Källa!? Så om man köper en 49" istället för 2x27inch för att kunna ha ett bättre workflow så straffas man?
Tror inte på detta, men ifall det skulle vara sant är det bland det löjligaste jag hört.
Förlåt!
Det är naturligtvis rent trams som jag hittade på rakt uppochned!!
Det lät som trams Men man vet aldrig med vårt kära skatteverk
På allvar nu då,
Utgifter du har för inkomsternas förvärvande är som grund avdragsgilla. Om du köper en skärm för att använda i bolaget kan du med gott samvete dra av den. Det Skatteverket har synpunkter på är när föremål som dras av är verksamhetsfrämmande, dvs att man inte tror syftet är att använda prylen i verksamheten. Exempelvis om jag är IT-konsult och köper en fyrhjuling för att skotta snö så låter det orimligt. Det är då mer sannolikt att jag ska ha kul i skogen med den och i så fall måste jag kunna påvisa konkret nytta i verksamheten.
Gällande skärmen gör du rätt om du drar den. Idag finns i princip inte en enda verksamhet som inte kan tänkas behöva dator och kringutrustning.
Men visst var det tanken om avdragsgilla tum lite skojigare?
Tror du ger Skatteverket för många briljanta idéer med ditt förslag om avdragsgilla tum. Hoppas de inte läser forumet
Du har grunden en rätt inställning.
visst är det så. framförallt i större städer.
Jag konsultar som bisyssla; som konsult inom teknik. Är det ok att exempelvis köpa hörlurar, jag behöver ju inte hörlurar rent krasst för att göra mitt jobb skulle ju kunna ringa med högtalarfunktion och använder de mest för att lyssna på musik medan jag arbetar. Är den typen av inköp ok, har tidigare köpt en skärm, tangentbord, musmatta och mus eftersom det är ganska självklart att det behövs…
Tänker inte köpa några “värsting” grejer heller, utan något mellanmjölk ifall det påverkar på något vis.
Köp ett headset, du ringer ju kunder o.s.v. eller hur? Tipsar om Sennheiser Momentum 4 Wireless eller kanske Airpods Max.
Klart du behöver ett headset. Produktiviteten ökar när du kan lyssna på musik med högklassigt ljud. Dessutom är det viktigt när du ringer samtal att du har aktiv brusreducering, multipoint och äkta läder mot örsnibbarna så du inte får utslag. Jag är nöjd med mina Bowers & Wilkins PX8 men Focal Bathys, Mark Levinson 5909 eller Dali IO-12 skulle säkert funka också.
Utgifter nödvändiga för intäkternas förvärvande är avdragsgillt. Är du konsult som utför ditt jobb hemma vid en dator är skärmen avdragsgill. Dra av den.
Kan man tvingas behöva bevisa hur/varför man har behovet eller är det underförstått att kontorsarbete innebär att det är ok att köpa kringutrustning. Var går gränsen, kan jag köpa USB-switchar exempelvis ? Mycket av detta kommer ju även användas när jag sitter vid datorn privat, därför har jag köpt själva datorn med privata pengar men tillbehören som behöver vara lite mer ergonomiska med företagspengar.
Ja, bevisbördan ligger på företaget, men allt du behöver för förvärvandet av inkomst kommer du kunna motivera och skatteverkets uppgift är inte att bedöma nivå på saker dvs de kommer inte ha åsikt om du köpt en finare dator. (tråden om den maxade mac:en ) Däremot om det är uppenbart privat så kommer de förstås att ifrågasätta. Dator skulle jag inte tveka en sekund om, men det kan vara smart att undvika produkter med ordet ”gaming” om man nu inte är esportare eller drar in stålarna som influencer inom gaming t.ex.
Passar på och frågar här igen eftersom du verkar vara expert; är det även ok att exempelvis köpa en belysningsarmatur? Tänker något i denna här stilen Kontorsarmatur Westal Pendel Novali med Drivdon 7015331
Min åsikt är att det är ok. Kan inte se att det skulle tolkas annorlunda än annan lampa (skrivbordslampa) eller ett skrivbord.
Tack för svar! Någon annan som har input, funderar även på en ståmatta, står en hel del när jag väl arbetar. Har försökt googla fram men hittar inget som riktigt passar…
Ståmatta är inga problem.
Lampan är betydligt värre gråzon än datorn. Om den fast monterad i ditt hus blir den en del av fastigheten. Fastigheten ägs sannolikt av dig och inte av ditt företag. Då ska lampan räknas som förbättringsutgifter på annans fastighet.
I praktiken kommer ingen att bry sig om dessa småsummor, men när du nu frågar vad som gäller så tror jag att det är så man borde ta upp det enligt skolboken.
Hyr ut ett rum till bolaget och använd hyresintäkten för att sätta upp lampan.
Tack för svar, låter vettigt. Vill ändå köra “by the book”, beställer en vanlig skrivbordslampa då eftersom den jag har är för typ 50 spänn på IKEA och inte ger något vidare ljus…
Självklart är det en kostnad för ditt företag. Nu driver jag företag inom IT så att ha internetuppkoppling, telefoni, skärm, dator osv hemma och ha en kostnad för det på sitt företag är inte direkt konstigt. I princip alla verksamheter man kan bedriva idag behöver väl en datorskärm så länge man inte gör all bokföring, fakturering mm för hand.
På mina förfäders tid när mobilen var ny skulle man ju i princip bli “förmånsbeskattad” på de samtal man ringde privat. Idag kostar ju inte samtalen någonting i abonnemanget och att te x ha en dyr telefon underlättar ju i de allra flesta jobb, tänk t ex en rörmockare som behöver at ett foto av någonting för att skicka till sin chef för att få ett svar kring om de har den reservdelen på firman eller liknande.
Det enda man ska ha koll på är fastigheter och bilar där det oftast finns en massa specialregler samt representation mm