Är det någon här som har erfarenhet av att köpa monitor för utomhusbruk? Det handlar om en terass helt 100% i skugga och övertäckt av tak. Det finns eluttag, gott om plats och är torrt.
Dock tycker jag inte det funkar med vanlig laptop och monitor där pga dålig ljusstyrka.
Jag har en eINK skärm som fungerar bra ute (Onyx Booz Mira). Finns andra skärmtekniker som fungerar bra i solljus och som har färg men de är svårare att hitta i Sverige.
Som TV skulle jag rekommendera Samsung The Terrace, inte billig men enda off the shelf alternativet i Sverige.
Tänker jobba med dator där ute. Jag har sett grannar med stora terasser med TV installationer också.
Frågat runt lite och det behövs höga “nits” tydligen. Även om det är i skugga krävs bra mycket högre ljusstyrka. Ska se på den du nämnde. Det svåra är att det liksom inte är en kategori eller lätt att se när man shoppar.
Du behöver höga nits om du ska ha en bakgrundsbelyst skärm, men beroende på vad du ska jobba med så kanske en RLCD eller eINK skärm vara att föredra.
RLCD:
eINK:
Onyx Boox Mira 13.3 och Onyx Boox Mira Pro 25.3 har funnits att köpa i Sverige hos bl.a. Inet och Dustin, vet inte om det är generationsskifte på gång men verkar inte finnas i lager någonstans. Inte heller Onyx EU Shop har dem.
Vill flagga för att användbarheten för eINK som main display har sina begränsningar.
Köper man en traditionell display likt Samsungs The Terrace så fungerar den mer normalt men till ett högre pris.
Att sitta i ett toksoligt rum och jobba är dock mindre tilltalande än vad man kan tro. Även med full användning av zip-screens, soltak etc så blir det ansträngande för ögongen. Jag brukar i stället flytta ut där det finns skugga som skapas av solid byggnad. Det fungerar betydligt bättre.
Att jobba med t.ex. Mira 13.3 i full sol är som att sitta med en Kindle eller annan läsplatta i solen, det fungerar bra men man behöver bra skugga för att inte bli trött i ögonen.
The Terrace kan man ibland köpa till riktigt bra pris via Benify, på sweclockers finns (eller fanns) en privat signup länk om man inte har den förmånen via jobbet.
Jag har också projektor på altanen så att jag kan projicera på husvägg som är 7m bred, men på sommaren så blir det mörkt så pass sent att det inte är så användbart. Däremot är det nice att sitta i spabadet på mörkare halvåret och se på något. Terass teven används dock betydligt mer. Den sitter uppe året runt.
Yes, det är en ganska stor terrass skuggad av solitt tak och byggnad. Bara öppet åt väst, det blir sol i trädgården lite längre ut men aldrig in under taket.
I avsaknad av bra källor, men med flera tveksamma verkar det som:
Nits och Candela/m2 är samma sak
200-300 nits verkar ganska vanligt på innomhus monitors
400 nits finns på vissa “Gaming” skärmar eller laptops
600-700 borde vara mer är tillräckligt för skugga (mitt fall)
1000 nits och över kan funka även i solljus till viss del (behöver jag inte).
Så typ nån “Gaming” produkt eller special skärm med max 700 nits borde göra jobbet kanske.
Eventuellt kan det vara så. Finns lite olika sätt att mäta det där på, men så länge du köper någonstans där du har bra öppet köp regler så fungerar det ju att testa om du kan pricka in soliga dagar.
Tänk på ergonomi etc även om du ska sitta där, har fått lära mig den kostsamma vägen att det kan bli tokigt om man sitter och jobbar för länge med taskig ergonomi.
De skriver:
Missa inte en enda detalj. Från dunkla skuggor till solblekta scenerier möjliggör en toppljusstyrka på 2 000 nits och ett kontrastförhållande på 1 000 000:1 förbättrad färgexpressivitet och djup
Det låter väldigt bra, även om top nits säkert ligger långt ifrån nått slags medelvärde man får under normal användning.
Det verkar vara väldigt mycket produkt, väldigt stor skärm för relativt lågt pris ?
Gaming är nog rätt kategori för bra ljusstyrka utomhus på väl skuggad plats.
Kör själv en annan Samsung Ultra Wide som ska ge peak 1000 nits, vet inte hur mycket jag tror på det dock. Tycker inte att den är speciellt mycket ljusare än de andra.
Jäkligt stor skärm att baxa in och ut med. Jag har min på en arm.
Kolla lite snabbt på reviews och tydligen har g9 neo haft kvalitetsproblem när den släpptes i början så jag hade rekommenderat att du gör lite mer research på hur den är nu om du är intresserad av köpa.
Tror jag såg något om att den klara 600nits med hela skärmen vit, så ganska långt ifrån peak brightness men då undrar man ju vart vanliga ips/va paneler ligger i samma test
Jag tror mini LED är bra för ljusstyrka. Lenovos varianter ovan är peak nits 1200 men “Typical” nits 600, så ungefär hälften. Kanske ska invänta dem, men håller lite koll på gaming skärmar. Min Think Pad inbyggda skärm funkar så länge. Den ger bättre ljus än inomhus monitors. Med vitt tema är det gångbart men inte mer än så. Min andra laptop, en Acer är sämre.
Hittills har jag inte märkt något på kortare pass ute, men det behövs ta hänsyn till helt klart. Jag försöker sitta 90 grader riktad åt sidan så jag inte har soldelen / dagsljuset bakom skärmen. Man gör ju på samma sätt i förhållande till fönster inomhus.
Borde det inte vara mer tröttsamt att få höga nits i ögonen inomhus där ljuset runt om är så mycket svagare ?
Man ska ha rätt allmänbelysning på arbetsplatsen helt klart. Då blir ljuset från skärmen inte så besvärande. Jag tror att väldigt många sitter i för mörka rum.
Med det sagt, blir det för ljust så blir det lätt ansträngande och man behöver kisa och det är inte bra. Ska man sitta länge så skulle jag satsa på zip-screens så att det blir behagligt.