera det med en tanke är det inga konstigheter. T ex du köpte en dammsugare då du tänkt erbjuda hemstädning men märkte att kunderna inte ville betala dina priser så det blev aldrig någon sådan tjänst men däremot finns ju såklart dammsugaren kvar.

2 gillningar

Det är ju inte så frågan är ställd. Om några år, kanske eventuellt ska man, om stjärnorna står, rätt försöka erbjuda hemstädning. Dock köps dammsugaren idag. Och kanske, här får man fylla i själv, förvaras den under tiden i hemmet, i ts städskåp.

1 gillning

Ja innan man har en färdig möbel att erbjuda till försäljning så behöver naturligtvis virket torka och ett antal prototyper tillverkas. Jag kan för guds skull inte garantera att någon köper mina möbler.

Sågen kommer att förvaras i företagets hyrda lokaler (som råkar vara min egen källare).

Tänk om staten går miste om ett framtida jätteföretag med tillhörande skatteintäkter bara för att jag inte vågar köpa en såg? Det vore tråkigt!

1 gillning

Den dagen du börjar fälla träd och hyvla plank har ju verksamheten de facto startat.