Hej. Ny användare på forumet men har läst det under lång tid.
Ska starta eget AB och har lärt mig massor tack vare alla trådar som finns här. Stort tack för det! ![]()
En fundering som dykt upp, nu när jag planerar för framtiden, gäller företagsinköp. Jag vet att inköpen självklart måste motiveras av verksamheten, eller förmånsbeskattas
Jag kommer att sälja tjänster primärt, men även detaljer eller anpassning av detaljer mha egen verkstad (typ prototyper, eller korrigeringar av detaljer). Vissa maskininköp kommer att behövas, vilka är en förutsättning för verksamheten. Men. Jag kommer ju få möjlighet att använda dessa maskiner privat också (verkstad i anslutning till boende)… innebär det att jag måste förmånsskatta även om jag faktiskt inte använder dem privat alls?
En annan fundering är om jag kommer till en maskin som jag faktiskt skulle kunna tänkas vilja använda delvis privat. Skulle jag då kunna låta AB:t stå för en del av inköpskostnaden och jag själv privat för en del? (Typ 80/20% vilket kanske skulle motsvara användningen). Anledningen till att tanken dök upp var att jag läste på Skatteverket att avdrag för momsen kan ske på detta sätt (obs: vet inte ifall det endast gäller enskild firma), dom skriver: ”Om du köper en vara eller tjänst som du sedan använder både privat och i företaget så kan du bara dra av den delen du använder i företaget. Det är du som ska göra en rimlig bedömning av hur mycket du använder varan eller tjänsten”
Om detta gäller momsavdrag låter det väl rimligt att själva inköpskostnaden skulle kunna ske med samma tankesätt? Någon som vet ifall det är så? Och i så fall om det även gäller eget AB?
Mvh